Schaarstewerking in cultuurmarketing: 3 tips om FOMO van je klant op te wekken
31 januari 2019
Slimme marketing. Het houdt meer in dan een flyer maken en een poster plakken. De consument uit 2019 wordt van alle kanten beïnvloed door slimme marketingafdelingen van Netflix tot aan Facebook en van Unilever tot aan Pathé. Hoe komen wij, als culturele sector, daar nog tussen met onze mooie producten? Cultuurmarketing deelt 3 tips.
Eenvoudigweg door uit hetzelfde vaatje te tappen. De Amerikaanse psycholoog en marketeer Cialdini schreef het wereldberoemde boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’. In dit boek worden zes beïnvloedingsprincipes beschreven die één op één kunnen worden ingezet voor cultuurmarketing. In deze blogpost bespreekt Mascha Selhorst, hoofd Marketing, Pr en Relatie bij Theatergezelschap Vis à Vis, het eerste principe: schaarste.
We herkennen allemaal dat gevoel van een bijna uitverkocht concert of festival. Je wilt erbij zijn en misschien ben je al te laat. Je hebt de angst dat je het misschien gaat missen. Als iets schaars is, wordt het niet alleen meer waard, het wordt ook aantrekkelijker. Je bent bang om naast het net te vissen. Misschien krijg je zelfs wel last van FOMO (fear of missing out). Op deze angst weten marketeers uitstekend in te spelen. Misschien denk je dat dit alleen kan als je echt bijna uitverkocht bent. Fout! Het kan altijd. En dit is hoe verschillende organisaties dit doen:
Lees de 3 tips hier.