Zes vragen aan Maud Berben
4 februari 2021
Deze week stelden we onze zes vragen aan Maud Berben, hoofd productie bij Poppodium Nieuwe Nor. Tijdens welk festival verloor Maud haar hart aan de live sector? En wat leerde zij tijdens het afgelopen COVID-19 jaar?
Wie ben je?
Hoi, aangenaam! Ik ben Maud Berben, 27 jaar oud en geboren en getogen in Brunssum, waar ik nog steeds woon. Ik ben Hoofd Productie bij Poppodium Nieuwe Nor in Heerlen. Normaal verzorg ik met mijn team alle voorbereidingen en de uitvoering van heel wat concerten, dance-producties en externe activiteiten. Nu zijn we druk met de inrichting en groei naar een nieuwe grote zaal die as we speak gebouwd wordt. Daarnaast ben ik nu zo’n 5 jaar ZZP’er waardoor ik mijn zomers op de festivalweides doorbreng en andere toffe opdrachten mag uitvoeren. Voornamelijk in de vorm van stagemanager, artist host, accreditatie- en ander ondersteunend productiewerk.
Wat was je eerste live concert / festival?
Mijn officiële eerste concert was K3 in het theater in Hasselt, al kan ik me daar niet heel veel meer van herinneren. Mijn hart is gestolen op mijn eerste dag Pinkpop (2010). Toen ik 17 jaar was vond ik Green Day ontzettend tof. Na heel wat grijze haren van mijn moeder, mocht ik dan toch een dagje gaan. De sfeer, het opgaan in de massa en vooral de emotionele connectie van het publiek met de muziek maakte enorme indruk. Alsof het een ongeschreven taal was die iedereen begreep. Voor mij bestond er vanaf dat moment niets mooiers op de wereld dan livemuziek.
Waar ben je in je werk het meeste trots op?
Weten dat je een bijdrage hebt kunnen leveren aan herinneringen die mensen voor het leven met zich mee dragen. En dat als onderdeel van een team vol mensen die met passie de lange dagen en korte nachten rond maken wanneer het nodig is. Je doet dit werk nooit alleen.
Daarnaast ben ik ook ontzettend trots op de nieuwe zaal die in Heerlen aan het realiseren zijn. Het feit dat je naar een bouwtekening kan kijken en daar gezamenlijke besluiten in terug ziet is erg bijzonder. Het gaat namelijk om een pand dat jarenlang gebruikt gaat worden. De Nieuwe Nor moet een icoon voor de stad moet gaan worden. Er wordt momenteel druk gebouwd aan de verdieping waar de zaal gaat komen. De eerste keer dat we samen met ons team door het pand kunnen lopen, zal een moment zijn dat ik nooit ga vergeten!
Wat zou je geworden zijn als je dit werk niet had gedaan?
Voor mij was er eigenlijk nooit een andere optie dan iets waar ik kan organiseren, plannen en regelen. Toen ik 16 was deden vrienden mee aan Popsport en als support ging een hele bus mee. Bij aankomst bij de bus werd alles door de band in mijn handen geschoven. "Maud regel jij de bus even? Wij gaan met een losse auto" en weg waren ze. Zodoende veegde ik de volwassenen bij elkaar toen we moesten vertrekken. Als vrijwilliger en later stagiaire bij Kunstbende Limburg ben ik meer met talentontwikkeling in aanmerking gekomen. Het organiseren voor en motiveren van jong talent is iets waar ik altijd heel veel plezier uit heb gehaald, dus ik denk dat ik me daar meer specifiek op was gaan focussen.
Wat heb je geleerd van de afgelopen COVID-19-tijd?
Ik heb vooral gezien dat mensen niet bij de pakken neer gaan zitten. ZZP’ers tot aan directeurs die voor een tijdelijk contract kiezen of zichzelf detacheren als vrachtwagenchauffeur, in de teststraat staan of pakketjes bezorgen. Vol creativiteit kwamen er livestreams en alternatieven om mensen thuis even de wereld te laten vergeten en plezier te bezorgen. Ook al veranderde de plannen bijna van dag tot dag ivm de status van de wereld.
Daarnaast bevestigt deze tijd ook het ook hoe belangrijk het blijft om de waarde van onze sector naar buiten brengen. De bijdrage aan het sociale welzijn, de mentale gezondheid en zingeving van mensen. Maar ook de ver rijkende economische belangen die hiermee gepaard gaan.
Guilty pleasures bestaan volgens ons niet. Maar, voor welke ‘onverwachte muziek’ mag je ’s nachts worden wakker gemaakt?
Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik heel erg van guilty pleasures hou. ABBA – Does Your Mother Know, Toto – Africa en Step Right Up van Jamai mogen niet ontbreken. Maar zodra de Vastelaovend in Limburg neerstrijkt bestaat er niets anders dan Limburgse muziek. Naast alle feest- en sjoenkel plaatjes bestaan er ook ontzettend mooie nummers. Gelukkig ook steeds bekender in de rest van ons land zijn ‘Noa ’t Zuuje’ van Lex Uiting en ‘Hald Mich Es Vast’ van Neet oet Lottum. De saamhorigheid, verbinding, gelijkheid en het vieren van het leven is vergelijkbaar met ons o zo bekende festivalgevoel. Alleen dan ook nog eens met die lokale connectie en vele tradities wat het zo bijzonder maakt. Ik ga het ontzettend missen dit jaar. Gelukkig hebben we de muziek nog!