Zes vragen aan Bert Dondorff
5 april 2018
Deze week stelden we zes vragen aan Bert Dondorff. De programmeur van het Bevrijdingsfestival Utrecht is een duizendpoot in de muziekscene. Lees meer over zijn werk, zijn gedroomde line-up en voor welke muziek je hem (eigenlijk niet) wakker mag maken.
Wie ben je?
Bert Dondorff, geboren in Groningen maar woon al meer dan de helft van mijn leven in Utrecht. Sinds twee jaar ben ik programmeur van het Bevrijdingsfestival Utrecht (daarvoor zat ik in het bestuur van dit festival als programma adviseur) daarnaast werk ik sinds kort bij Kunstlinie Almere Flevoland (KAF). KAF ontwikkelt zich tot de cultuur hub van Almere naast theater wordt er in de programmering ook plaats gemaakt voor Popmuziek, festivals, talentontwikkeling, expo en nacht programmering. Ik hou me bij KAF bezig met het op poten zetten van het popprogramma, de festivals en de nachtprogrammering.
In Utrecht ben ik ook nog bestuursvoorzitter van stichting Ruis, dat is de programma stichting die verantwoordelijk is voor de programmering in dB’s en ik zit in het bestuur van Stichting Popmuziek Nederland dat sinds vorig jaar het festival Hemelbestormers organiseert.
Wat was het eerste live concert/show waar je ooit naartoe ging?
Ik stuiterde al vrij vroeg langs alle muziekcafe’s en jongerencentra in Groningen om met name lokale bandjes te bekijken, maar het eerste concert waar ik echt een kaartje voor gekocht heb was volgens mij het concert van Herman Brood & His Wild Romance in Huize Maas in Groningen. Herman Brood was die avond bij aanvang van de show zelf zoek, gelukkig werd hij teruggevonden in een naburige kroeg. Het concert is uiteindelijk ongeveer drie kwartier te laat begonnen maar toen ging 't dak er ook af.
Waar ben je als programmeur van Bevrijdingsfestival Utrecht tot nu toe het meest trots op?
Tja trots staat niet echt in mijn woordenboek. Maar ik vind het wel heel gaaf dat het ons team altijd weer lukt om, met een relatief laag budget, een festival uit de grond trekken waar jaarlijks ongeveer 40.000 mensen uit Utrecht en omgeving op afkomen. Verder vind ik het super dat we met veel Utrechtse organisaties in de stad samenwerken om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld met TivoliVredenburg doen we o.a. de officiele afterparty, met EKKO werken we samen aan de programmering van de SENA Performers Stage, met 3voor12 Utrecht & dB’s voor wat scherpere randjes en lokale talenten. Samen met de Muziekopleidingen geven we studenten een plek op het festival zowel de beginnende muzikanten als de studenten die zich met productie bezig houden, en met diverse maatschappelijke organisaties werken we samen voor het programma op het Vrijheidspodium. Zo kan ik nog wel even doorgaan, ik ben er blij mee dat het festival zoveel draagvlak heeft in de stad.
Wie zou je ooit nog willen programmeren en/of wat is je gedroomde line-up?
De gedroomde line-up die ik voor ogen heb die zal ik nooit op het bevrijdingsfestival kunnen neerzetten, maar dat is ook niet nodig want gelukkig hebben we daarvoor in Utrecht het Le Guess Who festival. Steeds als ik dit festival bezoek komt het dicht in de buurt van mijn gedroomde line-up hoewel ik dat altijd pas achteraf weet omdat ik veel van die bands daarvoor niet kende..
Maar als ik mag dromen lijkt het me te gek om een keer bands als Thee Oh Sees of Courtney Barnet op het festival te kunnen zetten, maar helaas is dat niet haalbaar
Als je geen programmeur zou zijn, wat had je vermoedelijk dan gedaan?
Dan was ik zeker op zoek gegaan naar een baan in de culturele sector, geen idee eigenlijk, wellicht op zoek naar werk in een lekker warm land 🙂
Guilty pleasures bestaan volgens ons niet. Maar, voor welke ‘onverwachte muziek’ mag je ’s nachts worden wakker gemaakt?
Ik wordt het liefs helemaal niet wakker gemaakt, ben al lang blij als ik slaap…:-) Maar af & toe in de auto mag Andre Hazes of Jaques Brel wel eens langs komen.