Voordrachten Podiumprogramma van het jaar 2024
Voordrachten IJzeren Podiumdieren 2024
- Voordrachten Podiumprogramma van het jaar 2024
- Voordrachten Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Duurzaamheid van 2024
- Voordrachten Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Diversiteit & Inclusie van 2024
- Voordrachten Marketingcampagne van het jaar 2024
- Voordrachten Festivalprogramma van het jaar 2024
013 poppodium
Met een compleet vernieuwd programmateam (!), maar onverminderde ondernemingsgeest, draaide 013 in 2024 het beste jaar uit haar geschiedenis. Een recordaantal programma’s met zowel grote headliners als opkomende, spannende namen, trok een recordaantal mensen naar het Zuiden. Van Ben Howard, PartyNextDoor en Teddy Swims tot YEAT, Black Pumas, Ne-Yo, Megadeth en The Dead South. En dit is slechts een snelle greep uit het krachtige programma…
Daarnaast wist het nieuwe programmateam nieuwe markten succesvol te verkennen. Het aantal Global Programma’s met o.a. de Turkse supersterren Ezhel en Dedublüman, de Kazachse Skryptonite, de Libanese trompettist Ibrahim Maalouf, en Malinese Fatoumata Diawara nam toe en maakten het programma interessanter en diverser dan ooit tevoren. Tegelijkertijd werden er naast alle grote namen ook binnen de stad Tilburg meer dan ooit mooie programma’s gemaakt. Van een gratis toegankelijk en queer-vriendelijk dancefestival in De Spoorzone tijdens Roze Maandag (in samenwerking met het gerenommeerde Glitterbox) tot de talloze punk-rock-garage-metal- en indie avonden in lokale kroegen als The Little Devil en The Cat’s Back.
Tot slot wist haar 013 programmateam de festival line-ups van zowel Roadburn als Here’s The Thing mee vorm te geven. Beiden ontvingen het afgelopen jaren veel lof juist door haar artistieke inhoud. Reden genoeg om 013 voor te dragen voor de categorie ‘podiumprogrammering van het jaar’.
Het Bolwerk
Viert in 2025 het 50-jarig jubileum. Een hele prestatie.
Poppodium De Bosuil
Nominatie Poppodium De Bosuil: een ode aan Peter Verkennis, a.k.a. Mr. Bospop
Met trots nomineren wij Poppodium De Bosuil, met bijzondere waardering voor Peter Verkennis, beter bekend als Mr. Bospop en de langszittende programmeur van poppodium De Bosuil. Peter begon in de jaren ’60 een jongerenclub in Weert, die uitgroeide tot De Bosuil: een van de belangrijkste poppodia in Limburg. Zijn visie heeft popmuziek in Weert en omgeving naar grote hoogten gebracht.
De Bosuil biedt een breed scala aan muziekstijlen – van rock en blues tot jazz, pop en dance – en bereikt daarmee een divers publiek, ook uit België en Duitsland. Jaarlijks organiseert het podium 130 concerten met een kleinschalig team van zes parttimers en vele vrijwilligers. In 2022 werd de zaal uitgebreid naar een capaciteit van 850 bezoekers, wat het mogelijk maakt internationale artiesten zoals Paul Carrack, The Waterboys en White Lies te ontvangen.
Peter is een man die anderen altijd op de voorgrond zet. Hij geeft mensen in en rondom Weert kansen binnen De Bosuil en Bospop, waarbij hij uitgaat van hun krachten. Artiesten, vrijwilligers en medewerkers voelen zich door hem gezien en gewaardeerd.
Als festivaldirecteur van Bospop en grondlegger van De Bosuil werkt Peter bescheiden achter de schermen, trouw in zijn (gekregen) band- of Bospop-T-shirt. Dankzij zijn toewijding is Weert een bruisend muzikaal centrum geworden. Met De Bosuil heeft Peter een blijvende impact op de muziekcultuur in Limburg en ver daarbuiten.
Cinetol
Heerlijk, eigen, klein, rafelig programma. Oog voor detail. Midden in de Pijp dat zo veryupt is als het maar kan, maar juist daarom belangrijk dat er wat obscuurs te vinden is.
Doornroosje
Dit jaar was het 10 jaar geleden dat Doornroosje het iconische oude schoolgebouw aan de Groenewoudseweg verruilde voor het moderne poppodium naast station Nijmegen. De ziel zou meeverhuizen was de belofte. Als de ziel van een poppodium wordt gereflecteerd door het programma staat die belofte 10 jaar later nog als een huis. Door het hele land wordt Doornroosje geroemd om haar diverse en gedurfde programmering. Niet alleen in ‘Roosje’, maar ook op vaste locaties Merleyn, Openluchttheater de Goffert en op festivals als Valkhof Festival, Het Nest, Soulcrusher en Zeitgeist geeft Doornroosje met vooruitstrevende en spannende programma’s kleur aan de stad. Ook in de nacht blijft het pionieren met veel ruimte voor ontwikkeling van nieuwe concepten met partners, terwijl Planet Rose – ’s lands langstlopende clubnacht én zichzelf heruitgevonden – 30 (!) kaarsjes uitblaast in januari. Internationaal en nationaal erkend als een broedplaats voor talent en innovatie, draagt Doornroosje bij aan het culturele profiel van Nijmegen en het Nederlandse muzieklandschap.
EKKO (Voordracht 1)
Los van een nominatie, deelt EKKO graag met de sector wat ze zoal doet en waarvoor 2024 heel exemplarisch was.
EKKO zette in 2024 de toon door op toegankelijke wijze ontwikkelingen in de pop- en clubcultuur te presenteren. Als middleground tussen de professionele upperground en de chaotische underground combineert EKKO een ontwikkelomgeving en presentatiefunctie die elkaar versterken. Op de hoofdlocatie én diverse satellietlocaties vormt EKKO een keten met zichzelf.
Ook in 2024 programmeerde EKKO in de voorhoede; van de stormachtige postpunk van Gurriers tot de eigenzinnige rave van Chibi Ichigo, en van de indie-R&B van TikTok-sensatie Zimmer90 tot de Toeareg-blues van Imarhan. Op locatie toonde EKKO aanstormende talenten zoals Sarah Julia en Joe Unknown (Kromme Haring, ACU). Ook presenteerde EKKO twee uitverkochte shows van indie-superster Julia Jacklin (Jacobikerk). Daarnaast vond in 2024 een uitverkochte editie van het interdisciplinaire festival Freaky Dancing plaats (Club WAS).
EKKO’s nachtprogrammering is onderscheidend; ook in 2024 zeer divers en voor een heel groot deel in samenwerking met lokale communities. Met telkens een nieuwe aanwas curatoren vanuit de jaarlijkse kraamkamer tijdens de zomer en waar dj-talent middels een tweetal dj-courses instroomt.
Community-based programmering groeide ook in de avondprogrammering in 2024, oa door de lancering van de open call EKKO Te Koop. Sociaal engagement kreeg vorm met partners, zoals een iftar, Day for Palestine, en PRIDE = PUNK tijdens Utrecht Pride.
EKKO’s marketingstrategie, een balans tussen merkgerichte en productgerichte aanpak, resulteerde in een recordaantal van een kleine 80.000 bezoekers. Dit succes onderstreept EKKO’s bijzondere programma 2024.
EKKO (Voordracht 2)
Van beginnende acts tot gevestigde namen op diverse locaties door hun thuisstad Utrecht. Ekko’s programma valt (bijna) nooit tegen.
EKKO (Voordracht 3)
Ekko heeft als klein podium een grote bijdrage geleverd aan de popcultuur in Utrecht. Oa door een scherp en eigenzinnige programmering, Class of 2024 (talentontwikkeling), Ekko Te Koop (Open call programma), en succesvolle “buiten de deur” programmering in spannende stad locaties.
FLUOR
Meer dan alleen shows verkopen, dat is hoe FLUOR haar marketing graag aanpakt. Een binding creëren met de stad en inwoners door herinneringen te maken die outside of the box zijn.
Dit doet FLUOR onder andere ieder jaar rond Pasen, door een paaseierenzoektocht te organiseren en in de stad Amersfoort tien 3D geprinte paaseieren te verstoppen. Ieder jaar zijn de eieren binnen 15 minuten gevonden door enthousiaste speurders, die allemaal kans maken op een gevarieerd prijzenpakket.
De prijzen worden aangeboden in samenwerking met lokale partijen zoals Velvet Music, Rock City Brewing en verschillende andere ondernemers in de stad. Door deze samenwerkingen weet FLUOR een grote groep mensen enthousiast te krijgen voor de speurtocht. De groep die op jacht gaat is divers: van de jongste speurneuzen die jagen voor een gratis kaartje voor de FLUOR Kinderdisco tot de concertbezoekers en danceliefhebbers.
Naast een leuk en creatief moment van content maken levert het uitzetten van de paaseierenactie FLUOR enorm veel bereik en verbinding met de stad op. En verbinding met onze bezoekers, dat is het mooiste wat er is!
Live at Amsterdamse Bos (Friendly Fire)
Nederland en Amsterdam zijn een sterk livemuziekmarkt, zowel inhoudelijk aan de artiestenkant als qua fanbases. Er is daarnaast altijd een sterke interesse geweest voor artiesten en fans om op een bijzondere plek op te treden. De concertserie Live At Amsterdamse Bos, wordt sinds 2013 georganiseerd door Friendly Fire in samenwerking met het Bostheater in het Amsterdamse Bos. Het heeft in ruim 10 jaar tijd een unieke positie ingenomen in het aanbod van popmuziek in de openlucht: zowel een toonaangevend internationaal aanbod met elk jaar exclusieve optredens op kleine schaal en in de buitenlucht, als een populaire speelplek voor Nederlandse artiesten.
Met 37 concerten afgelopen ozmeren een bezetting van meer dan 90% per concert, staat deze concertserie hoog aangeschreven bij artiesten en het ecosysteem daaromheen. Het is een geweldige plek, verstopt middenin het Amsterdamse Bos, professioneel in kleinschaligheid. Artiesten roemen de goede marketing, het geweldige eten en natuurlijk de unieke locatie. Dit jaar traden o.a. Belle & Sebastian, Xavier Rudd(3x), Krezip, Edwin Evers Band (4 x) , All Them Witches en The Midnight op deze locatie op.
Wetende dat het Amsterdamse Bostheater gerund wordt door een groot aantal vrijwilligers en afgelopen maand nog in grote onzekerheid leefde over de voortzetting van hun subsidie door het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten, vinden we het tijd dit programma en de organisatie van deze succesvolle serie erachter eens in het zonnetje te zetten met een nominatie voor podiumprogramma van het jaar.
Melkweg Amsterdam (Voordracht 1)
Er grote diversiteit qua aanbod programma. Voor elk wat wils maar toch zeker een duideluike eigen smoel.
Melkweg met het programma RADAR (Voordracht 2)
Platform en maandelijkse showcase-avond RADAR programmeert al sinds 2018 (genre-breed) opkomende Nederlandse bands & acts in de UP-zaal van de Melkweg. De kracht van RADAR is dat het kansen biedt die in lijn zijn met het momentum van een artiest. Soms is dat zichzelf presenteren aan de industrie en een groter publiek, en daarmee een boost op het juiste moment krijgen of gespot worden door boekers. Soms juist aan vrienden en familie, zodat er simpelweg ervaring opgedaan kan worden op een professioneel podium. De marketinginspanningen die daar bij komen kijken worden hier ook op afgestemd: soms is het een interview, soms een fotoshoot, maar de artiest staat altijd centraal.
RADAR is uniek door de selectie die breed en inclusief is: acts komen echt overal vandaan, genres gaan van electronisch tot singer-song en hiphop, speciale edities variëren van Reggae RADAR tot RADAR x Pride en RADAR x ADE. Hiermee weerspiegelt RADAR de veelzijdigheid van de Melkwegprogrammering en kan de popmuziekliefhebber dus ook in alle stijlen op de avond terecht. Zo beklom bijvoorbeeld S10 in een vroeg stadium het podium, maar ook ELMER, Nusantara Beat, Sophie Straat, Noor en Jair Faria. RADAR is daarnaast niet eenkennig, maar omarmt samenwerkingen met andere (talent)platforms.
De combinatie van bovenstaande factoren maakt dat RADAR een zeer sterk en relevant podiumprogramma.
Metropool Poppodia van Twente
Het is in mijn ogen ook echt not-done om je eigen podium te promoten maar …… Als er ooit in de historie van deze verkiezing een podium niet wordt gezien dan is het Metropool. Honderden vrijwilligers zetten zich dagelijks in om het beste te halen uit een fantastisch programma en dat al tientallen jaren lang. Waar anderen belemmeringen zagen(Corona, bezuinigingen, btw-verhogingen/nu niet meer ed.) is Metropool alleen maar steker uit de strijd gekomen. De rol van underdog past ons goed maar fuck wat zijn wij goed en iedereen mag het weten. Amen!
MEZZ
Gedurfde omslag gemaakt in programmering en het bereiken van jongeren en diverse doelgroep.
Muziekgebouw Eindhoven
Er is met het nieuwe programmateam van deze organisatie een nieuwe energie gekomen, die ons in Groningen zelfs opvalt! Doen ze goed, respect!!
NO BARRIER
NO BARRIER is inmiddels een succesvolle alternatieve clubnacht met uitverkochte shows in meer dan tien steden. Van Amsterdam tot Tilburg, en van Den Haag naar Arnhem, NO BARRIER vult menig dansvloer met alle harde muziek die je mist bij een clubnacht: poppunk, emo, metalcore, hardcore punk, rock en meer. NO BARRIER is uniek in haar totaalbeleving, een complete avond met DJ en liveband, allemaal met Amersfoortse roots.
Want het hele avontuur begon twee jaar geleden met een eerste editie in FLUOR. De organisatie van NO BARRIER kwam binnen met een idee en is in de aanloop van de eerste editie veel geholpen door de programmeurs van FLUOR, onder andere met advies op het gebied van productie en costing. ‘Zonder het vertrouwen van FLUOR in een eerste editie zouden we nu niet zijn waar we nu staan’, zegt Jip Klompenhouwer-Degens van NO BARRIER.
FLUOR gelooft dat de toekomst zit in het bieden van een podium aan nieuwe makers. Niet alleen maar door deze te programmeren, maar ook door actief mee te werken aan een concept en daarna deze makers de kans te geven om het idee werkelijkheid te laten worden. FLUOR is enorm trots dat een evenement dat begon in haar kleine zaal uitgegroeid is tot een landelijke clubnacht. Met al dit harde werk verdient NO BARRIER dan ook zeker een IJzeren Podiumdier!
Patronaat
Patronaat richt zich op het bieden van het juiste podium voor iedere artiest, met een sterke focus op de lokale muziekscene en samenwerking met diverse partners. We bieden een gevarieerde programmering in verschillende Haarlemse locaties, festivals en externe shows, waardoor artiesten de beste kansen krijgen om hun publiek te bereiken.
Met een team van zeven programmeurs die ieder een eigen specialisme hebben, zoekt Patronaat actief naar nieuwe talenten en innovatieve acts. We werken nauw samen met lokale initiatieven zoals de Reggae Movement en Muziekhub OSHI, en bieden ruimte voor zowel gevestigde artiesten als opkomend talent. Dit gebeurt onder andere via ons eigen popconcours RAA en festivals zoals Kliko en Complexity.
Door co-creatie met lokale creatievelingen en het ondersteunen van nieuwe initiatieven draagt Patronaat bij aan de groei van de Haarlemse muziekscene. Voor het lokale publiek betekent dit toegang tot zowel grote namen als lokale talenten, vaak op dezelfde avond. Internationale artiesten kiezen Patronaat voor de intieme sfeer, goed uitgeruste stages en de gastvrije ontvangst. Voor regionale artiesten is Patronaat vaak een springplank naar een breder publiek en de muziekindustrie.
Sonar
Sonar geeft muzikaal talent uit Oost-Nederland een podium!
Sonar is de grootste vijver van muzikaal talent in Overijssel en Gelderland. Een nieuw online platform waarop festivals, podia en radiostations een specifieke oproep uit kunnen zetten onder duizenden bands, dj’s en solo-acts uit de regio. Zo ontdekken ze niet alleen de beste talenten, maar vergroten ze ook de zichtbaarheid van hun event. Met als belangrijkste uitkomst: divers en kwalitatief podiumaanbod met volop ruimte voor vernieuwing.
Achter Sonar staan zes VNPF-podia uit Oost-Nederland: Doornroosje, Luxor Live, GIGANT, Hedon, Burgerweeshuis en Metropool. Samen met vele andere spelers, Poppunten, media en professionals hebben zij in 2023 de handen ineengeslagen om het platform op te zetten. Sonar is gebaseerd op het succesvolle VI.BE platform in België, dat daar al 15 jaar zorgt voor meer transparantie en de perfecte match tussen artiesten en organisatoren. En het werkt! In anderhalf jaar tijd zijn via Sonar al meer dan 788 spots bij radioshows, podia, festivals en ontwikkeltrajecten ingevuld door talent uit de regio en telt de database inmiddels meer dan 250 organisaties en 2000 acts.
Sonar is hiermee niet alleen een platform, maar een beweging vanuit de sector die artiesten en organisatoren tot in de haarvaten samenbrengt, nieuwe kansen creëert en de muziekwereld in Oost-Nederland naar een hoger niveau tilt. Momenteel onderzoeken de initiatiefnemers daarom de mogelijkheid om Sonar uit te breiden naar de rest van Nederland, zodat muzikaal talent uit andere regio’s ook de kans krijgt om zich te presenteren op (inter)nationaal niveau.