Bron

Entertainment Business

Zomerparkfeest Venlo onderzoekt toekomstbestendigheid van gratis festivalmodel

4 december 2025

Het Zomerparkfeest Venlo evalueert na een succesvolle editie 2025 de houdbaarheid van zijn gratis festivalmodel.

Tijdens een bijeenkomst in Kapel ’t Ald Weishoès verkenden voorzitter Manpreet Gill, onderzoeker Martijn Mulder en Big Rivers Festival-directeur Liselotte Gatzen de financiële en maatschappelijke uitdagingen waarmee gratis cultuurfestivals te maken hebben.

Het festival noteerde dit jaar circa 100.000 bezoekers, mede dankzij gunstig weer, en werd uitgeroepen tot Beste Publieksevenement van Nederland. Volgens Gill is die erkenning geen reden om achterover te leunen. “We willen vooruit kijken en ons klaarstomen voor een mooie en zekere toekomst”, aldus de voorzitter.

Verschillen in subsidie en organisatievorm

Tijdens de bijeenkomst kwam een scherpe vergelijking naar voren tussen Big Rivers en Zomerparkfeest.

  • Big Rivers Festival (Dordrecht) ontvangt €300.000 gemeentelijke subsidie, telt 4 betaalde medewerkers en werkt met circa 165 vrijwilligers.
  • Zomerparkfeest Venlo moet het doen met €50.000 gemeentelijke bijdrage plus een eenmalige toeslag van €15.000, en draait volledig op circa 1.000 vrijwilligers.

De verhouding leidt volgens Gill soms tot “slikken”, maar hij stelt dat een betaalde directie binnen zijn organisatie niet zou passen. “Het is vreemd als ik betaald word en anderen die ook veel uren in het festival steken niet.”

Veranderend publiek, veranderende programmering

Onderzoeker Mulder ziet nationaal een publieksverschuiving: bezoekers kiezen “veiliger”, wat volgens Gatzen ook bij Big Rivers tot populairdere programmering leidt. Festivals balanceren daardoor tussen headliners en artiesten uit de regionale of niche-scene.

Gill benadrukt dat het Zomerparkfeest die mix wil behouden. De lage drempel van gratis toegang moet daarbij zorgen voor brede toegankelijkheid.

Sociale impact als onderbelicht kapitaal

Volgens Gill is de maatschappelijke waarde van het festival een cruciaal, maar nog onvoldoende uitgelicht argument richting stakeholders. “Het brengt alle Venlonaren, jong, oud, arm en rijk samen. Daarop moeten we ons focussen.” De organisatie wil dat sociale aspect sterker communiceren om zo steun en een toekomstbestendig vangnet te creëren. Het invoeren van entreegeld is voor Gill geen optie: “Het Venlose festival was, is en blijft gratis.”