Rotterdam Festivals
Publiek & Impact Dashboard van Rotterdam Festivals
9 december 2025
Impact gaat verder dan bezoekersaantallen.
Het Publiek & Impact Dashboard van Rotterdam Festivals maakt zichtbaar welke effecten cultuurbezoek of -deelname heeft op publiek, makers en de samenleving als geheel.
Denk aan ontmoeting, inspiratie, zingeving of bijdragen aan bredere maatschappelijke opgaven zoals leefbaarheid, en duurzaamheid. Het dashboard stelt culturele instellingen in staat eenvoudig publieksonderzoek uit te voeren. Zo kunnen ze beter begrijpen wie zij bereiken -en wie (nog) niet- en gerichter werken aan publieksontwikkeling, onder andere met behulp van analyses op basis van het Culturele Doelgroepenmodel.
“Met het Publiek & Impact Dashboard krijg je op basis van data inzicht in de effecten en veranderingen die de activiteiten van jouw organisatie teweegbrengen. Zo kwam er uit dat 43% van de bezoekers aangaf zich meer verbonden te voelen met Rotterdam. Zo’n percentage had ik echt niet durven dromen.” – Vincent Sturkenboom, Manager Marketing & Development, De Doelen.
Rotterdam werkt toe naar een sector brede standaard: een gezamenlijke taal en meetmethode die culturele organisaties ondersteunt bij het maken van beleidskeuzes, het versterken van publieksstrategieën en het zichtbaar maken van maatschappelijke betekenis. Met het Publiek & Impact Dashboard van Rotterdam Festivals beschikt de sector nu over een gemakkelijke tool waarmee culturele instellingen, gemeenten en beleidsmakers op een uniforme manier kunnen meten wat cultuur daadwerkelijk teweegbrengt.
Een nieuwe standaard voor inzicht in culturele waarde
Rotterdam heeft het thema impact de afgelopen jaren stevig omarmd en uitgebouwd tot een strategische manier van denken. “Door op één eenduidige manier te meten, krijgen culturele organisaties de inzichten die ze nodig hebben voor hun beleid en kunnen zij beter onderbouwen wat zij bijdragen aan de stad én aan bredere maatschappelijke opgaven. Een gezamenlijke standaard voor data voorziet zowel culturele organisaties als beleidsmakers van heldere, vergelijkbare en overkoepelende inzichten. Zo ontstaat een gemeenschappelijke taal en een uniforme aanpak die niet alleen instellingen zelf, maar de hele sector vooruitbrengt.” – Mariska van Elsen, Manager Cultuurparticipatie, Onderzoek & Expertise Rotterdam Festivals.
Met het Publiek & Impact Dashboard kunnen culturele organisaties makkelijk publieksonderzoek uitvoeren en de effecten van cultuurbezoek meten. Daarnaast biedt het dashboard de mogelijkheid om losse analyses te doen met het Culturele Doelgroepenmodel. Dit levert waardevolle inzichten, benchmarks en een gedeelte taal binnen de cultuursector op.
Blijvend investeren in impact
Ook de komende jaren zet Rotterdam Festivals stevig in op het verder ontwikkelen van impact in zijn geheel en impactmeeting in het bijzonder. In samenwerking met partners binnen en buiten de stad werkt de organisatie aan een data-geïnformeerde sector die haar waarde steeds beter kan onderbouwen, delen en versterken.