Social media berichten lastig om in te plannen? Niet met deze handige tools

28 februari 2019

De zin “O ja, nog even snel een berichtje schrijven” klinkt je als je marketeer bent vast niet geheel onbekend in de oren. Terwijl juist je social media berichten vooruitplannen ervoor zorgt dat je een betere strategie kunt vormen, je meer kunt richten op de doelstellingen van je marketingplan op langere termijn en je meer tijd overhoudt om voor inhoud en consistentie. Bovendien kun je veel geconcentreerder werken wanneer je je werkzaamheden vooraf inplant, wat weer een hoop tijd scheelt. Buro Dertig geeft je een aantal voorbeelden.

1. Hootsuite

Met Hootsuite kun je via de website en via een app berichten inplannen voor al je social media kanalen. Hootsuite is misschien wel een van de meest complete tools in zijn soort. Naast berichten inplannen kun je Hootsuite ook gebruiken om bijvoorbeeld je statistieken in te zien, komen al je ingeplande berichten in één overzicht te staan en kun je bij ‘suggesties’ zoeken naar interessante input die je weer kunnen helpen bij je contentstrategie. Al deze opties brengen echter wel een nadeel met zich mee: Hootsuite heeft zoveel functies dat je eerst even aan het programma moet wennen aangezien het soms wat onoverzichtelijk oogt. 

2. Buffer

Mocht je Hootsuite toch te ingewikkeld vinden, neem dan vooral even een kijkje bij Buffer. Buffer is eigenlijk hetzelfde: een social media dashboard waarmee je berichten voor verschillende social media kanalen kunt inplannen. Buffer heeft minder functies dan Hoosuite en richt zich vooral op het inplannen van berichten, maar het voordeel daarvan is dan weer dat het een stuk overzichtelijker is dan Hootsuite.

3. Tweetdeck

Ben je alleen op zoek naar een handige manier om berichten voor Twitter in te plannen, dan is Tweetdeck een uitkomst. Het voordeel van dat Tweetdeck alleen voor Twitter is, is dat het helemaal is ingericht op het medium. Zo kun je niet alleen tweets inplannen, maar ook bepaalde onderwerpen volgen, meerdere tijdlijnen tegelijk bekijken en je kunt zelfs je account met je collega’s delen. Bovendien is de tool is gratis, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.

4. Facebook

In Facebook zelf kun je natuurlijk ook gewoon vooruit plannen, en dat werkt prima. In plaats van op ‘nu publiceren’ te klikken, kies je voor ‘plannen’. Je kunt zelf je promotie hier al aan toevoegen. Zodra het bericht automatisch is geplaatst, gaat je promotieactie meteen van start.

5. Later

Net zoals Twitter Tweetdeck heeft, en Facebook zelf een inplan-optie aanbied, kun je voor Instagram de gratis app Later gebruiken. Op Later (dat voorheen Latergram heette) kun je één Instagram-account toevoegen. De berichten die je inplant worden semiautomatisch geplaatst: op het moment dat het bericht geplaatst moet worden, krijg je een melding van de app en moet je het bericht zelf (met een druk op de knop) doorzetten naar Instagram. Je kan sinds kort zelfs je stories inplannen met Later.

6. Preview

In dezelfde categorie als Later; Preview. Waar Later in eerste instantie vooral werd ontwikkeld om je Instagram-berichten in te kunnen plannen, werd Preview bedacht om een overzicht van je (toekomstige) insta-feed te zien. Waarom? Om een mooie feed te maken wil je dat je foto’s goed op elkaar aansluiten en dat er een mooi kleurenpalet ontstaat. Het werkt heel simpel: koppel je Instagram-account aan de app, upload foto’s en begin met de foto’s te schuiven totdat je een mooie feed hebt samengesteld. Wanneer je dat hebt gedaan kun je ervoor kiezen om een tekst aan je afbeelding toe te voegen en je bericht in te plannen. Net als bij Later krijg je een melding zodra je bericht geplaatst moet worden en moet je het zelf doorzetten naar Instagram. Je kunt overigens één account gratis aan de app koppelen. Wil je meerdere accounts toevoegen dan kun je een betaald abonnement overwegen.

Lees hier het volledige artikel.