Verslag: Next Stage AR @ Oyster, Melkweg, zaterdag 15 februari

10 maart 2025

Verslag: Next Stage AR @ Oyster, Melkweg, zaterdag 15 februari

Tijdens het Oyster Festival in de Melkweg testte Next Stage AR opnieuw de AR-tool.

Dit festival bood bezoekers de kans om in meerdere zalen het beste van alternatieve UK R&B, hiphop, neo-soul, grime, garage en electronic te ontdekken. Een avond waar het publiek dus continu in beweging was. Dit maakte het een ideaal moment om te onderzoeken of AR van waarde kan zijn voor publieksservice, door de timetable in AR te plaatsen.

Projecteigenaarschap

Ditmaal nam de marketingafdeling de ontwikkeling van de AR-toepassing op zich, waarbij de timetable werd ontworpen door de aanwezige ontwerper. Deze keuze was gebaseerd op toevallige beschikbaarheid, wat benadrukt dat de ontwikkeling en het beheer van AR-toepassingen nog geen vaste plek hebben binnen de bestaande organisatiestructuur. Het traject van de afgelopen maanden leert dat door tijdig en vooraf vast te stellen wie verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en uitvoering – en daarmee kennis en vaardigheden te borgen – de mogelijkheden van AR optimaal benut kunnen worden.

Gebruiksvriendelijke tool

Ondanks dat er vooraf niet was vastgesteld wie er binnen de organisatie verantwoordelijk was voor de ontwikkeling, wist de marketingafdeling in korte tijd een 3D-metrobord (verwijzing naar Oyster, de metrokaart van Londen) te creëren waarop de concerttijden en locaties real time werden weergegeven tijdens het festival. Dit onderstreept hoe intuïtief de tool werkt: het maakt mogelijk om in korte tijd een AR-ervaring te bouwen en eenvoudig en snel aanpassingen te kunnen doorvoeren. Dit maakt de tool toegankelijk voor verschillende gebruikers, ongeacht hun technische achtergrond.

Van Nice to Have naar Need to Have

Door de timetable exclusief via AR beschikbaar te maken en geen geprinte timetables aan te bieden, is geprobeerd om de AR-toepassing van een ‘nice to have’ naar een ‘need to have’ te maken. Toch bleef het gebruik door het publiek achter. Uit navraag onder het publiek bleek dat de voornaamste oorzaak lag in de communicatie: de posters met QR-codes wekten te weinig nieuwsgierigheid op, waren niet goed zichtbaar, en het was niet duidelijk dat de timetable enkel via AR te raadplegen was. Dit benadrukt opnieuw het belang van de presentatie van de AR toepassing om deze daadwerkelijk van meerwaarde te laten zijn voor bijvoorbeeld publieksservice.

Opnieuw waardevolle inzichten voor de verdere ontwikkeling van de AR-tool en bijbehorende workflows. Grote dank aan het team van de Melkweg voor hun medewerking en feedback. De eerstvolgende test zal een samenwerking zijn met Paradiso Melkweg Productiehuis, waarbij de het artistieke gebruik van AR centraal staat. Uiteraard zijn jullie opnieuw uitgenodigd!