Verslag Kick Off NextStage AR
23 mei 2024
Tijdens de bijeenkomst op dinsdag 21 mei spraken wij met de aanwezige podia, hoofdzakelijk technici, over de mogelijkheden en uitdagingen van Augmented Reality (AR).
Alle deelnemers erkennen de opkomst van AR, maar op dit moment is het gebruik hiervan nog geen onderdeel van hun werkzaamheden. Zij benadrukken de faciliterende rol van het podium en dat zij vraaggestuurd opereren; het gebruik van AR is dus afhankelijk van de wensen van artiesten en publiek. Tegelijkertijd verwachten zij dat met de verdere ontwikkeling van de techniek deze vraag zal ontstaan, en de opkomst van AR een van de vele technologische veranderingen is waar hun beroep voortdurend aan onderhevig is
Dit wordt, gelijk de eerdere ontwikkelingen, enerzijds beschouwd als een kans om hun werk veelzijdiger te maken, maar kan evengoed als een last worden ervaren binnen de huidige praktijk waarbij de capaciteit vaak beperkt is en de werkdruk hoog. In reactie op de vraag hoe AR een bijdrage zou kunnen leveren aan hun huidige praktijk zagen zij verschillende mogelijkheden, zowel toegepast als creatief;
- Marketing: Het inzetten van AR om evenementen en concerten op nieuwe manieren te promoten, door interactieve en visueel aantrekkelijke campagnes te creëren die tractie kunnen genereren op social media, waardoor meer en divers publiek kan worden bereikt.
- Services: AR biedt mogelijkheden om de informatievoorziening opnieuw vorm te geven, bijvoorbeeld als het gaat om wayfinding of de timetable, waarmee de dienstverlening aan het publiek kan worden verbeterd, en daarmee de ervaring.
- Artistiek: AR kan door visuele effecten en interactieve elementen, in de vorm van virtuele decors of 3D objecten, een nieuwe dimensie toevoegen aan evenementen en optredens, en dus de beleving van het publiek. AR wordt hierbij onderdeel van het stageplan van evenementen of shows, vergelijkbaar met een lichtplan of aankleding.
De waargenomen mogelijkheden leidde ook direct tot een aantal kritische overwegingen als het gaat over het gebruik van AR;
- Eigenaarschap: Wie is verantwoordelijk voor de AR-content, de artiest of het podium? En in het geval van het podium, waar is dit belegd binnen de organisatie? Dit kan grote gevolgen hebben voor zowel de ontwikkeling als het uiteindelijke gebruik van AR-elementen. Wanneer de locatie verantwoordelijk is, kunnen bijvoorbeeld toepassingen gestandaardiseerd worden en het gebruik vereenvoudigd, maar dit kan tegelijkertijd ook beperkingen opleggen aan de creatieve vrijheid van de artiest, en mogelijk ook vragen oproepen over auteurs- en eigendomsrecht.
- Grootte van de locatie: Grotere podia hebben vaak meer financiële middelen en technische expertise tot hun beschikking om te investeren in nieuwe technologieën zoals AR, daarbij kennen zij ook meer mogelijkheden om AR toe te passen. Kleinere podia daarentegen beschikken over minder middelen, waardoor zij beperkt zijn in hun mogelijkheden. Door hun kleinere omvang hebben zij vaak andere, meer specifieke behoeften.
- Diverse artiesten: Artiesten hebben verschillende relaties met nieuwe technologieën, wat invloed kan hebben op hun bereidheid om AR te gebruiken. Sommige artiesten omarmen AR enthousiast en zien het als een kans om hun optredens te verrijken en hun publiek op nieuwe manieren te betrekken. Andere artiesten kunnen terughoudender zijn, uit vrees dat dergelijke toepassingen juist afbreuk doen aan hun muziek, en optreden.
- Diverse publieksgroepen: Net zoals artiesten, hebben verschillende publieksgroepen een verschillende relatie met technologie. Sommige groepen zijn enthousiast over de extra dimensie die AR toevoegt, andere groepen kunnen minder geïnteresseerd of zelfs afkerig zijn van het gebruik van technologie tijdens een optreden.
Door de bijdragen van de deelnemers hebben wij meer inzicht gekregen in de waargenomen kansen en de uitdagingen als het gaat om het gebruik van AR, en deze inzichten dienen als basis voor de ontwikkeling van een tool waarmee podia eenvoudig gebruik kunnen maken van AR.