Zes vragen aan Daniële Streep
24 september 2020
Deze week stelden we onze zes vragen aan Daniële Streep, Hoofd Bedrijfsvoering bij ESNS. Lees waar Daniële trots op is, welke kansen ze in deze tijd ziet voor 2021 én met welke dansbare muziek je haar midden in de nacht wakker mag maken.
Wie ben je?
Daniële Streep, 35 jaar oud en sinds vorig jaar trotse moeder van een dochter. Ik ben opgegroeid in Apeldoorn, heb gestudeerd in Groningen en woon in Haarlem. Bij Eurosonic Noorderslag (ESNS) ben ik nu 3 jaar werkzaam als Hoofd Bedrijfsvoering en daarin verantwoordelijk voor het financieel management, het ontwikkelen van beleid en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Daarvoor was ik managementconsultant in de kunst- en cultuursector, waarvan 5 jaar bij adviesbureau Berenschot en 2 jaar bij LAgroup. Ik heb aan de Rijksuniversiteit Groningen de studies Bedrijfskunde en Kunst, Cultuur en Media afgerond. Naast mijn huidige baan ben ik bestuurslid bij Noorderzon en toezichthouder bij Musis en Stadstheater Arnhem. Daarnaast volg ik de opleiding Leiderschap in Cultuur-Zakelijk.
Wat was je eerste live concert / festival?
Haha tja, dat was voor mij geen cultureel verantwoorde Bowie, Prince of Springsteen, maar dat was een concert van de Backstreet Boys in het Gelredome (13 jaar oud). En mijn eerste festival was Mysteryland in Bussloo bij Apeldoorn (15 jaar oud).
Waar ben je in je werk het meeste trots op?
Waar ik trots op ben, is de erkenning voor onze toegevoegde waarde in de sector en het beleidsplan 2021-2024 dat we hiervoor opgesteld hebben. Na een intensief lobbytraject van ruim 3 jaar krijgen we nu via een omweg OCW-subsidie de komende vier jaar. We hebben mooie beoordelingen ontvangen van het FPK, de Raad voor Cultuur en de Kunstraad Groningen over de unieke rol die ESNS speelt in het (inter-)nationale popmuziekveld.
Dat wij onze speerpunten uit het beleidsplan niet voor de bühne hebben geschreven blijkt uit de concrete stappen die we daarin zetten. Wij voeren onder meer open gesprekken over inclusiviteit met de sector en onze medewerkers en we breiden onze Raad van Toezicht en programmacommissie uit met deze portefeuille. Het zijn de eerste stappen om een inclusievere organisatie te worden, een speerpunt dat mij nauw aan het hart ligt.
Wat zou je geworden zijn als je dit werk niet had gedaan?
In de cultuursector iets toevoegen met mijn bedrijfskundige achtergrond, dat is wat ik wilde sinds mijn studententijd, en nu in de praktijk al 10 jaar mag doen. Ik kan mij ook bijna niets anders voorstellen dan dit werk, omdat het goed bij mij past. Toen ik klein was wilde ik juf of ballerina worden.
Wat heb je geleerd van het afgelopen COVID-19-halfjaar?
COVID-19 heeft een grote impact voor iedereen die werkzaam is in de evenementensector, zo ook voor onze leveranciers, partners, medewerkers en artiesten. De verhalen zijn schrijnend en komen hard aan. Maar ik ben van nature een optimist en heb ervaren dat hoop houvast biedt en vernieuwing een uitkomst. Komende editie wordt een ander evenement dan zonder de coronacrisis, maar we zien genoeg kansen om editie in 2021 juist extra bijzonder te maken. Een positief effect is dat we alles tegen het licht kunnen houden en teruggaan naar de kern. Bij ESNS staat het uitwisselen van vakkennis en het showcasen van nieuwe muziektalenten voorop. Daarom organiseren we zoveel mogelijk live concerten binnen de RIVM-richtlijnen, zorgen we voor veilige netwerkplekken en relevante dialogen en hebben we een uitgebreid online aanbod voor mensen die niet aanwezig kunnen zijn. Een belangrijk thema op de conferentie zal de ‘wederopbouw’ van de sector zijn. We willen weer hoop bieden dat de livemuzieksector hier beter uitkomt. En dat kunnen we alleen als sector gezamenlijk doen.
Guilty pleasures bestaan volgens ons niet. Maar, voor welke ‘onverwachte muziek’ mag je ’s nachts worden wakker gemaakt?
Pongo! Een Portugese zangeres met Angolese roots. Lekker dansbare mix van dancehall en EDM. Zij was afgelopen editie op Eurosonic en Music Moves Europe Talent. En Roxanne Hazes; ik ben fan sinds ik haar hoogzwanger op Noorderslag zag staan, wat een topwijf.