Reactie ESNS op BIS advies: ‘Geen plaats in de Basisinfrastructuur voor popfestival en muziekplatform ESNS’

11 juni 2020

"Met grote teleurstelling heeft ESNS (Eurosonic Noorderslag) het advies van de Raad voor Cultuur gelezen. Het showcasefestival en muziekplatform uit Groningen heeft een positieve beoordeling maar negatief advies ontvangen over een plek in de Basisinfrastructuur (BIS)."

"ESNS feliciteert de instellingen die wel een positieve uitslag voor de BIS-subsidie hebben gekregen, in het bijzonder de instellingen uit de popsector; De Staat, HipHophuis, Popwaarts en Worm. Helaas is het aandeel van de popsector bij elkaar slechts 1% van het totale budget voor podiumkunsten en ontwikkelingsinstellingen in de BIS.

Met grote teleurstelling heeft ESNS (Eurosonic Noorderslag) het advies van de Raad voor Cultuur gelezen. Het showcasefestival en muziekplatform uit Groningen heeft een positieve beoordeling maar negatief advies ontvangen over een plek in de Basisinfrastructuur (BIS). ESNS feliciteert de instellingen die wel een positieve uitslag voor de BIS-subsidie hebben gekregen, in het bijzonder de instellingen uit de popsector; De Staat, HipHophuis, Popwaarts en Worm. Helaas is het aandeel van de popsector bij elkaar slechts 1% van het totale budget voor podiumkunsten en ontwikkelingsinstellingen in de BIS.

Algemeen directeur Dago Houben: “Het advies is geen erkenning voor wat ESNS doet, van de (inter-)nationale platformfunctie die wij vervullen. Als het gaat om talentontwikkeling en dat talent een kans bieden: wij doen niet anders. En het bieden van internationale uitwisseling tussen vakgenoten is de kern van ESNS.”

ESNS voelt zich gesteund door de wijze waarop de Raad haar een belangrijke functie toekent als podium voor opkomende acts die een mogelijk internationale carrière tegemoet gaan. De Raad ziet een duidelijke groei van de diversiteit in de programmering – en daarmee ook van het publiek – en is enthousiast over de specifieke aandacht voor evenredige programmering van vrouwelijke artiesten.

Ondanks de positieve beoordeling krijgt ESNS een negatief advies. En dat komt hard aan in de popmuzieksector. De Raad voor Cultuur analyseerde eerder dat de BIS toe is aan herijking en dat popmuziek erin thuishoort. En dat er bovendien plek zou moeten zijn voor een topvoorziening als een internationaal popfestival.

“Het voelt als een afwijzing van ons festival, maar ook van de popmuziek, dat trekken we ons erg aan’, zegt Houben. ‘Wij hebben er de afgelopen tijd hard voor geknokt om weer in aanmerking te komen voor een positie in de Basisinfrastructuur. ESNS is een ondersteunend platform binnen de popsector en zou om die reden juist binnen de BIS ondersteund moeten worden.”

Ook de Tweede Kamer heeft zich eerder hierover uitgesproken, nadat Asscher en Kwint in een motie “constateerde dat er binnen de BIS nu nog geen popfestivals opgenomen zijn; van mening is dat ESNS een nationaal en internationaal belangrijk popfestival en muziekplatform is dat zowel de regio als Nederland muzikaal op de kaart zet.” Vervolgens heeft de minister de opdracht gegeven aan de Raad om haar hierover te adviseren.

Paul de Rook, Wethouder Cultuur gemeente Groningen, reageert: “ESNS vormt een essentieel onderdeel van de internationale keten voor popmuziek. Het is uniek in zijn soort. En juist dat, lijkt zich nu tegen het festival te keren. Het zou niet meer dan terecht zijn wanneer de minister ESNS alsnog een plek toekent in de BIS.”

ESNS voelt zich ook gesterkt door de reacties uit de muzieksector:

  • Arjo Klingens, voorzitter Popcoalitie: “Nederlandse artiesten hebben altijd ESNS in hun plannen staan rondom de release van een album of start van een tour. Artiesten willen er spelen, alle ogen van de media zijn erop gericht in januari en er is volop aandacht van nationale TV. Het is de perfecte plek om je als artiest in de kijker te spelen van zowel nationale als internationale partners. Het zou zo goed zijn als OCW een manier kan vinden een festival als deze te financieren. Naast een filmfestival en iets als Holland Festival horen er vanuit de popmuziek ook gewoon festivals ondersteund te worden. Als niet linksom, dan rechtsom. Niet over vier jaar, maar nu. Juist nu.”
  • Naaz, singer-songwriter die de Music Moves Europe Talent Award 2020 won: “ESNS brengt mensen uit de muziekindustrie naar Nederland die hier eerder niet zouden komen. Het zorgt ervoor dat artiesten die zelf nog geen netwerk hebben, maar wel heel veel talent, erkent en ontdekt kunnen worden. De Amerikaanse mediaorganisatie NPR schreef een stuk over mij nadat ik een journalist had ontmoet bij 1 van mijn shows op ESNS. Dit heeft veel voor mij betekend en was waarschijnlijk niet gebeurd als ESNS ons niet had samengebracht. Dit festival is mega belangrijk voor artiesten die het talent hebben maar de hulp en het team nog niet, die we moeten blijven ontdekken en steunen.”
  • Berend Schans, directeur Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals: “Popmuziek dreigt tussen de wal en het schip te vallen. Met de belofte dat er ook popmuziek en in ieder geval 1 popfestival in de BIS zou komen is de rol van het Fonds Podiumkunsten flink uitgehold. Des te teleurstellender is dit resultaat, hetgeen ook niet in overeenstemming is met de uitgangspuntenbrief van de minister de vooradviezen van de raad en de verschillende gesprekken die wij hebben gevoerd.”
  • ENCORE, de alliantie van de Nederlandse Creatieve Industrie: “ESNS is uitgegroeid tot een van de belangrijkste beurzen voor de Europese muzieksector. Hier krijgt nieuw talent van eigen bodem een uniek platform om internationaal door te breken. Wereldwijd is dit een van de voornaamste ontmoetingsplaatsen voor makers, evenementen en muziekindustrie.”
  • De Verenigde Podiumkunstenfestivals schrijft in een reactie: "Wat je in het advies van de Raad terugziet is dat nieuwe hedendaagse vormen het lastig hebben om een stevige positie binnen een behoorlijk vastzittende BIS te verankeren. Kijk naar de decennialange queeste van de popmuziek voor een beetje landelijke ruimte; slechts mondjesmaat gelukt."
  • Thomas Azier, muzikant en winnaar Edison Pop-Alternative 2018: “ESNS is een belangrijk internationaal platform waar Nederlandse kunstenaars zich binnen Europa kunnen profileren. Essentieel om mee te spelen in het internationale veld. De discussies over pan-europese samenwerkingen en ontmoetingen op het festival zijn vooruitstrevend en creëren kansen voor Nederlandse artiesten om internationaal te kunnen werken.”

ESNS fungeert als ruggengraat van de populaire muzieksector, dat is de unieke waarde van ESNS. Deze functie is altijd al essentieel geweest voor de ontwikkeling van de carrière van een artiest. Dago Houben: “Nu, als gevolg van COVID-19 de sector helaas volledig op zijn gat ligt, is de katalyserende werking van ESNS meer dan ooit nodig om de boel weer op te starten.”

“En ESNS 2021 gaat sowieso door. Voor de aanstaande editie, nog onzeker over de COVID-19-maatregelen, probeert ESNS nog steeds het beste, en grootste, podium te bieden voor aankomende muziektalenten met als doel hun carrières op nationaal, en waar mogelijk internationaal niveau, te stimuleren”, zegt Houben.