Bron

RVO

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf

30 juli 2024

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf

Wil je op eigen of gehuurd terrein laadinfrastructuur aanleggen voor elektrische voertuigen? Dan kom je misschien in aanmerking voor de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf.

Deze regeling is voor ondernemers met een KVK-inschrijving die in Nederland gevestigd zijn. Je krijgt subsidie voor een deel van de kosten voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de aanleg hiervan. Deze laadinfrastructuur wordt geplaatst op je terrein of het terrein dat je huurt, en dat niet te allen tijde publiek toegankelijk is. De laadinfrastructuur bestaat uit:

Ga hier direct naar de:

Let op!

Bij privaat is de laadlocatie op de tijdstippen waarop de laadlocatie kan worden geladen, niet altijd beschikbaar voor alle gebruikers van elektrisch vervoer. Als jullie laadinfrastructuur willen aanleggen die op sommige tijdstippen alleen beschikbaar is voor een beperkte groep gebruikers, bijvoorbeeld alleen voor eigen personeel, toeleveranciers of klanten, geldt dit dus als een private laadlocatie.

Webinar

In het webinar Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) geeft de RVO informatie over de regeling en laten ze zien hoe jullie  er gebruik van kunnen maken.

dinsdag 3 september 2024 10:00 – 11:30
Webinar Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)
Aanmelden kan hier. 

Budget

Het totaalbudget van SPRILA is voor SPRILA Aanschaf en SPRILA Advies samen. Hieronder zie je hoeveel subsidie er per activiteit beschikbaar is.

Verdeling budget

Activiteit Bedrag (€)
Advies voor en aanleg van laadinfrastructuur voor AC-laadstations  17.900.000
Advies voor en aanleg van laadinfrastructuur voor DC-laadstations voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven  15.542.000
Advies voor en aanleg van laadinfrastructuur voor DC-laadstations voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven  3.480.000
Investeringen in een stationaire batterij voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven  4.500.000
Investeringen in een stationaire batterij voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven  800.000

Voor wie?

Deze regeling is voor ondernemers met een KVK-inschrijving die in Nederland gevestigd zijn.

Waarvoor krijgen jullie subsidie?

Jullie krijgen subsidie voor een deel van de kosten voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de aanleg hiervan. Deze laadinfrastructuur wordt geplaatst op jullie terrein of het terrein dat jullie huren, en dat niet te allen tijde publiek toegankelijk is. De laadinfrastructuur bestaat uit:

  • de basislaadinfrastructuur, inclusief de hoofdaansluiting en de bekabeling;
  • een of meer DC-laadstations met een vermogen vanaf 20 kW met minimaal één laadpunt;
  • en/of een of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW met samen minimaal 4 laadpunten;
  • en/of een of meer AC-laadstations met een vermogen vanaf 43 kW.

(Alleen concessiehouders van openbaar vervoer kunnen ook subsidie aanvragen voor laadstations vanaf een vermogen van 600 kW).

Samen met minimaal € 25.000 subsidie voor laadinfrastructuur kunnen jullie subsidie aanvragen voor een stationaire batterij. Aan het vermogen en de capaciteit van de batterij zijn voorwaarden verbonden. De batterij mag een maximaal vermogen hebben van 50% van het gecontracteerd vermogen en een C-waarde van maximaal 0,25. De opslagcapaciteit van de batterij is maximaal 1.000 kWh. De stationaire batterij moet na installatie zijn geregistreerd via www.energieleveren.nl of via jullie netbeheerder.

  • Laadpunt, laadstation, laadlocatie

Een laadpunt is de elektrische aansluiting op een laadstation. Een laadpunt kan meerdere contactpunten hebben. Zo kunnen voertuigen met verschillende soorten contactpunten (‘plugs’) het laadpunt gebruiken. Op een laadpunt kan één voertuig tegelijk laden.

  • Een laadstation is een fysiek object met één of meer laadpunten

    Een laadlocatie heeft één of meer laadstations.

  • Basislaadinfrastructuur

De basislaadinfrastructuur is alle infrastructuur die hoort bij het laadpunt. Hierbij horen ook de hoofdaansluiting en de bekabeling waarop laadpunten worden aangesloten.

  • Stationaire batterij

Een systeem dat elektriciteit opslaat zodat dit later is te gebruiken. Het systeem zit niet in een elektrisch voertuig en communiceert met het laadstation.

  • Vermogen laadstation

    Het vermogen van het laadstation wordt bepaald door het maximum vermogen van het laadpunt. Voorbeeld: een laadstation met 2 laadpunten van elk maximaal 22 kW is een laadstation van 22 kW.

  • Voorbeelden private en publiek toegankelijke laadsituaties

Voordat jullie aanvragen is het belangrijk om te weten of jullie situatie privaat is, of publiek toegankelijk.

Een private laadlocatie is niet altijd beschikbaar voor alle gebruikers van elektrisch vervoer. Als jullie laadinfrastructuur aanleggen die op bepaalde tijdstippen alleen beschikbaar is voor een bepaalde groep, bijvoorbeeld personeel of klanten, dan gaat het om een private laadlocatie.

Publiek toegankelijke laadlocaties zijn altijd beschikbaar voor alle gebruikers van elektrisch vervoer.

Voorbeelden van private en publiek toegankelijke laadsituaties

Voorbeelden private laadsituaties

  • Een bedrijf gebruikt het eigen of gehuurde parkeerterrein om in de nacht de eigen bedrijfsauto’s te laden. Het parkeerterrein is in de nacht afgesloten voor andere gebruikers. Overdag is het terrein open en mag iedereen laden op het terrein.
  • Een advocatenkantoor plaatst laadinfrastructuur op de parkeerplaatsen aan de voorkant van het kantoor. Een bord bij de parkeerplaatsen waarschuwt dat parkeren tussen 8:00 en 18:00 uur alleen is toegestaan voor werknemers en bezoekers.
  • Een kantoor gaat laadinfrastructuur zetten op parkeerplaatsen achter het kantoor. Er staat een verkeersbord met een wegsleepregeling tijdens werkdagen voor auto’s die er niet horen te staan.
  • Op een laadplein voor zwaar materieel wordt gewerkt met bedrijfsaccounts met reserveringen. Reserveren kan alleen met een bedrijfsaccount. Zo is er zekerheid op snelladen in een gekozen tijdslot.

Voorbeelden publiek toegankelijke laadsituaties

  • Een parkeerterrein is in de nacht of een deel van de dag afgesloten met een slagboom. Er kan dan door niemand worden geladen. Op het moment dat de slagboom open is, mag iedereen gebruik maken van de laadinfrastructuur op het terrein. Alle gebruikers hebben op het moment dat de laadinfrastructuur beschikbaar is, gelijke toegang.
  • Op de parkeerplaats van een hotel worden snelladers voor personenauto’s geplaatst. Het laadplein met de snelladers heeft slagbomen. Het laadplein is altijd voor iedereen open na betaling van de toegangskosten van 2 euro.
  • Een bouwbedrijf wil op de parkeerplaatsen aan de voorkant van het kantoor laadinfrastructuur plaatsen. De laadinfrastructuur is bedoeld voor bezoekers, maar iedereen mag het gebruiken.

Hoeveel subsidie?

De subsidie is per aanvrager maximaal € 350.000 per kalenderjaar.

De subsidie voor een stationaire batterij van maximaal 1.000 kWh is:

  • € 160 per kWh voor mkb
  • € 80 per kWh voor een groot bedrijf

Bij “Wat moeten jullie weten voor jullie aanvraag?” vinden jullie een rekentool waarmee jullie direct zien of jullie in aanmerking komen voor meer of minder dan € 25.000 subsidie.

Subsidiebedragen voor mkb’ers en grote bedrijven per stroomtoevoer en vermogen

Stroomtoevoer en vermogen   mkb (€)   groot bedrijf (€)
AC-laadstation met een vermogen vanaf 11 kW  904 452
AC-laadstation met een vermogen vanaf 43 kW 2.400 1.200
DC-laadstation met een vermogen vanaf 20 kW 5.279 2.640
DC-laadstation met een vermogen vanaf 50 kW 12.842 6.421
DC-laadstation met een vermogen vanaf 150 kW 37.287 18.644
DC-laadstation met een vermogen vanaf 225 kW 55.069 27.535
DC-laadstation met een vermogen vanaf 350 kW 83.393 41.696
DC-laadstation met een vermogen vanaf 600 kW 70.306

Voorwaarden

  • Jullie zijn ondernemer .
  • Jullie hebben een KVK-inschrijving.
  • Jullie bedrijf is gevestigd in Nederland.
  • Jullie plaatsen de laadinfrastructuur op jullie eigen terrein of op terrein dat jullie huren.
  • Jullie ronden de plaatsing van de infrastructuur af binnen maximaal 24 maanden. Dit gaat in op het moment dat de RVO jullie subsidie verleent.

Wat moeten jullie weten voor jullie aanvraag?

Subsidiebedrag bepaalt moment van aanvragen

Bepaal met de rekentool hieronder of jullie in aanmerking komen voor meer of minder dan € 25.000 subsidie. Dit is belangrijk om het moment te bepalen waarop jullie subsidie aanvragen.

Minder dan € 25.000 subsidie

Is het subsidiebedrag lager dan € 25.000? Laat dan eerst de laadinfrastructuur aanleggen en vraag daarna subsidie aan. Aanvragen doen jullie binnen 13 weken na de datum waarop de werkzaamheden klaar zijn.

Dienen jullie de aanvraag in op de dag dat of nadat het budget is overtekend (als er meer aanvragen zijn dan er geld beschikbaar is) en is het subsidiebedrag lager dan € 25.000? Dan geldt de doorschuifbepaling. Dat betekent dat we de 1e dag waarop jullie kunnen aanvragen in het jaar daarna als de datum van indiening zien.

Meer dan € 25.000 subsidie

Is het subsidiebedrag hoger dan € 25.000? Dan vragen jullie de subsidie aan met een offerte, voordat jullie de opdracht hebben gegeven en de werkzaamheden laten uitvoeren. Let op: een getekende offerte ziet de RVO als een gegeven opdracht.

Bepaal de laadbehoefte van de gebruikers van de laadinfrastructuur

Dit is afhankelijk van het aantal gereden kilometers, de bestemming en de thuisbasis van het voertuig.

Huidige netaansluiting en huidig (gecontracteerd) vermogen

Deze gegevens zijn vaak zichtbaar op de factuur van de netbeheerder.

Het benodigde vermogen van de laadpunten

Bepaal welk vermogen geschikt is voor jullie situatie.

Jullie aanvraag voorbereiden

De RVO beoordeelt alleen volledige aanvragen. Zorg daarom dat jullie onderstaande bij de hand hebben als jullie aanvragen.

Voor aanvragen lager dan € 25.000

  • post- en bezoekadres
  • IBAN-bankrekeningnummer
  • naam, telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon
  • KVK-inschrijfnummer
  • MKB-verklaring, als jullie als MKB’er aanvragen
  • postcode van de locatie waar de laadinfrastructuur wordt aangelegd
  • doelgroep van de gebruikers van de laadinfrastructuur
  • factuur voor de aanleg van de laadstations, met daarin het merk, type en specificatie van de laadstations. Hieruit blijkt welk vermogen elk laadstation heeft en op welke datum de installatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd
    de-minimisverklaring
  • document waaruit blijkt dat de laadinfrastructuur altijd met het internet is verbonden en waarbij de communicatie verloopt volgens het Open Charge Point Protocol versie 1.6 met CS-certificaat of hoger
    hoogte van de gemelde in aanmerking komende investeringskosten op basis van de MIA
  • eHerkenning niveau 3. Hebben jullie nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning. eHerkenning aanvragen duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen.

Voor aanvragen hoger dan € 25.000

  • post- en bezoekadres
  • IBAN-bankrekeningnummer
  • naam, telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon
  • KVK-inschrijfnummer
  • MKB-verklaring, als jullie als MKB’er aanvragen
  • postcode van de locatie waar de laadinfrastructuur wordt aangelegd
  • doelgroep van de gebruikers van de laadinfrastructuur
  • offerte met merk, type, specificaties en installatiekosten van de laadstations. Hieruit blijkt het vermogen van elk laadstation. Uit de offerte blijkt ook dat: de laadinfrastructuur altijd met het internet is verbonden en de communicatie verloopt volgens het Open Charge Point Protocol versie 1.6 met CS-certificaat of hoger;
  • het project uiterlijk 24 maanden na ontvangst van de subsidie kan worden afgerond.
  • een contract met de netbeheerder waaruit blijkt dat er voldoende netcapaciteit is op de locatie. Is dit niet het geval en is de benodigde netcapaciteit meer dan 50% van het gecontracteerde transportvermogen? Dan tonen jullie met een berekening aan dat de benodigde netcapaciteit binnen 24 maanden na verlening gerealiseerd wordt.
  • een onderbouwing waaruit blijkt dat jullie het project afronden binnen 24 maanden na verlening van de subsidie
  • de hoogte van eventuele EU-subsidies die jullie aanvroegen of ontvingen om laadinfrastructuur aan te leggen;
  • vragen jullie subsidie aan voor een stationaire batterij? Dan leveren jullie een offerte aan met opslagcapaciteit, vermogen en C-waarde van de stationaire batterij. Hieruit blijkt ook dat de batterij communiceert met het laadstation waarvoor jullie subsidie aanvragen;
  • eHerkenning niveau 3. Hebben jullie nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning. eHerkenning aanvragen duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen.

Na jullie aanvraag

Na jullie subsidieaanvraag ontvangen jullie een bevestiging per e-mail. Jullie vinden deze ook in Mijn RVO. De RVO behandelt de aanvragen op volgorde van binnenkomst per datum. Ze streven ernaar binnen 13 weken te beslissen over jullie aanvraag. Jullie kunnen de status van jullie aanvraag ook volgen in Mijn RVO.

Verleent de RVO jullie subsidie en is het bedrag hoger dan € 25.000? Dan ontvangen jullie 50% van het subsidiebedrag als voorschot. Is het subsidiebedrag lager dan € 25.000? Dan wordt de subsidie direct vastgesteld. Jullie ontvangen dan direct het volledige vastgestelde subsidiebedrag.

Vaststelling aanvragen

Bij een aanvraag van € 25.000 of hoger vragen jullie na het afronden van de werkzaamheden vaststelling aan. Jullie ontvangen daarna het resterende subsidiebedrag, afhankelijk van de beoordeling van de vaststelling.

Uitstel aanvragen

Blijkt na aanvraag dat jullie meer dan 24 maanden nodig hebben voor de aanleg? Dan kunnen jullie eenmalig uitstel aanvragen voor een periode van 12 maanden.

Milieu-investeringsaftrek na jullie aanvraag

Hebben jullie de SPRILA Aanschaf aangevraagd? Dan komen jullie misschien in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Als jullie MIA hebben aangevraagd, trekt de RVO het vaste percentage milieu-investeringsaftrek van 11,25%, berekend over de in aanmerking komende investeringskosten, af van het subsidiebedrag.

Let op: jullie moeten de MIA zelf aanvragen. Doe dit binnen 3 maanden nadat de overeenkomst definitief is gemaakt. Geef op het aanvraagformulier voor MIA aan dat jullie subsidie via SPRILA ontvangen. Vul ook het subsidiebedrag in dat jullie ontvangen.