Zes vragen aan Bob van Heur
23 augustus 2018
Deze week stelden we zes vragen aan Bob van Heur, oprichter en artistiek directeur van het festival Le Guess Who? in Utrecht. Lees over zijn trotse momenten in zijn carrière, over de artiesten die hij nog graag zou willen programmeren en voor welke artiesten je hem mag wakker maken.
Wie ben je?
Ik ben Bob van Heur, geboren in Roermond, getogen in Heythuysen en op 18jarige leeftijd via (een mislukte studie escapade) Rotterdam uiteindelijk in Utrecht beland. Ik ben oprichter (samen met Johan Gijsen) en artistiek directeur van het Le Guess Who? festival in Utrecht. Binnen Le Guess Who? zet ik de artistieke lijnen uit en verzorg ik het grootste gedeelte van de boekingen voor het festival. Daarnaast ben ik oprichter van 24HOURDRONE, een jaarlijks terugkerend festival dat we organiseren in de Basilica in Hudson New York. Dit concept heb ik ooit bedacht samen met Melissa Auf Der Maur en had zijn premiere op Le Guess Who? 2014. 24HOURDRONE is inmiddels zo’n 7 jaar de officiële culturele seizoen opener in Hudson. Naast 17 jaar voor Belmont als promotor & Europees agent gewerkt te hebben, heb ik onder de 'Belmont vlag' ook het Italiaanse Beaches Brew Festival geprogrammeerd en georganiseerd. Dit is een volledig gratis toegankelijk festival op het strand aan de Adriatische kust voor zo’n 4000 man per dag.
Wat was het eerste live concert/show waar je ooit naartoe ging?
Ik ben bang dat ik mij niet meer kan herinneren wat mijn eerste concert was. Ik ben “opgegroeid” in muziekcafé Tom Tom in Heythuysen waar ik ook jarenlang achter de bar heb gewerkt en daar kreeg ik mijn muzikale opvoeding. Daar traden artiesten op als Townes Van Zandt, Rainer Ptacek, Giant Sand. Ook traden er veel Belgische bluesbandjes op zoals Seatsniffers, Triggerfinger en Mambo Chillum. Er werden constant platen van The Feelies to King Sunny Ade gedraaid, maar of ik daar mijn eerste live shows heb gezien betwijfel ik. Het zou zo maar kunnen zijn dat Rowen Heze, Janse Bagge Band of Normaal mijn eerste live show is geweest, die elke kermis wel een keer in de buurt speelden. Ik kan het helaas echt niet meer herinneren.
Waar ben je als programmeur van LGW tot nu toe het meest trots op?
Le Guess Who? blijft mij nog steeds dagelijks verbazen en er is al zo veel programma waar ik niet van had kunnen dromen maar toch is gebeurd. Ik blijf echter toch wel trots dat ik samen met een van mijn beste vrienden (Johan) een internationaal toonaangevend festival heb weten neer te zetten waar mensen van over de hele wereld voor invliegen en artiesten naar uitkijken om op te spelen. Dit is echter niet het werk alleen van de programmeur, maar van het volledige team dat elk jaar weer met zo veel liefde aan het festival blijft werken, waardoor het vaak als een grote familie voelt. Publiek en artiesten voelen dat blijkbaar.
Als programmeur ben ik trots dat ik artiesten die in eerste instantie onmogelijk leken omdat ze niet tot nooit live speelden of niet bereikbaar waren heb weten te overtuigen om op het festival te spelen zoals Selda Bagcan, Annette Peacock, Mary Margaret O’Hara, Patty Waters, e.a. Maar ook een van mijn all-time favorieten artiesten, Neutral Milk Hotel, die op een van onze mei edities hun reünie show speelden met War On Drugs in het voorprogramma.
Wie zou je ooit nog willen programmeren en/of wat is je gedroomde line-up?
Er is zeker een lijstje artiesten waar ik heel graag nog ooit mee zou willen werken binnen het festival ongeacht of het realistisch is of niet. Sade is de koningin voor mij, die zou ik graag op het festival zien. Erykah Badu en Bjork vind ik twee zeer fascinerende artiesten waar ik graag ooit samen aan een programma zou willen werken. Het zou geweldig zijn om Burial een keer live te zien spelen. Maar datzelfde geldt ook om Scott Walker of Robert Wyatt nog een keer op het podium te krijgen. Fairuz heb ik helaas nooit live gezien en heeft aantal jaren geleden ook aangekondigd dat ze niet meer live zal spelen, maar dat is wel nog een droom. Elke dag ontdek ik weer nieuwe artiesten die op dat moment weer mijn meeste gewenste boeking van dat moment zal worden.
Als je geen programmeur zou zijn, wat had je vermoedelijk dan gedaan?
Ik werd geen programmeur, toen werd ik boeker en agent, en daarna toch programmeur. Dus ik denk dat ik booker en agent zou zijn geworden? Ik ben afgestudeerd in bouwkunde en ook als cultureel maatschappelijk werker, dus wellicht een combinatie tussen die.
Guilty pleasures bestaan volgens ons niet. Maar, voor welke ‘onverwachte muziek’ mag je ’s nachts worden wakker gemaakt?
Ik ben opgegroeid met Gabber en ik heb er altijd veel liefde voor gehad. Daarnaast ook voor de Boys2Men en Destiny‘s Child. Ik zet beide toch graag aan nadat ik al wakker ben.