Bron

Cultuur + Ondernemen

Tijd voor radicale verandering in de culturele en creatieve sector: hoe pakken we dat aan?

23 juli 2024

Echte verandering ontstaat van onderaf. Vanuit mensen die uit niets iets maken, die anders denken, anders organiseren en die nieuwe verbindingen leggen.

Buiten de vaste kaders en gebaande paden ontstaan nieuwe ideeën. Al deze nieuwe initiatieven samen hebben het potentieel om de culturele en creatieve sector te versterken en te veranderen: ze maken de sector op termijn duurzamer, inclusiever en maatschappelijk relevanter. Maar die potentie wordt nog lang niet volledig benut, bleek tijdens het seminar dat Art-up op 24 april over dit onderwerp organiseerde voor Cultuur + Ondernemen. Wat is ervoor nodig om bottom-up innovatie in de culturele en creatieve sector aan te jagen? En waar lopen stakeholders tegenaan? Een verslag van het seminar.

Art-up organiseerde in juni samen met de VNPF een workshopdag over het poppodium en/of popfestival van de toekomst waarbij ook ingegaan werd op dit onderwerp.

Spreker Joost Vervoort zal op het Congres Podia Festivals Evenementen op 16 september een Keynote houden over de kracht van muziek voor een betere wereld; een dieper inzicht in positieve verandering.

Innovatieve initiatieven moeten een kans krijgen

‘Waarom is er zo weinig innovatie in de culturele en creatieve sector?’ Deze vraag markeert het ontstaan van Art-up. Oprichters Jon Heemsbergen en Anne Houwing deden hier samen onderzoek naar. Natuurlijk: óp de podia en in de ateliers vernieuwt en verandert er van alles. Maar achter de schermen blijven de zaken min of meer hetzelfde. En dat jasje knelt steeds vaker, want de wereld om ons heen verandert wel. Moet en kan dat niet anders?

De vraag stellen is hem beantwoorden. Maar verandering is lastig en gaat langzaam. Er is weerstand. En verandering gaat gepaard met chaos, vertelt keynotespreker Joost Vervoort (Universiteit Utrecht) tijdens het Art-up seminar op 24 april. Bovendien ontstaat échte verandering vaak van onderaf, vanuit nieuwe initiatieven die compleet anders naar het systeem kijken en die daardoor een hoog transformatief vermogen hebben. Een goed voorbeeld daarvan is Young Collectors Circle, dat het kopen van kunst (en dus investeren in de culturele en creatieve sector) uit het hokje van de vermogende verzamelaar trekt en bereikbaar maakt voor iedere kunstliefhebber. Of Cineville, dat filmtheaters helpt aan een beter imago en zo de lege stoelen in de zaal gevuld krijgt. Maar om dit soort veranderingen mogelijk te maken, moeten de initiatieven die van onderaf komen wel geholpen worden en kansen krijgen.

Lees hier verder