Bron

cultuurmarketing.nl

Reflecteren op representatie

21 mei 2025

Wat betekent "representatie" nu echt in de culturele sector?

Cultuurmarketing.nl over een gesprek met de directeurs van drie culturele instellingen buiten de Randstad, waaronder Joris Holter van poppodium Doornroosje in Nijmegen.

Holter benadrukt in het interview dat representatie voor hem vooral draait om diversiteit en inclusie — zichtbaar in de brede programmering van het podium, van techno tot afrohouse. De focus ligt op het delen van de waarde van muziek met zoveel mogelijk mensen. Holter spreekt ook over het belang van samenwerkingen met communities en het actief bijhouden van data om inclusiever te worden: “Vroeger dacht ik dat het organisch zou gaan, maar nu zie ik dat je ook doelen moet stellen.”

Doornroosje kijkt bovendien kritisch naar zijn eigen organisatie, en neemt stappen richting een diverser team en bestuur. Zo wordt binnenkort een traineeship voor een toezichthouder opengesteld, om breder talent aan te trekken.

Benieuwd hoe ook Paradigm Festival en het Kröller-Müller Museum omgaan met representatie? Lees hier het hele artikel