Platform ACCT
Nieuwe regeling: versterken personeelsbeleid in de culturele en creatieve sector
14 februari 2025
Ook de culturele en creatieve sector staat voor grote uitdagingen op het gebied van het personeelsbeleid, onder andere doordat er steeds zwaardere eisen aan de organisatie worden gesteld.
Zo vormt het vinden en behouden van medewerkers een uitdaging. Dit terwijl veel, vooral kleine organisaties, beperkte middelen hebben voor HR-ondersteuning, waardoor strategisch personeelsbeleid, waaronder het beleid voor structurele professionele ontwikkeling en het toepassen van de codes, lastig te ontwikkelen en in te voeren zijn.
Het kan zijn dat jouw organisatie behoefte heeft aan ondersteuning in of versterking van het personeelsbeleid. Denk hierbij aan opleidingen en trainingen op het vlak van personeelsbeleid voor leidinggevenden, het inhuren van adviseurs, het optimaliseren van processen maar bijvoorbeeld ook het investeren in ondersteunende software.
Platform ACCT helpt organisaties met een financiële bijdrage in de kosten voor het versterken van het personeelsbeleid. Zo investeren we samen in een gezonde toekomst van de sector.
Het doen van een aanvraag voor een bijdrage kan eenvoudig via deze website. Na het lezen van de spelregels kom je bij het aanvraagformulier. Binnen 5 werkdagen kan je van ons een reactie op de aanvraag verwachten. Bij toekenning zal jouw organisatie de kosten moeten voorfinancieren. Na afronding en betaling van het traject kan bij ons een declaratie worden ingediend.
Spelregels
De regeling “versterking van het personeelsbeleid in de culturele en creatieve sector” loopt vanaf 1 februari 2025 tot en met 31 december 2025. Bepalend is de datum van de aanvraag. Indien het beschikbare budget eerder dan 31 december 2025 is uitgeput, zal de regeling worden gesloten.
Alle organisaties met een SBI-nummer overeenkomend met bijgevoegde lijst kunnen een aanvraag doen, mits zij een rechtspersoon zijn en minimaal 3 medewerkers in loondienst hebben.
De regeling is uitsluitend bedoeld voor de versterking van de ondersteunende functie van HR. Aanvragen kunnen worden gedaan voor de co-financiering van projecten die gericht zijn op het structureel versterken van de HR-functie, zowel in het formuleren van beleid als in de verbetering van de uitvoering. De behoefte van de organisatie, en de motivering hiervan, is leidend in onze beoordeling van de aanvraag. Duidelijk gemaakt moet worden dat het traject het personeelsbeleid structureel versterkt. Thema’s die in aanmerking komen zijn:
- Werving & Selectie;
- Onboarding & Introductie;
- Arbeidsvoorwaarden en beloning (o.a. pensioenbeheer en cafetariamodel);
- Prestatiemanagement (o.a. gesprekscyclus, doelen en KPI’s, beloningsbeleid en retentie ofwel het ontwikkelen en behouden van talent);
- Permanente professionele ontwikkeling & training (zoals een leven lang ontwikkelen, e-learningplatforms en loopbaanontwikkeling);
- Gezondheid welzijn en veiligheid (bijvoorbeeld sociale veiligheid, verzuimbeleid en arbo-management waaronder werkplek ergonomie en balans werk-privé);
- Diversiteit en inclusie;
- Medewerkersbetrokkenheid en communicatie;
- Compliance en wetgeving (o.a. privacy, klokkenluidersbeleid, arbeidsrecht en dergelijke);
- Cultuur en waarden (o.a. gedragscode en normen en waarden);
- HR technologie (bijvoorbeeld platforms voor thuiswerken en data-analyse voor personeelsbeheer).
Het traject, of de trajecten, moet(en) starten tussen 1 februari 2025 en 31 december 2025 en moet(en) uiterlijk 1 februari 2026 zijn afgerond. Op deze datum moet ook de toegezegde bijdrage bij Platform ACCT zijn gedeclareerd.
Aanvragen kunnen uitsluitend worden ingediend via deze website.
Bij de aanvraag dient een onderbouwing te worden gegeven waarin tenminste de volgende punten worden meegenomen:
1. Een projectplan
2. De te contracteren partij(en)
3. Doel/beoogd resultaat
Ook moeten offerte(s) bij de aanvraag worden gevoegd.
Na indiening ontvangt de aanvrager een bevestigingsmail met aanvraagnummer. Bij de correspondentie dient dit nummer steeds te worden vermeld.
De aanvraag wordt beoordeeld door Platform ACCT. Binnen 5 werkdagen ontvangt de aanvrager een bericht (toekenning, afwijzing of vragen). Op een afwijzing kan een heroverweging worden aangevraagd. Deze wordt beoordeeld door Platform ACCT.
Er kan door een partij slechts één keer een aanvraag worden gedaan. Deze aanvraag mag wel meerdere trajecten bevatten.
De cofinanciering van Platform ACCT is 50% van de totale kosten.
Er geldt een maximum financiële bijdrage van €50.000,- per organisatie voor de duur van het project.
Niet vergoed worden:
- de BTW (tenzij deze niet kan worden teruggevorderd);
- reis- en verblijfskosten (hotelovernachtingen);
- kosten voor de inhuur van een cursus- of vergaderlocatie, en;
- de kosten van ingezette uren van eigen personeel.
De totale kosten dienen te worden voorgefinancierd door de aanvrager. Declareren kan na afronding van het traject door een mail te sturen met de factuur en het betaalbewijs (bankmutaties) naar declareren@digipacct.nl.
Bij correct ingediende declaraties vindt betaling binnen 20 werkdagen plaats.
Aanvragen
Indien je de spelregels goed hebt doorgelezen en tot je door hebt laten dringen kun je hier aanvragen.