Div
Podcast: Martijn Mulder (POPLIVE) over wat de wetenschap artiesten kan leren over live optreden.
25 mei 2023
Waarom gaan we eigenlijk naar concerten? Op welke drie manieren beleven mensen concerten? Waarom werken spontane momenten tijdens concerten zo goed?
En hoe helpen deze inzichten jou om van je optreden een ervaring te maken? In deze eerste aflevering van het tweede seizoen van The Live Coaches wordt gesproken over wat je als artiest kunt leren van de wetenschap. Martijn Mulder doet onderzoek naar livemuziek binnen het project POPLIVE aan Erasmus Universiteit Rotterdam (i.s.m. onder andere VNPF)
Martijn
Martijn Mulder onderzoekt hoe podia en festivals werken, hoe livemuziek in Nederland zich ontwikkelt, waarom mensen concerten en festivals bezoeken en hoe die bezoekers concerten beleven. Daarnaast werkt hij als hoofddocent Leisure & Events aan Willem de Kooning Academie Rotterdam, waar hij zich met name richt op bezoekersbeleving bij live-events. Martijn schreef het boek Leisure!, geeft advies over cultuursubsidies en zit in het bestuur van poppodium Mezz in Breda. Beesproken wordt waarom mensen eigenlijk naar concerten gaan, op welke drie manieren bezoekers concerten beleven, hoe dat kan verklaren waarom mensen zo vaak door concerten heen praten of op hun telefoon zitten, waarom spontane momenten in shows zo goed werken en natuurlijk hoe al deze inzichten jou als artiest kunnen helpen om jouw ultieme live ervaring te maken. Volg @TheLiveCoaches op Instagram voor inspiratie, fragmenten en updates over nieuwe afleveringen en check de website thelivecoaches.nl/podcast/s2martijnmulder voor links naar alles wat er in de aflevering voorbij komt en meer info over onze coaching en workshops!Ready? Let’s go!
The Live Coaches wordt opgenomen in en ondersteund door Studio Pandora in TivoliVredenburg.
POPLIVE
POPLIVE is een grootschalig onderzoeksproject naar livemuziek dat plaatsvindt van 2017 tot 2022 aan de Erasmus Universiteit en Hogeschool Rotterdam. Hierbij werken we samen met de VNPF en MOJO Concerts BV. Het project wordt gesubsidieerd door de NWO als onderdeel van de Topsector Creatieve Industrie.
In dit onderzoeksproject analyseren we de waarde van live popmuziek, en dan kijken we niet alleen naar de economische, maar ook naar de sociale en culturele waarde. Welke rol speelt livemuziek in de carrières van artiesten? Hoe ontwikkelen de voorkeuren, ervaringen en het gedrag van bezoekers zich? Wat betekent dit voor de toekomst van podia en festivals? Wat is de waarde van podia en festivals voor hun omgeving? Wat voor invloed hebben zij op de lokale economie en toerisme? Wat is hun rol in het bereiken van een nieuw en meer divers publiek? Hoe kunnen podia en festivals bijdragen aan de ontwikkeling van nieuw talent, muzikale innovatie en genrediversiteit? En gedurende het project zijn daar ook vragen bijgekomen over de gevolgen van de pandemie en lockdown op de Nederlandse livesector.