BUMA STEMRA: Inkomsten vrouwelijke muziekmakers gestegen

6 maart 2025

De positie van vrouwelijke muziekmakers is nog steeds significant minder goed dan die van hun mannelijke collega's, al was er sprake van lichte verbetering in de afgelopen acht jaar.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van BumaStemra. Een belangrijke reden voor die trend is het toenemende aantal vrouwelijke rolmodellen in de muziekwereld. Vrouwen ervaren nog steeds ongelijkheid in de muziekindustrie, al groeit hun inkomen momenteel sneller dan dat van mannen. De resultaten van het onderzoek zijn onderdeel van de campagne Rise Up, die in 2022 werd gelanceerd om de positie van vrouwen in de Nederlandse muziekindustrie te verbeteren. Met het onderzoek wilde BumaStemra, dat schrijvers, componisten en uitgevers vertegenwoordigt, peilen in hoeverre er vooruitgang is geboekt ten opzichte van 2016.

Je kunt het onderzoeksverslag hier lezen (factsheet)

Het aandeel vrouwelijke muziekmakers is gestegen van 13 procent in 2016 naar 16 procent nu. Bovendien geven de 560 BumaStemra-leden die deelnamen aan het onderzoek aan dat er steeds meer zichtbare vrouwelijke rolmodellen zijn. Inmiddels kan 31 procent van de ondervraagden er drie noemen, tegenover 20 procent bij het vorige onderzoek. Toch ervaart een grote meerderheid van de vrouwelijke respondenten (68 procent) de muziekindustrie nog steeds als een uitgesproken ‘mannenwereld’.

Hoewel mannelijke muzikanten nog altijd bijna drie keer zoveel verdienen als hun vrouwelijke collega’s, groeit het gemiddelde jaarinkomen van vrouwen bij BumaStemra sneller. In de afgelopen acht jaar steeg het inkomen van de honderd best verdienende vrouwelijke muzikanten met 68 procent, terwijl dat van mannen juist met 3 procent afnam. Desondanks maakt bijna driekwart van de vrouwelijke respondenten zich zorgen over hun toekomst in de muzieksector, tegenover 45 procent van de mannen.

Volgens de onderzoekers zijn de mannelijke dominantie, traditionele structuren en het gebrek aan vrouwelijke rolmodellen belangrijke verklaringen voor deze ongelijkheid. Waar mannelijke respondenten bij het vorige onderzoek de ondervertegenwoordiging van vrouwen vaker toeschreven aan persoonlijke eigenschappen of houdingen van vrouwen zelf, lijkt er nu meer erkenning te zijn voor de structurele oorzaken van ongelijke kansen. “Dit verschil zou kunnen duiden op een groeiend bewustzijn van de onderliggende mechanismen die tot deze ongelijkheid leiden.”

Een van de aanbevelingen uit het onderzoek is om te achterhalen waarom veel vrouwen hun carrière als muziekprofessional vroegtijdig beëindigen. Daarnaast wordt gepleit voor meer zichtbaarheid van vrouwen in niet-traditionele rollen binnen de industrie, zoals bandleider of instrumentalist. Een derde van de ondervraagde vrouwen voelt zich niet serieus genomen, omdat ze vaak worden gezien als uitsluitend zangeres of omdat er wordt verondersteld dat ze geen technische of instrumentale kennis bezitten.