Bron

VNO-NCW | MKB-Nederland

Onderzoek toont grote toegankelijkheidskloof in digitale producten en diensten: urgentie voor European Accessibility Act neemt toe

25 juni 2025

Slechts een klein percentage van alle digitale producten en diensten van Nederlandse bedrijven en instellingen voldoet momenteel aan de normen van de European Accessibility Act (EAA).

De wet, die op 28 juni 2025 volledig van kracht wordt, verplicht aanbieders van onder andere websites, apps, ticketservices, e-books en pinautomaten, multimediadiensten, et cetera om hun diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.

Een blik op organisaties zowel in de publieke als in de private sector, laat zien dat er nog grote stappen nodig zijn. Zo is:

  • 35% bevat visuele elementen zonder alternatieve tekst.
  • 63% van de links hebben geen goede (naams)vermelding.
  • 68% van de koppen hebben geen naam.
  • 87% van de e-commerce websites hebben te weinig kleurcontrast.

“De EAA is niet zomaar een papieren tijger; het is een harde verplichting voor markttoegang in de hele EU,” zegt Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij VNO-NCW en MKB-Nederland. Organisaties die nu niet handelen, lopen risico op boetes én op uitsluiting van een groeiende groep consumenten.”

Volgens de cijfers leeft ongeveer 20% van de EU-bevolking met een beperking. In Nederland gaat het om ruim 2,5 miljoen mensen. Een toegankelijke digitale infrastructuur is daarom niet alleen een wettelijke plicht, maar ook een zakelijke kans.

We kunnen concluderen dat bedrijven die wél investeren in toegankelijkheid profiteren van:

  • Hogere klanttevredenheid (gemiddeld +23% NPS-score)
  • Lagere bounce rates op websites
  • Versterking van merkvertrouwen en maatschappelijk imago

Oproep tot actie

Met nog enkele weken tot de EAA-deadline roept VNO-NCW en MKB-Nederland bedrijven op om prioriteit te geven aan digitale toegankelijkheid. “Toegankelijkheid is geen bijzaak, maar een basisvoorwaarde voor digitale inclusie,” aldus Mohamed Nabih.