Bron

Live DMA

Onderzoek naar de praktijk van het programmeren en programma’s maken in Europa

5 maart 2024

In de afgelopen 15 jaar zijn boekingspraktijken in de culturele popsector steeds meer onderwerp van onderzoek geworden.

Dit komt doordat ze zich bevinden op het kruispunt van economie en kunst. Boekers, programmeurs, programmamakers, moeten jongleren met allerlei taken en verantwoordelijkheden, waardoor ze een cruciale rol spelen in de muziekwereld: ze opereren op het snijvlak waar kunst en commercie samenkomen, waar artiesten hun publiek ontmoeten en waar toegankelijkheid en 'outreach' belangrijk zijn.

Het Europese netwerk Live DMA vertegenwoordigt meer dan 2280 muzieklocaties, festivals en clubs verspreid over 16 landen, waaronder de leden van de VNPF. Voor een nieuw onderzoek heeft Live DMA inspiratie gezocht in lopende academische studies over boekingspraktijken, maar ook in een werkgroep die ze in 2021 organiseerden, toen de hele sector nog steeds worstelde met de gevolgen van de COVID-19-pandemie. De vele geannuleerde optredens en tours, de verplaatsingen van programma’s en de enorme drukte die ontstond toen live muziek weer begon, brachten de programmeurs en hun verantwoordelijkheden onder de aandacht.

In deze werkgroepen kwamen 15 programmeurs uit verschillende Europese landen bijeen, waarbij de roep om eerlijker praktijken binnen de boekingsgemeenschap werd erkend. Het uiteindelijke doel van dit onderzoek is om een stimulans te zijn voor een Europees Fair Practice Code, die niet alleen meer transparantie vereist maar ook een beter begrip van de rol van programmeurs. Het onderzoek wil: a) een overzicht geven van wie de programmeurs van Live DMA zijn; b) hun dagelijkse taken onderzoeken; c)  de belangrijkste uitdagingen in de programmering van live muziek benadrukken; d) de belangrijkste partners van programmeurs identificeren;  e) meer transparantie binnen de live popsector mogelijk maken;  en f) last but not least uiteindelijk de weg vrijmaken voor meer sociale en artistieke diversiteit.