Bron

LKCA

Tips voor cultuuraanbieders: zó bereik je jongeren

24 augustus 2023

Learned lessons van Rabobank, Kunstbende en LKCA

Meer dan de helft van de jongeren tussen 12 en 19 jaar doet aan kunstbeoefening in de vrije tijd. Veel amateurkunstgroepen, kunstprofessionals en culturele instellingen richten zich dan ook op de doelgroep jongeren. Maar hoe kom je erachter wat de behoeftes van jongeren zijn, en hoe speel je daar op in met het juiste aanbod?

Let op: Tijdens CPFE gaat het panel Hoe krijgen we meer jongeren de podia in? verder in op dit onderwerp.

Dat jongeren door sommige cultuuraanbieders worden beschouwd als een uitdagende doelgroep, wil niet zeggen dat ze minder aan kunst doen. 53% van de jongeren (12-19 jaar) doet aan kunstbeoefening, waar het landelijk gemiddelde ligt op 43% . Bijna tweederde van de jongeren beoefent ook kunst met anderen samen. Een kwart van hen is lid van een amateurkunstgroep (bijvoorbeeld een vereniging of informele groep). Bovendien hebben jongeren, evenals de leeftijdsgroep 6-11 jaar, in verhouding tot andere leeftijdsgroepen een voorkeur voor het beoefenen van meerdere kunstdisciplines. Een kwart van de jongeren die aan kunst doen geeft aan lessen, cursussen of workshops te volgen om beter te worden en te leren. (Monitor Amateurkunst 2021)

Er zijn 3 miljoen jongeren van 10 tot 25 jaar in Nederland. Welke vormen jouw doelgroep en op welke manier bereik je deze groep het beste? Deze vraag kan je beantwoorden door in hun belevingswereld te duiken. Dat doe je niet alleen door jongerenkennis op te doen maar ook door je doelgroep te definiëren, ze te leren kennen, ze te betrekken bij je plan of strategie en ze te laten mee beslissen hierover. Een panel organiseren is hier een mooie tool voor.

Lees hier verder