Bron

accountant.nl

Waarom om- en bijscholing bovenaan de HR-agenda moet staan

27 juni 2024

Door de kapte op de arbeidsmarkt staat het omscholen en bijscholen van talent steeds hoger op de HR-agenda van het bedrijfsleven, schrijft Ricardo van Popering, Regional Director bij Robert Half.

Niemand hoeft je nog te vertellen dat we leven in een wereld waarin ons werk sterk aan het veranderen is. Onder invloed van nieuwe technologie en kunstmatige intelligentie hebben we straks nieuwe vaardigheden nodig om relevant te blijven op de arbeidsmarkt. Bijblijven dus

Dat geldt voor werknemers, maar op een krappe arbeidsmarkt net zozeer voor werkgevers.

De voorspellingen van onder meer de OESO liegen er niet om. Volgens de OESO moeten de komende decennia vele tientallen miljoenen werknemers mogelijk volledig worden omgeschoold om mee te kunnen gaan in veranderende arbeidsprocessen. Nieuwe technologie maakt ons niet alleen efficiënter en productiever in ons werk – de technologie verandert ook de aard van ons werk en de manier waarop we onze taken uitvoeren.

Extra training en ontwikkeling

Het is dus hoog tijd voor upskilling en reskilling, zoals de twee pijlers van levenslang leren op de internationale HR-markt bekend staan. Momenteel zet ruim een op de drie werkgevers in op extra training en professionele ontwikkelingsmogelijkheden als manier om medewerkers aan te trekken (37%) dan wel te behouden (38%), zo blijkt uit onderzoek van Robert Half.
Maar welke trainingsmogelijkheden bieden werkgevers vandaag de dag al? En wat kun je als werkgever nog meer doen om je medewerkers meer veerkracht te geven op weg naar een nieuwe toekomst? Robert Half inventariseerde wat werkgevers aan scholingsmogelijkheden aanbieden. Daar kwam deze top-vijf uit:

  1. interne training en andere educatiemogelijkheden: bijna zes op de tien (58%) van de werkgevers bieden dit al aan
  2. betaalde externe trainingen en ontwikkelingsprogramma’s: ruim de helft (55%) van de werkgevers biedt dit al aan
  3. betaald verlof voor deelname aan externe training en ontwikkelingsprogramma’s: iets meer dan de helft (53%) van de werkgevers biedt dit al aan
  4. interne leiderschapsprogramma’s: de helft (50%) van de werkgevers biedt dit al aan
  5. parttime-studieprogramma’s: bijna de helft (46%) van de werkgevers biedt dit al aan

Geef up- en reskilling een structurele plaats in de organisatie

Met andere woorden: de helft van de werkgevers heeft de eerste aanzet gedaan, de andere helft laat nog op zich wachten. Dat is zonde, want de arbeidsmarkt en de technologische ontwikkelingen wachten niet en blijven doorgaan. Omscholing of bijscholing is geen eenmalig traject. Het is verstandig om als werkgever levenslang leren daarom vanaf nu een structurele plaats in de organisatie te geven.
Dat kan in talloze vormen: van toegankelijke workshops en een buddy-programma tot e-learning-platforms en langdurige opleidingen. Als je er maar voor zorgt dat je als werkgever de juiste mix blijft aanbieden.

Belangrijke tip: stel een opleidingsbudget ter beschikking aan elke medewerker, die zich daarmee ook extern kan bijscholen. Denk bijvoorbeeld aan meerdaagse trainingen aan traditionele onderwijsinstellingen. Met zo’n budget neem je bij werknemers een drempel weg: hoe makkelijker het is om te ‘upskillen’, des te sneller grijpen werknemers deze kans.
Maar neem als werknemer ook zelf het initiatief en bespreek jouw verwachtingen met de werkgever voor de komende jaren. Het is immers niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever, maar ook belangrijk om als werknemer hier proactief in te zijn. Evalueer zelf jouw loopbaan en bedenk waar jij kansen ziet voor jouw ontwikkeling en welke nieuwe vaardigheden daarbij horen.

Zet meer in op soft skills en emotionele intelligentie

De wereld blijft veranderen, dus levenslang leren wordt voor iedereen de norm. Maar naar welke vaardigheden neemt de vraag dan toe?
Automatisering en kunstmatige intelligentie kunnen rationele vaardigheden en eenvoudige taken uit handen nemen. De verwachting is dat voor de meeste werknemers nóg meer de nadruk komt te liggen op echt menselijke vaardigheden als creativiteit, kritisch denken, probleemoplossend vermogen en emotionele intelligentie – met andere woorden, de soft skills in ons pakket van vaardigheden.

Volgens het World Economic Forum (WEF) gaat maar liefst 44% van de werknemers daar de komende vijf jaar iets van merken. Toen het WEF een eerdere vijfjarige voorspelling deed in de Future of Jobs-studie van 2016, was dat percentage nog 35%. Kortom, de ‘dreiging’ neemt toe voor werknemers die stil blijven staan.
Door digitale transformatie en kunstmatige intelligentie staat de arbeidsmarkt voor nieuwe uitdagingen. Flexibiliteit en een open blik ten aanzien van nieuwe technologieën zijn daarin de sleutels tot succes – voor zowel werknemers als werkgevers.

Weten dat de wereld niet altijd hetzelfde blijft en aansluiten op de mogelijkheden die de digitale transformatie biedt, is de beste manier om veranderingen te doorstaan. Omarm nieuwe technologieën in plaats van je ertegen te verzetten. Het vermogen om je in te leven in anderen, nuances te begrijpen en andere vormen van emotionele intelligentie en soft skills gaan je een voorsprong geven op de ‘concurrentie’ van kunstmatige intelligentie.
Up- en reskilling zijn daarom onmisbaar op de strategische agenda van organisaties.