Bron

Cultuurmarketing

Slim adverteren in een veranderend social medialandschap

10 september 2025

Social media veranderen snel en continu, en online adverteren daardoor ook.

Als cultuurmarketeer werk je in een snel veranderend digitaal landschap. Denk aan de opkomst van AI, de privacy issues en afnemende ethiek van big tech en de groei van nieuwe advertentiekanalen. Hoe blijf je effectief en doelgericht adverteren in deze complexe context? Om dat in beeld te brengen, deelt Cengiz Can, docent bij Cultuurmarketing, zijn visie op de toekomst van online adverteren en vertelt hij waar volgens hem nog veel te winnen valt.

Hoewel het online medialandschap verandert, blijft de basis volgens Can hetzelfde. “Het is belangrijk dat je het fundament van adverteren begrijpt,” vertelt hij. Dat betekent dat je weet wat een tekst sterk maakt, hoe je een landingspagina inzet om publiek te trekken en conversie te realiseren, en hoe je met jouw advertentie op het juiste moment de juiste mensen bereikt. Pas als je deze basis onder de knie hebt, kun je meebewegen met ontwikkelingen in marketing.

De invloed van AI op adverteren is onmiskenbaar. De technologie wordt inmiddels in alle fases van het marketingproces ingezet, van copywriting tot targeting. Maar om effectief met AI te werken, heb je nog steeds een stevige basis van marketingprincipes nodig.

Lees hier de tips van Cengiz Can.