Voordrachten Marketingcampagne van het jaar 2024
Voordrachten IJzeren Podiumdieren 2024
- Voordrachten Podiumprogramma van het jaar 2024
- Voordrachten Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Duurzaamheid van 2024
- Voordrachten Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Diversiteit & Inclusie van 2024
- Voordrachten Marketingcampagne van het jaar 2024
- Voordrachten Festivalprogramma van het jaar 2024
Voordrachten Marketingcampagne van het jaar 2024
Best Kept Secret
Gedreven door de overtuiging dat muziek, kunst en cultuur toegankelijk moeten blijven voor de nieuwe generatie festivalganger, introduceerde Best Kept Secret in 2024 de New Generation-tickets. Met dit ticket kregen jongeren tot en met 21 jaar 30% korting op hun weekendticket, waarmee ze €86 bespaarden. Deze investering in jongere festivalbezoekers is niet alleen een stap in de richting om festivals inclusiever te maken, maar ook een manier om de toekomstige festivalgangers te binden.
In een tijd waarin festivals door stijgende kosten genoodzaakt zijn hun prijzen te verhogen, bleek deze nieuwe ticketvorm een groot succes. Maar liefst 1.500 jongeren maakten gebruik van de New Generation-tickets. Bovendien trok de introductie van deze tickets volop aandacht in de media, waarmee Best Kept Secret haar maatschappelijke betrokkenheid benadrukte.
Na dit succes keren de New Generation-tickets in de komende editie van Best Kept Secret dan ook trots terug, zodat de jongste generatie festivalfans opnieuw hun plek in het festivallandschap kunnen vinden.
Burgerweeshuis (Voordracht 1)
Cultuur moet voor iedereen betaalbaar blijven. Door deze campagne kan een nieuwe generatie ervaren hoe mooi pop en cultuur mag zijn.
Burgerweeshuis (Voordracht 2)
CJP Campagne “Kampioen Korting”: vanuit de SPUC gelden is het voor Burgerweeshuis mogelijk geweest om korting te geven op toegangskaarten van de concerten van Burgerweeshuis. Burgerweeshuis heeft een marketingcampagne opgezet om jongeren op een luchtige en eigentijdse manier te informeren en activeren over de voordelen van de CJP-pas.
Samen met een groep jongeren werd de term en het fictieve karakter Kampioen Korting bedacht. “Ik ben Kampioen Korting” werd de slogan van de campagne. De aanvullende slogan werd: “Mis nooit meer je favoriete concert, gebruik je CJP pas en wordt #kampioenkorting” Met de campagne lichten we persona’s uit die passen bij ons podium: een tikkeltje alternatief en eigenzinnig. Het is belangrijk om man, vrouw, trans non-binair en verschillende afkomsten te representeren om iedereen aan te spreken.
De campagne is gelanceerd tijdens de introductiedagen voor studenten door een fotobooth in te zetten met een QR-code naar de CJP-pas. Er is een toolkit voor scholen ontwikkeld, meerere malen een online campagne op social media zichtbaar geweest, een A0 campagne in de regio en de stad Deventer en een B1 campagne in de stad Deventer. De campagne zal nog het gehele jaar zichtbaar zijn om de jongeren te activeren. Zeker in het kader van stijgende prijzen en social ticketing is dit een mooie campagne om het podium toegankelijker te maken voor jongeren.
CJP-campagne Burgerweeshuis (Voordracht 3)
Burgerweeshuis in Deventer biedt jongeren, dankzij SPUC gelden, via de CJP-pas flinke korting (50%) op concerttickets. Om deze korting te promoten, lanceerde het podium de campagne “Kampioen Korting”, die jongeren op een eigentijdse en luchtige manier informeert over de voordelen van de CJP-pas.
Het centrale karakter van de campagne is Kampioen Korting, bedacht samen met een groep jongeren. De slogan “Mis nooit meer je favoriete concert, gebruik je CJP-pas en word #KampioenKorting” roept jongeren op om actief gebruik te maken van de kortingen en zo cultuur toegankelijker te maken. De campagne richt zich op diversiteit, met aandacht voor verschillende genderidentiteiten en culturele achtergronden.
EKKO (Voordracht 1)
Minder afko’s meer EKKO! Op het gebied van marketing is EKKO al jaren onderscheidend, toch? De meeste recente campagne van EKKO ging weer lekker, naast de grote hoeveelheid likes en shares, mailden mensen EKKO dat ze de posters thuis wilden ophangen.
Op een felroze canvas ging EKKO de barricade op in Utrecht, tegen grote problemen en kleine irritaties. Minder BTW! Minder fatbikes! Minder fascisme! Minder huur! Minder afko’s! Door politieke problematiek te combineren met humoristische uitspraken werd de achterliggende boodschap van de campagne uitvergroot en daardoor krachtiger. De door Flo Kortekaas (oud-stagiair vormgeving van EKKO) ontworpen neonroze posters met doeltreffende, in-your-face typografie maakten het haast onmogelijk om de posters te missen. De campagne was overal in Utrecht te zien tijdens de week waarin Le Guess Who? plaatsvond, niet geheel toevallig ook de week waarin er een besluit werd/leek te worden genomen over het verhogen van het btw-tarief en waarin de Amerikaanse presidentsverkiezingen plaatsvonden. De overweldigende hoeveelheid likes en reacties leverde weer een heleboel suggesties voor andere posters, van de beste suggesties zijn vervolgens weer nieuwe posters gemaakt en gedeeld. We denken dat er geen andere campagne vanuit onze sector in 2024 is ontwikkeld die zo goed ontvangen werd en getimed was als deze: wat ons betreft dus zeker een kanshebber voor de komende IJzeren Podiumdieren.
EKKO (Voordracht 2)
Door het jaar heen weet EKKO áltijd aandacht te trekken met hun opvallende en bijzondere campagnes. Van een drijvende boei door de binnenstad van Utrecht om hun boeiende programma aan te kondigen tot aan hun “Minder (vul vervelend fenomeen in), meer EKKO”-campagne. Het podium springt in het oog, erkent het eigen maatschappelijk belang, is actueel, brengt een lach op je gezicht en zet je aan het denken. Een voorbeeld voor de hele muziekindustrie.
EKKO (Voordracht 3)
Heeft altijd de meest creatieve acties rondom marketing.
FLUOR
Meer dan alleen shows verkopen, dat is hoe FLUOR haar marketing graag aanpakt. Een binding creëren met de stad en inwoners door herinneringen te maken die outside of the box zijn.
Dit doet FLUOR onder andere ieder jaar rond Pasen, door een paaseierenzoektocht te organiseren en in de stad Amersfoort tien 3D geprinte paaseieren te verstoppen. Ieder jaar zijn de eieren binnen 15 minuten gevonden door enthousiaste speurders, die allemaal kans maken op een gevarieerd prijzenpakket.
De prijzen worden aangeboden in samenwerking met lokale partijen zoals Velvet Music, Rock City Brewing en verschillende andere ondernemers in de stad. Door deze samenwerkingen weet FLUOR een grote groep mensen enthousiast te krijgen voor de speurtocht. De groep die op jacht gaat is divers: van de jongste speurneuzen die jagen voor een gratis kaartje voor de FLUOR Kinderdisco tot de concertbezoekers en danceliefhebbers.
Naast een leuk en creatief moment van content maken levert het uitzetten van de paaseierenactie FLUOR enorm veel bereik en verbinding met de stad op. En verbinding met onze bezoekers, dat is het mooiste wat er is!
Grauzone festival
Grauzone heeft een doordachte marketingstrategie met een opvallend eigen signatuur, waar onze artistieke visie en inclusieve waarden uitdragen. Grauzone, ontstaan uit de DIY cultuur, heeft altijd haar eigen artwork gemaakt en doet dat nog steeds met vaak analoge collages. Deze unieke stijl laten we terugkomen in onze marketing campagnes en hebben een sterke en herkenbare signatuur, die zich zeer duidelijk onderscheidt van andere festivals. Onze missie en visie zijn nauw verweven met onze visie op marketing en publieksbereik. De “tone of voice” van onze uitingen zijn toegankelijk, inclusief en laten ook een persoonlijk gezicht achter het festival zien, waardoor de bezoeker zich makkelijker kan identificeren en herkennen, gezien de organisatie zelf ook komt uit de underground scene en Grauzone breed belicht in programma en communicatie.
Daarnaast communiceren we ook onze visie over duurzaamheid (vegan en milieubewust), gendergelijkheid en de queer community uit via onze social media en diverse mediakanalen. Daarnaast heeft Grauzone jaarlijks en ook in 2024 geïnvesteerd in kwalitatief hoogstaande live- en sessie opnamen (Grauzone-Sessions). Dit heeft een enorm bereik en ook hebben we in 2024 hierin geïnvesteerd met meerdere live sessies op te nemen van acts die in 2024 optraden op Grauzone zoals Nuovo Testamento, Curses, The Underground Youth, Curses en nog veel meer.
Melkweg met de marketingcampagne voor ADE
Amsterdam Dance Event in de Melkweg: In een overweldigende periode waarin heel Amsterdam geel/zwart kleurt door de enorme concurrentie, wist de Melkweg ADE-campagne zich te onderscheiden met gedurfde typografie, en een eigen, speelse identiteit. De opvallende fysieke uitingen, zoals de posterserie en peperbus/zuil, sloten naadloos aan op de kleurrijke online animaties. Hiermee konden de vele acts en diverse programmalijnen op een aantrekkelijke en effectieve manier worden gepresenteerd aan de juiste doelgroepen.
De basis van de motion-gedreven campagne is het dansende lettertype ‘Tekno’, ontwikkeld door Christopher Noort en Sander Sturing. De letter roept nostalgie op naar de raveflyers uit de jaren 90, passend bij de lange dancegeschiedenis van de Melkweg. Tegelijkertijd heeft het ontwerp dankzij creatieve coding een eigentijds en vooruitstrevend karakter, met verfijnde details en opvallende motion. Dit sluit perfect aan bij de samenvattende slogan van ADE 2024 in de Melkweg: ‘A lot of dancing’.
Deze overkoepelende campagne was meer dan alleen promotie voor het ADE-programma van de Melkweg. Het werd een krachtig visitekaartje voor de Melkweg Electronic programmering het hele jaar door, versterkte de identiteit van de Melkweg, en wist publiek langdurig te binden.
Paradiso: Kosmos
De lancering van het Paradiso sub-merk Kosmos is een succesvolle, maar ook belangrijke marketingcampagne geweest dit jaar. Via dit merk heeft Paradiso dit jaar veel aandacht verworven voor actuele onderwerpen met betrekking tot maatschappij, kunst, literatuur, politiek en wetenschap.
De campagne maakt soms moeilijke onderwerpen begrijpelijk met uitlegvideo’s op Instagram. Zoals de razendsnel uitverkochte gesprek ‘Who’s Afraid of Gender’ met Judith Butler. De campagne zet zich in voor cultuur in de stad. Zoals het benefiet voor Nederlands oudste vrouwencafé Saarein, dat mede door een uitverkocht programma in Paradiso kon blijven bestaan.
De campagne spreekt zich uit, wanneer anderen stil blijven. Voor de huizenmarkt, gendergelijkheid, oorlog in Sudan en meerdere malen met een benefiet voor Palestina. Dat is niet makkelijk. Bakken online haat over ons heen, moeilijke en veelvuldige interne gesprekken en zelfs telefoontjes vanuit overheden waarin toegekende subsidies bevraagd werden.
De campagne deelde achteraf haar opgedane kennis met alle bij CultuurMarketing aangesloten organisaties. Tijdens ‘Keukengeheim: Paradiso spreekt zich uit in tijden van polarisatie’, stond de communicatie rondom de benefieten voor Palestina centraal. De uitverkochte sessie bracht culturele organisaties die worstelen met maatschappelijke vraagstukken met elkaar in gesprek. Onderlinge follow-up afspraken werden ter plekke ingepland. Kosmos wordt onderdeel van een consortium vanuit de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) . Dit is een unicum voor een poppodium. Met het geld kan Kosmos de succesvolle programmaserie Science & Cocktails, waarbij bezoekers wetenschappelijke materie tot zich nemen onder het genot van een cocktail, ook naar Groningen en Nijmegen brengen.
Patronaat
Patronaat werd 40 en dat hebben we geweten. We kozen ervoor niet een grote happening voor een select gezelschap te organiseren, maar juist het hele jaar door acties en events voor en met zoveel mogelijk mensen. We hebben daarom Patronaat en alle verhalen van werknemers, bespelers en bezoekers zélf in de schijnwerpers gezet!
De aftrap was op 4 februari tijdens ‘Gluren bij de Buren’ met een OpenVerjaardag, waarbij het publiek achter de schermen kon kijken en lokale artiesten op onverwachte plekken het pand stonden. In maart volgde een reünie voor alles en iedereen die ooit bij Patronaat betrokken was. Goed voor de marketing want aan vele sleutels hangt nu een Patronaat logo.
Klapstuk was de jubileumtentoonstelling ’84-24. 40 jaar Patronaat’ in de Janskerk in Haarlem samen met het Noord-Hollands Archief. 40 jaar aan bijzondere ervaringen en verhalen van iedereen die ooit in Patronaat geweest is.De tentoonstelling was een trip down memory lane door beeld, geluid en archiefmateriaal van bezoekers, artiesten en (oud-)medewerkers. Ook was er muziek te beluisteren die ooit live in Patronaat te horen was. Bezoekers haalden herinneringen op en opnieuw de liefde en energie ervaren van de mensen die hun ziel en zaligheid hebben gegeven aan muziek. Met natuurlijk regelmatig livemuziek in het NH Archief van Haarlems talent.
De tentoonstelling had zeker ook een zweem van “vroeger was het toch beter” voor velen. Op de vrijheid en anarchie die van de foto’s afspat zijn waren we soms eigenlijk ook best een beetje jaloers. Gewoon lekker roken in de zaal, geen probleem als een 16jarige een biertje drinkt. Niet per se van te voren weten wat er op het podium staat want het wordt toch wel leuk, er zijn ronkende gitaren, je muziekvrienden, er was bier, drugs en rock&roll. Oordoppen, werkschoenen een rookverbod, max van 103db geen alcohol of drugs tijdens het werk, het leek allemaal geen issue. Maar ach uiteindelijk is er ook weer niet zoveel veranderd: Rock&Roll is een state of mind en die is er nog steeds. Er werd veel over geschreven en gepraat in Haarlem e.o. en er kwamen 6.500 bezoekers!
Shows die het jubileum uitlichtten met legends als Grin. Voor menigeen de beste Haarlemse rockgroep van de jaren tachtig. Of in ieder geval de meest legendarische. Oud-programmeurs keerden terug en drukten nog één keer hun stempel op Patronaat met speciaal gecureerd programma. Al met al hebben we Patronaat een heel jaar lang in het zonnetje kunnen zetten met veel aandacht van publiek en pers. Op naar de volgende 40!
Podium DE FLUX
Met tomeloze inzet en een liefde voor de artiesten, vrijwilligers en team heeft onze marketeer zich ingezet. Om de afgelopen 10 jaar in beeld te brengen met een foto expositie. Zelf geef ik nog niet lang leiding aan het podium maar ik ben zo onder de indruk van het team en in dit geval Angela. Ik kan niemand anders wensen die zich elke dag zo inzet en de visie zo goed begrijpt en bij de mensen brengt.
De Pul met De Bitterballencampagne
In januari 2023 lanceerden we De Pul de bitterballencampagne tijdens ESNS, met in groningen de payoff: Van eierbal naar bitterbal. De bitterbal symboliseert precies wat De Pul wil zijn: een laagdrempelige plek waar mensen samenkomen, elkaar ontmoeten en verbinding vinden door muziek – juist in een tijd waarin dat niet vanzelfsprekend is. De bitterbal staat voor Brabant, warmte, gezelligheid en samen vieren, kernwaarden die De Pul niet alleen uitdraagt, maar letterlijk rondbrengt. Na elk concert gaan we de zaal in met (vegetarische) bitterballen, als uitnodiging om samen het moment te vieren. Dit eenvoudige gebaar is uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van de beleving. Bezoekers vragen er actief naar, de bitterbal wordt genoemd in onze servicemails, en het symbool keert terug op campagnes die we doen op festivals als ESNS, Festyland en Paaspop. Het heeft zelfs een eigen plek gekregen in onze merchandise, met zélfs metalshirts waar de bitterbal centraal staat. Wat begon als een ludiek idee is uitgegroeid tot een herkenbaar onderdeel van ons merk – een campagne die echt leeft bij ons publiek. Kortom, de bitterballencampagne heeft niet alleen verbinding gebracht, maar ook De Pul beter op de kaart gezet. Geen grootse woorden nodig, gewoon zoals we zijn: samen, gezellig en verrassend effectief.