Popfestivals: „Er zijn gewoon niet veel geschikte vrouwelijke acts”

Het podium op popfestivals is een mannenwereld. Daar werd door het NRC over gepraat met vier programmeurs van VNPF-leden. Is een maximum percentage mannelijke acts een oplossing voor festivals?

‘Beyoncé en Madonna vragen we al jaren voor Pinkpop”, zegt Pinkpop-programmeur Gideon Karting. „Solange was te duur. Courtney Barnett heeft afgezegd”, vervolgt Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg. „We willen het beste programma. Is een artiest goed of niet goed, en is hij of zij populair? Die vragen overstijgen de man-vrouw-discussie. Maar ik loop er net zo hard van te balen als deze dames niet komen spelen.”

Het onderwerp van vrouwelijke acts op popfestivals, is sinds enkele jaren een heet hangijzer. De discussie begon in Groot-Brittannië, in 2015, toen de media vaststelden dat de hitparades werden aangevoerd door vrouwelijke artiesten, maar dat op Britse popfestivals 86 procent van de artiesten mannen waren. In 2017 telde de BBC de vrouwelijke muzikanten op de veertien belangrijkste Britse festivals: op een totaal van 660 hoofdacts sinds 2007 waren er 37 vrouwelijk. Steeds meer vrouwen bereiken een sterstatus in de popmuziek, maar hun representatie op de festivalpodia blijft achter.

Een duidelijk voorbeeld in Nederland is Pinkpop. Op de eerste editie in 1970 speelden acht bands; het aantal vrouwen op het podium was nul. Op het vijftigste Pinkpop-festival treden 100 acts op, met in dertien daarvan een vrouw. Anouk, en de zangeressen van Fleetwood Mac zijn de enige vrouwelijke hoofdacts.

Lees hier het volledige artikel.