https://www.backstage-pass.nl/podiumtechniek-voor-meiden/
Stichting Backstage Pass lanceert ‘Podiumtechniek voor meiden’
1 december 2022
Stichting Backstage Pass wil de diversiteit en de inclusie binnen de Nederlandse evenementensector vergroten. Hiertoe lanceert de stichting het project Podiumtechniek voor Meiden.
Slechts 15% van de licht- en geluidstechnici, stagehands en stagemanagers bestaat uit vrouwen, zo blijkt uit onderzoek onder 20 poppodia in Nederland. De beroepen op en rond een podium worden veelal uitgevoerd door een homogene groep mannen, waardoor het werkveld weinig toegankelijk is voor vrouwen. Volgens Stichting Backstage Pass kan en moet dat anders.
Het eerste project van de stichting Podiumtechniek voor Meiden gaat in december van start met een reeks inspiratiedagen in podia door heel Nederland. Hier kunnen jonge vrouwen, die nog voor hun studiekeuze staan, ervaren wat het werken op en rond het podium inhoudt. Vrouwelijke professionals geven uitleg over hun beroep als onder andere geluidstechnicus, backliner of stagemanager met als doel de bezoekers te inspireren om ook voor een carrière in podiumtechniek te kiezen. Daarnaast zijn er backstage tours en staan er verschillende muziekopleidingen klaar om vragen van deelnemers te beantwoorden.
Inspiratiedagen
Tickets voor de Podiumtechniek voor Meiden inspiratiedagen zijn gratis. Deelnemers dienen zich van te voren in te schrijven, er is beperkt beschikbaarheid. Meer informatie en inschrijving via www.backstage-pass.nl.
Zaterdag 10 december 2022 | Paard, Den Haag
Zondag 11 december 2022 | Ekko, Utrecht
Zaterdag 17 december 2022 | Paradiso, Amsterdam
Maandag 30 januari 2023 | Dynamo, Eindhoven (inschrijving alleen via deelnemende middelbare scholen)
Maandag 6 februari 2023 | Spot Groningen (inschrijving via deelnemende middelbare scholen reeds uitverkocht)
Naast meiden zijn ook genderdiverse jongeren en zij-instromers van harte welkom deel te nemen aan de inspiratiedagen.
Over Backstage Pass
Stichting Backstage Pass heeft als doel de diversiteit en inclusie binnen de Nederlandse evenementensector te vergroten. Dat gebeurt projectmatig; om te beginnen worden er in de komende 5 jaar een reeks wervingsdagen georganiseerd. Dat kan alleen dankzij de steun van partners en sponsoren.