CBS
Satellietrekening cultuur en media
7 mei 2025

CBS onderzoekt bijdrage cultuur en media aan de economie.
Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS opnieuw onderzoek gedaan naar de waarde van cultuur en media voor de Nederlandse economie. Dit onderzoek heet de satellietrekening cultuur en media. Het gaat over de jaren 2015, 2018 en 2022.
Ga hier direct naar:
- het nieuwsbericht over de Satellietrekening cultuur en media.
- de webpublicatie van de Satelietrekening.
Wat is de bijdrage aan de economie?
De totale waarde van alles wat in Nederland is gemaakt in 2022 – het bruto binnenlands product (bbp) – was bijna 994 miljard euro. Daarvan kwam 33 miljard euro uit de productie van cultuur- en mediaproducten en -diensten. Dat is 3,3 procent van het bbp.
De werkgelegenheid in deze sector was in 2022 goed voor 331 duizend arbeidsjaren. Dat is 4,1 procent van alle banen in Nederland (in totaal 8.164 duizend arbeidsjaren).
Hoeveel geven mensen uit aan cultuur en media?
Veel mensen besteden een deel van hun vrije tijd aan cultuur en media, zoals naar het theater gaan, tv-kijken, muziek luisteren of boeken lezen. In totaal gaven Nederlandse huishoudens in 2022 16,9 miljard euro uit aan cultuur- en mediaproducten. Dat is ongeveer 16 procent van het totale aanbod in deze sector.
De meeste uitgaven gingen naar media zoals radio, tv, kranten en tijdschriften: 5,8 miljard euro (38 procent van de totale bestedingen). Daarna volgden de podiumkunsten (zoals concerten en theater) met 2,7 miljard euro (17,6 procent).
Wat gebeurt er nog meer met cultuur- en mediaproducten?
Niet alleen huishoudens kopen cultuur- en mediaproducten. Een deel wordt geëxporteerd naar het buitenland (30,4 procent), en 44,3 procent wordt gebruikt als halffabricaat door andere bedrijven. Dat betekent dat die producten een onderdeel zijn van een groter eindproduct.