capo.nl
Waarom een leidinggevende als formeel meldpunt risicovol is
25 juli 2024
In veel organisaties wordt de leidinggevende als officieel meldpunt gepositioneerd. Dat kan risicovol zijn. Zowel voor de medewerker, leidinggevende als organisatie.
Marjolein van Dijk en Laurens Raijmakers, experts op de praktische inbedding van sociale veiligheid en integriteit, lichten op CAOP.nl toe waar de risico’s kleven en wat een beter alternatief is.
Een leidinggevende is vaak het eerste aanspreekpunt, heeft een belangrijke signalerende functie en krijgt regelmatig meldingen, ook wel signalen, over kwesties die zich voordoen op het werk. Medewerkers gaan naar een leidinggevende om te bespreken wat ze is overkomen, of wat ze zien gebeuren. De titel van dit artikel gaat over een andere rolinvulling en duiding van een ‘melding’ die veel leidinggevenden, vaak zonder het te weten, toebedeeld krijgen. Bij sommige organisaties is in de meldregeling opgenomen dat een leidinggevende (vaak naast de vertrouwenspersoon) het meldpunt is van de organisatie en medeverantwoordelijk voor de opvolging van een formele melding. En daar schuilt een risico in.
Leidinggevende is onvoldoende toegerust
Stel, een medewerker komt bij een leidinggevende om het gesprek aan te gaan over het vermoeden dat collega’s mogelijk aanbestedingsregels niet opvolgen. Als een leidinggevende een formeel meldpunt is, zou idealiter in dit gesprek onder andere de zeven wegingspunten aan de orde komen die Raijmakers onlangs heeft benoemd om een melding te duiden. Daarnaast is het noodzakelijk dat een leidinggevende de melding registreert op de dag waarop het gesprek heeft plaatsgevonden en informatie verstrekt over de opvolgingsstappen na de melding en eventuele rechtsbescherming.
De praktijk wijst uit dat deze ideale situatie er vaak niet is. Leidinggevenden weten soms niet dat zij het formele meldpunt zijn of één van de formele meldpunten. Daarnaast worden ze onvoldoende toegerust door de werkgever om invulling te geven aan hun rol op integriteit en sociale veiligheid. De gedachte is vaak dat leidinggevenden dit wel kunnen, maar dat is een misvatting; leidinggevenden zijn geen alleskunners. Er is expertise nodig om duiding en opvolging te kunnen geven aan een formele melding over integriteit of sociale veiligheid. Het is voor een leidinggevende vooral belangrijk om te weten op welk moment zij een signaal of informele melding doorzetten binnen de organisatie naar een functionaris die vanuit de benodigde expertise de melding kan opvolgen. Daarnaast kan de rol van een leidinggevende in het geding komen als het gaat om het ondersteunen of begeleiden van de medewerker die een melding doet.
Lees hier verder