SPOT Groningen werkt doorlopend aan publieksontwikkeling

4 september 2024

De fairPACCT Ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie presenteert zeven inspirerende voorbeelden die aantonen hoe marketing en communicatie in de cultuursector impact maken. In dit artikel: SPOT Groningen werkt voortdurend aan publieksontwikkeling.

SPOT Groningen is de organisatie achter muziekgebouw De Oosterpoort en de Stadsschouwburg in Groningen. SPOT ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een van de koplopers op het gebied van datagedreven werken in de culturele sector. De marketingafdeling creëert met dataverzameling en analyse een completer beeld van het gedrag en de behoeften van de bezoeker. Dit doen zij onder andere met een segmenteringsmodel aan de hand van profielen die geïntegreerd worden in een database. Hoofd marketing, educatie, ticketing & service Renate Meijering “De marketingafdeling maakt met dit model inzichtelijk welke doelgroepen in onze zalen ondervertegenwoordigd zijn in relatie tot onze omgeving en levert op basis hiervan input aan het programmateam om het aanbod beter af te stemmen op het publiek.”

Toegankelijkheid vergroten in samenwerking met taalambassadeurs

Naast data-analyses, gaat SPOT ook in gesprek met ondervertegenwoordigde doelgroepen én doelgroepen die drempels ervaren tijdens hun bezoek. SPOT werkte met Festival Eurosonic Noorderslag en cultureel centrum Forum Groningen bijvoorbeeld mee aan een onderzoek naar inclusiviteit en toegankelijkheid op festivals en evenementen door de ogen van de laaggeletterde doelgroep. Vijf taalambassadeurs hebben hiervoor vlogs gemaakt over hoe ze de klantreis bij SPOT ervaren. Vanaf het bezoek op de site tot aan het concert in de zaal hebben zij aangegeven welke drempels ze ervaren. Het rapport van de taalambassadeurs staat inmiddels online ter inspiratie voor andere culturele instellingen.

Lees hier verder