Onderzoek naar (online) cultuurbezoek In coronatijd
30 juni 2020
Uit onderzoek naar de (online) cultuurbeleving ten tijde van de coronacrisis blijkt dat online cultuuraanbod een fysiek bezoek niet vervangt, maar een aanvulling is.
Lees hier het onderzoek.
Online cultuuraanbod als aanvulling
Fysiek cultuurbezoek is behoorlijk gemist ten tijde van corona. Uit het onderzoek onder ruim 2.100 respondenten blijkt dat online cultuuraanbod een mooie aanvulling is om kunst en cultuur te bleven, maar een fysiek bezoek niet vervangt. Men gebruikt het digitale aanbod vooral omdat het aansluit bij de persoonlijke interesse en voor ontspanning. Sterker nog, er wordt zelfs aangegeven dat het online aanbod stimuleert tot een bezoek aan een museum, evenement of het theater. Meer dan twee derde van de ondervraagden geeft namelijk aan zin te krijgen in een daadwerkelijk bezoek, na het bekijken van online initiatieven.
Nieuwe mogelijkheden en kansen
Een op de vijf personen is van plan blijvend meer online culturele initiatieven te blijven bekijken en te beluisteren, ook als de coronacrisis voorbij is. Met name zestigplussers genoten afgelopen maanden van het online aanbod. Dit biedt mogelijk kansen om moeilijk bereikbare doelgroepen meer kunst en cultuur te laten beleven vanuit huis.