YouTube goed voor bijna de helft van alle gestreamde muziek
10 oktober 2018
De Music Consumer Insight Report heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van muziek in 19 landen wereldwijd, waaronder Nederland. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de meeste muziek onderweg wordt beluisterd, gevolgd door het beluisteren van muziek terwijl je relaxed thuis bent.
Per week luisteren consumenten gemiddeld 17.8 uur per week muziek. Dit is gemiddeld 2.5 uur per dag. 86 procent van de consumenten beluisterd muziek door on-demand muziekstreamingdiensten. 75 procent van de consumenten gebruikt hun smartphone om naar muziek te luisteren en maar liefst 36 procent verkrijgt muziek door middel van schending van de auteursrechten. Slechts 27 procent van alle beluisterde muziek is beluisterd via een smartphone.
Ook laat het rapport zien dat 64% van de consumenten naar popmuziek luistert, gevolgd door 57 procent consumenten die naar Rock luisteren. Volgens het onderzoek komt dance op de derde plaats met 32 procent en komt het genre metal op de laatste (10e) plaats met slechts 19 procent.
On-demand streamingdiensten zijn de leider van alle manieren van muziekconsumptie. Maar liefst 86 procent van de consumenten beluisterd muziek via dit soort streamingdiensten. Iets meer dan de helft, namelijk 52 procent, van alle streaming geconsumeerde muziek, gebeurt door middel van streaming diensten. Daarvan is YouTube de meest gebruikte, met 47 procent.
Lees het volledige verslag van het onderzoek hier.