ABN AMRO
Regionale verschillen in voorkeuren voor ‘uitjes’
13 februari 2024
Pretparken zijn vooral populair onder mensen uit het zuiden van Nederland, musea hebben de voorkeur bij inwoners uit de westelijke provincies.
Dit blijkt uit de consumentenenquête van ABN AMRO uitgevoerd door Panelwizard onder ruim 1.000 respondenten. Uit dezelfde enquête bleek al eerder dat consumenten liever geld uitgeven aan uitjes of bijzondere ervaringen dan aan spullen, resultaten waarover ABN AMRO in december 2023 publiceerde.
- Download hier het hele rapport
De bestedingen aan uitjes nemen toe doordat het inkomen weer harder stijgt dan de inflatie en doordat de voorkeur van consumenten verschuift naar meer ontspanning. Daarbij spelen de hoge arbeidsmarktparticipatie en de krappe arbeidsmarkt een belangrijke rol; hierdoor neemt zowel de behoefte aan ontspanning toe als dat het besteedbaar inkomen stijgt. ABN AMRO verwacht dat komend jaar bijna alle branches binnen de vrijetijdssector verder groeien.
Regionale verschillen in voorkeuren
Hoewel de voorkeur door het hele land voor uitjes groter is dan voor spullen, bestaan tussen de verschillende regio’s een flink aantal verschillen in voorkeuren voor bepaalde type uitjes. Zo gaan Nederlanders in Zuid-Nederland graag naar een pretpark en mensen in Noord-Nederland graag naar het theater of een concert.
Niet altijd loopt het aantal lokale accommodaties waar bepaalde uitjes bezocht kunnen worden parallel met de regionale voorkeuren. Dit is verrassend, omdat ook de nabijheid van uitjes belangrijk is. Zo blijkt uit de enquête dat naast de kosten zeker ook de afstand van huis en de bereikbaarheid van de locatie belangrijk zijn bij het boeken van een uitje. De vraag rijst daarom welke uitjes populair zijn onder Nederlanders, wat de verschillen in de voorkeuren tussen de regio’s zijn en waar de ontwikkeling in het aantal accommodaties afwijkt van deze voorkeuren.
- Lees hier verder om een beeld te krijgen van de regionale verschillen.