Voordrachten Festivalprogramma van het jaar 2025
Voordrachten IJzeren Podiumdieren 2025
- Voordrachten Podiumprogramma van het jaar 2025
- Voordrachten Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Duurzaamheid van 2025
- Voordrachten Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Diversiteit & Inclusie van 2025
- Voordrachten Marketingcampagne van het jaar 2025
- Voordrachten Festivalprogramma van het jaar 2025
Voordrachten Festivalprogramma van het jaar 2025
Amsterdam Dance Event in de Melkweg
Melkweg programmeerde dit jaar voor het Amsterdam Dance Event in 5 dagen ruim 40 programma’s met 150 artiesten en 27.000 bezoekers. Alle mogelijke genres en disciplines van elektronische muziek kwamen samen, in een programma met club, live, film, exposities, talks en panels. Het podium is tijdens ’s werelds grootste dancefestival helemaal zelf verantwoordelijk voor haar programmering, en spreekt als één van de grootste festivallocaties de meest uiteenlopende doelgroepen aan.
Melkweg ademt clubcultuur, met decennialang een focus op underground en alternatieve stijlen. Nieuwe clubconcepten, experimenten en talent vinden hier hun plek. Tijdens ADE wordt die internationale uitwisseling en inspanning tastbaar: van amapiano en afrohouse (DBN Gogo & Metropole Orkest) tot techno en electro (20 jaar Dave Clarke Presents) en hyperpop (PYXLS met Danny L Harle), nergens vind je tijdens ADE zo een uiteenlopend programma als aan de Lijnbaansgracht. Hiermee bereikt Melkweg een hyperdivers publiek: internationale EDM-fans, electronica nerds, queer-communities en iedereen die op zoek is naar nieuwe clubervaringen.
Melkweg helpt artiesten groeien: van intieme lokale shows tot internationale headliners. Tijdens ADE geeft het podium aanstormend talent de ruimte: RADAR x ADE zet dj’s als YoungWoman, Nathan Kofi en FIGI in de spotlight, terwijl met het club- en talkprogramma Club LAB jonge makers worden verbonden met de sector.
Melkweg werd dit jaar in de Volkskrant niet alleen geprezen om haar programmering, maar ook om de kwaliteit van haar service en logistieke organisatie. Een groot compliment voor iedereen die in de Melkweg bijdraagt aan deze vijf zeer intensieve dagen.
As Equals (ECI Cultuurfabriek)
As Equals 2025 stond volledig in het teken van vrijheid van meningsuiting, een thema dat actueler en urgenter is dan ooit. Het festival bood een podium aan uiteenlopende stemmen, perspectieven en kunstvormen, die samen lieten zien hoe complex, krachtig en soms kwetsbaar het recht om te spreken werkelijk is.
Het programma bracht muziek, spoken word, beeldende kunst, film en debat samen in een dag vol confrontatie én verbinding. Van indringende hiphopteksten tot geëngageerde poëzie, van interactieve installaties tot een open gesprek over cancelcultuur: As Equals daagde bezoekers uit om niet alleen te luisteren, maar ook zelf kleur te bekennen.
De kracht van As Equals zit in de artistieke gelaagdheid en maatschappelijke relevantie. Door gevestigde artiesten te combineren met jonge makers en lokale stemmen, ontstond een festival dat niet vóór maar met de samenleving spreekt.
As Equals bewijst dat cultuur het gesprek kan openen waar de samenleving stokt. Het festivalprogramma maakt vrijheid van meningsuiting niet abstract, maar voelbaar, in beeld, geluid, ritme en ontmoeting.
As Equals: waar kunst spreekt, en iedereen gehoord mag worden.
Best Kept Secret
Het programma van Best Kept Secret 2025 verdient een IJzeren Podiumdier omdat het op voorbeeldige wijze kiest voor artistieke durf, vernieuwing en maatschappelijke relevantie. Met onder meer Soulwax, Deftones, Michael Kiwanuka, Eefje de Visser, Kae Tempest en radicale nieuwkomers naast culthelden biedt de line-up een uitzonderlijk brede maar scherp gecureerde mix, die door media werd geroemd om zijn diversiteit, spanningsboog en historische headlineshow van Eefje de Visser als Nederlandse headliner.
Best Kept Secret overstijgt echter het muzikale domein. Het festivalterrein fungeert als speels cultureel landschap, waar talks, kunstinstallaties en programma’s als de schilderworkshop met de broer van Bob Ross bezoekers actief betrekken bij kunst en verbeelding. Die speelse kruisbestuiving tussen disciplines is kenmerkend voor de signatuur.
Door nadrukkelijk ruimte te bieden aan vrouwelijke, queer en niet-Westerse makers en door activistische en politiek geladen stemmen als Kneecap een volwaardig podium te geven, toont Best Kept Secret inhoudelijke ruggegraat én verantwoordelijkheid, zonder de feestelijke toegankelijkheid uit het oog te verliezen.
Deze combinatie van visionaire programmering, maatschappelijk engagement en een uitnodigende, grensverleggende festivalervaring maakt Best Kept Secret een toonaangevende podiumspeler – en een overtuigende kandidaat voor het IJzeren Podiumdier.
Future Village (FLUOR en Elja Foundation)
Op het festival Future Village waren de jongeren en hun bouwwerken de echte sterren van het programma. Een geweldig initiatief waarin jongeren een zomer lang kunst bouwen, vaardigheden ontwikkelen en nieuwe vrienden maken. Een bonte verzameling aan lokale kunstenaars en culturele organisaties hielpen de jongeren op weg en in het festivalweekend op 6 en 7 september verzorgde Poppodium Fluor er nog een mooie line-up aan artiesten bij.
Grauzone
Grauzone verdient het IJzeren Podiumdier voor Festival van het Jaar omdat het een unieke brug slaat tussen muziek, kunst en subcultuur. Het festival in Den Haag biedt een avontuurlijke programmering waar postpunk, elektronische muziek en avant-garde samenkomen met film, performance en beeldende kunst. Grauzone stimuleert ontdekking en experiment, geeft ruimte aan zowel opkomend talent als iconische artiesten, en weet elk jaar een internationaal publiek te verbinden in een intieme, inspirerende sfeer. Met een sterke artistieke visie, inclusieve community en gedurfde keuzes zet Grauzone Nederland op de kaart als centrum voor alternatieve en vernieuwende cultuur.
Here’s the Thing (013)
Here’s the Thing festival, georganiseerd door 013, verdient een IJzeren Podiumdier voor Festivalprogramma van het Jaar vanwege de gedurfde, vooruitstrevende en grensverleggende line-up waarmee het festival in 2025 een unieke stempel drukte op het Nederlandse livemuzieklandschap. Het programma bracht het beste van de huidige alternatieve muziekscene samen; van de energieke Britse post-punk van Sports Team, Lynks en Heavy Lungs, tot de opkomende Europese underground met acts als Eosine, Brògeal en Getdown Services. Daarbij gaf het festival ook ruim baan aan de Nederlandse DIY-scene met Real Farmer, Abdomen, The Protos en Crackups, en experimenteerde het met verrassende samenwerkingen zoals Chaos Corridor, gehost door Burenhinder, en DIY The Shame Away, gepresenteerd door VFest x ASSMAYONAISE. Here’s the Thing durfde risico’s te nemen, zette nieuwe namen naast gevestigde culthelden en creëerde een programma dat artistiek spannend, divers en inhoudelijk urgent was. Het festival bewees dat relevant programmeren niet gaat om grootte, maar om visie, en bood bezoekers een rauwe, oprechte viering van de alternatieve muziekcultuur in al haar facetten.
Hit The City (Effenaar en Friendly Fire)
Omdat het festival nieuw talent maar ook recent doorgebroken artiesten een kans biedt. Niet alleen op 1 festival podium. Maar juist op meerdere loacties/podia in de stad. Zodat er echt sprake is van een stadsfestival
Into The Great Wide Open (voordracht 1)
Sterk maatschappelijk kritisch programma. Zowel jong als oud wordt gemotiveerd na te denken over de huidige politieke situatie. Zelfs kinderen leren protesteren, totaan SEF die indrukwekkende gast sprekers heeft over racisme.
Into The Great Wide Open (voordracht 2)
Al vijftien edities laat Into The Great Wide Open op Vlieland zien hoe kunst, muziek, natuur en mensen elkaar versterken en aanzetten tot verandering. De jubileumeditie stond in het teken van verzet, maar ook hoop en beweging.
Verzet vormde de leidraad van de programmering: op de podia, in de natuur, in het dorp, aan tafel en in het kinderprogramma. Dichter Lieke Marsman sprak in een volle Nicolaaskerk over de kracht van ‘nee zeggen’. Maartje Wortel en Joost Oomen gingen in gesprek over luisteren en verbinding. De film The System ging in première in aanwezigheid van Extinction Rebellion’s Pippi van Ommen, en regisseur Lidija Zelovic toonde haar videoportret Home Game over de zoektocht naar een ‘thuis’. En dat verzet bij alle leeftijden hoort, bewezen de kids die in een protestmars over het terrein trokken.
Ook in de muziek klonk verzet. The Mary Wallopers brachten vurige folkpunk met een mening nadat ze eerder elders het zwijgen was opgelegd om hun pro-Palestijnse betuiging. Sef vervolgde recht naar ieders hart. Jerry Afriyie sloot aan in die set, met een uitnodiging aan al die open harten. De kern: Nederland, word beter. Bands als shame, Kin’Gongolo Kiniata en Deki Alem gaven energie aan die strijdlust.
Into The Great Wide Open 2025 was meer dan een festival. Vlieland werd even een enclave van verzet, waar bezoekers niet alleen toeschouwers waren, maar mede-makers van verandering.
Le Guess Who?
Elk jaar weer weet Le Guess Who? te verassen met een line-up die grotendeels onbekend is voor het meerendeel van de muziekindustrie, maar belangrijke culturele agitators zijn in het land van afkomst.
Deze zoektocht in de uithoeken van de wereld is alleen maar belangrijker in een steeds verdere polariserende wereld. Le Guess Who? neemt hun culturele verantwoordelijkheid uiterst serieus en blijft onnavolgbaar in Nederland en zelfs wereldwijd. Met de benodigde extra stress en extra (visa) werkzaamheden die komen kijken bij het neerzetten van een echt divers programma.
Misty Fields
Misty Fields krijgt al jaren niet de credits die ze verdienen. Hoe ze jaarlijks als relatief klein festival zo’n fantastisch programma, met de grote en relevante namen in de scene neerzetten is prijzenswaardig, en getuigt van geweldige oren, professionaliteit en een goed imago in binnen-en buitenland. Dat de weekendtickets voor 2026 begin november al zijn uitverkocht zegt veel over de trouwe community die het festival heeft weten te binden.
Motel Mozaique
Met de Young Talents Club maakt de Organisatie Motel Mozaique al sinds 2019 ruim baan voor nieuwe talenten achter de schermen. Jaarlijks krijgen vier talenten ruimte om hun talenten verder te ontwikkelen, krijgen zij intervisie en masterclasses, en doen ze werkervaring op. De YT’s kunnen zelf het beste uitleggen waarom dit initiatief een award verdient.
It’s been such a wonderful experience to notice my own growth over the past six months, and to go through that within such a warm and welcoming team. I felt free to be myself and taken seriously, which meant a lot to me and I also think is such a good power of MOMO. There was space to work on my personal goals, but also plenty of opportunities to learn new things – YTC 24/25
Being part of the Young Talent Club at Motel Mozaïque was truly an invaluable experience. It gave me a unique chance to get to know the cultural sector from the inside, learn by doing and develop my skills in a space full of energy and creativity. More than that, it taught me a lot about myself: what I’m good at, how I work, and where I feel most alive – YTC 24/24
Pinkpop
Pinkpop 2025 bewees opnieuw waarom het festival na meer dan vijf decennia nog altijd toonaangevend is. Met een zorgvuldig samengesteld programma waarin wereldsterren als Justin Timberlake, Muse én Olivia Rodrigo het podium sierden, wist Pinkpop een breed publiek te raken.
Een opvallende keuze was om de jonge Olivia Rodrigo als headliner te programmeren. Haar optreden bleek niet alleen muzikaal overtuigend, maar ook verbindend: ze wist de sceptische oudere generaties te verrassen en voor zich te winnen. Daarmee onderstreepte Pinkpop zijn kracht als generatie-overstijgend festival, waar muziek leeft in alle vormen en leeftijden.
Naast internationale supersterren biedt Pinkpop bewust ruimte aan regionaal, Euregionaal en nationaal talent. Door deze artiesten een professioneel podium te geven, draagt het festival actief bij aan talentontwikkeling en de versterking van het muzikale ecosysteem in Nederland en daarbuiten. De balans tussen herkenning en vernieuwing, tussen groot en klein, maakt Pinkpop tot een festival dat niet alleen het heden viert, maar ook de toekomst vormgeeft.
PopMonument (Gebouw-T)
PopMonument 2025 in Bergen op Zoom liet zien hoe muziek, erfgoed en stedelijke identiteit elkaar kunnen versterken. De elfde editie groeide uit tot een festival dat niet alleen programma’s presenteert, maar verhalen vertelt. Op zaterdag 13 september vulden monumentale locaties als Theater De Maagd, het Groot Arsenaal en stadspaleis Het Markiezenhof zich met muziek die resoneerde met de ziel van de stad.
Met Meau, Johan en J. Bernardt als headliners bracht PopMonument een programma dat generaties en stijlen verbindt. Bekende namen deelden het podium met avontuurlijke acts als puntjudith, Collignon, RONKER en I Am Oak. Het leverde een avond op waarin luisteraars konden dwalen tussen intieme akoestiek, elektronische experimenten en tijdloze pop.
De kracht van PopMonument ligt in de manier waarop het de stad als medespeler inzet. Het verdiepend programma Lazaret en de audiotour ‘Als de stad de adem inhoudt’ gaven context en betekenis aan de plekken waar gespeeld werd. Daarmee werd Bergen op Zoom niet slechts het decor, maar een levend onderdeel van het festival.
PopMonument trekt een breed publiek: van jonge muziekliefhebbers tot vaste cultuurbezoekers en lokale families. Het festival weet die groepen samen te brengen in een sfeer die tegelijkertijd vernieuwend en vertrouwd voelt. Voor een toegankelijke prijs biedt het een ervaring waarin muziek, geschiedenis en gemeenschap samenvallen.
PopMonument 2025 bewees dat een stad met karakter een festival zijn kracht kan geven en dat een festival dat karakter weer kan laten klinken.
Rewire (voordracht 1)
Van 3 t/m 6 april 2025 vond de 14e editie van Rewire plaats, verspreid over 24 locaties in Den Haag. Door kerken, theaters, musea, poppodia, nachtclubs en publieke ruimte maar ook culturele, maatschappelijke en onderwijsinstellingen te betrekken, werd de stad opnieuw een integraal onderdeel van het festival.
Met 242 publiek toegankelijke activiteiten (153 concerten) bood Rewire een uitzonderlijk rijk en divers programma waarin concerten, geluidskunst, contextprogramma’s, film en educatie elkaar versterkten. Rewire 2025 presenteerde een internationaal onderscheidend festivalprogramma (30 Europese/wereldpremières) dat nieuwe artistieke ontwikkelingen zichtbaar maakte én duidde. Artiesten uit binnen- en buitenland, van opkomende makers tot invloedrijke pioniers kwamen samen in een zorgvuldig samengesteld geheel dat ruimte bood aan experiment en interdisciplinaire artistieke praktijk. Het meerdaagse artist-in-focus programma rondom componist Alvin Curran gaf bijzondere diepgang en historische context. Zijn concert ‘Maritime Rites’ – 20 bootjes met 50 musici op de Hofvijver – was iconisch! Het festival speelde een actieve rol in het stimuleren van nieuw werk, met meerdere opdrachten en residenties waarvan de resultaten tijdens het festival te zien waren.
Rewire bereikte daarnaast een breed en divers publiek via een omvangrijk educatie- en outreachprogramma. Daarmee werd cultuurbezoek toegankelijk gemaakt voor doelgroepen die anders minder snel aansluiting vinden. De editie was ruim voor aanvang volledig uitverkocht en trok een recordaantal van 34.526 bezoekers (inclusief de gratis programmering) uit 55 landen. Het programma werd breed geprezen door (inter)nationale pers en hoog gewaardeerd door bezoekers (8.7 voor kwaliteit programma en 8.2 voor algemene festivalervaring).
Korte video impressie: https://www.youtube.com/watch?v=scT78O3shXQ
Het programma: https://www.rewirefestival.nl/line/up/2025
Rewire (voordracht 2)
Rewire 2025 was een en al hoogtepunten door de hele Haagse binnenstad. Oklou en Two Shell in PAARD. Maar ook Arooj Aftab, Colin Stetson en Nala Sinephro in Amare. Tot zelfs caroline in het concordia theater, wat buiten Rewire om een jaar lang stil staat. Rewire kent zich als festival wat jaar in jaar uit de spannendste namen binnen de non-commerciele muziek weet te boeken. Naast line up zijn kunst, cultuur, locaties en clubcultuur onlosmakkelijk verbonden met het festival. In de dj set van ¥ØU$UK€ ¥UK1MAT$U draait in een set Panda Bear, Machine Drum, Diplo, Radiohead en uiteindelijk Mariah Carey. Naast dat technisch gezien de knapste dj skills waren, klopt ook het stagedesign. Elke artiest maakt van elk podium een nieuw kunstwerk. Rewire is een van mooiste festival van Europa en verdient zonder twijfel deze award
Rewire (voordracht 3)
Er was dit jaar geen festival in Nederland dat de muzikale tijdgeest zo wist te vatten als Rewire. Het festival blijft grenzen opzoeken en verleggen, maar voelt niet doelbewust obscuur of elitair. Ze slaagt er juist in om op een frisse manier een grotendeels jong en divers publiek te enthousiasmeren voor avontuurlijke artiesten die internationaal toonaangevend zijn. Rewire verbindt op organische wijze een grote verscheidenheid aan genres, van metal tot jazz en van klassiek tot club. Ze presenteert muzikanten uit alle windstreken, en brengt iconische wegbereiders samen met de pioniers van nu. Ze zoekt de snijvlakken tussen muziek en andere disciplines, zoals performance art, film en technologie. Ze biedt diepgravende context voor wie ernaar zoekt, maar laat waar een uitlaatklep nodig is een vette show ook gewoon een vette show zijn. Ze beschikt met dank aan eigenzinnige curatie, makersopdrachten en een groot aantal verschillende locaties (van donkere kelders tot imposante kerken) over een programma dat met recht uniek te noemen valt. In de handen van minder capabele organisatoren zou Rewire kunnen voelen als complexe materie. Het team verdient dan ook alle lof voor een festival dat hoogstaand programma weet te combineren met een voelbare passie, en dat voelt als een vierdaagse vinger aan de pols van alles dat op dit moment interessant is in de muziekwereld.
Soulcrusher (Doornroosje)
Het Nijmeegse indoorfestival Soulcrusher heeft zich in de afgelopen negen jaar opgewerkt tot een vaste waarde binnen het Nederlandse festivalcircuit. Het door Doornroosje georganiseerde festival is diepgeworteld in de loud en heavy community en niet bang om buiten de lijntjes te kleuren. Met een scherp en actueel programma onderscheidt Soulcrusher zich van de rest en trekt het ook internationaal de aandacht. Altijd balancerend op het duistere snijvlak van de extreme muziek, met een scherp oog voor nieuw talent met respect voor gevestigde namen en voortdurend op zoek naar wat de toekomst brengt.
South Of Heaven (Muziekgieterij)
In een hele competitieve markt, in een moeilijke economische tijd, een festival opzetten van deze omvang vergt heel veel moed. Toch heeft deze samenwerking tussen Doomstar, The Tribute Agency en Muziekgieterij in hun eerste jaar laten zien dat het toch kan, een metalfestival opzetten met grootse allure en een bescheiden opzet. ‘Metal, the Burgundian way’ is hun payoff en daar is niets van gelogen, met een sterke focus op een Bourgondische beleving in de meest Bourgondische stad van Nederland: Maastricht. Dat voelden de bezoekers ook, die met een avontuurlijke line-up op hun wenken bediend werden. Door net een tikkeltje anders te durven zijn, oogde South Of Heaven veel lof en dat belooft veel goeds voor 2026.
VESTROCK
Het Zeeuwse VESTROCK festival werd in 2010 opgericht als kleinschalig intiem evenement en die intimiteit is er na vijftien edities nog volop, maar VESTROCK is intussen wel uitgegroeid tot een driedaags festival waarop internationaal gerenommeerde acts – maar vooral ook nieuw aanstormend (internationaal) talent een podium krijgen. VESTROCK onderscheidt? zich door zijn eigenwijze kijk op hoe je een festival moet beleven en deinst er niet voor terug om gedurfde keuzes te maken. Tientallen indie/alt/postpunk pop- en rockbands, urban en elektronische acts die op vijf podia dagelijks zo’n 10.000 bezoekers een waanzinnige tijd laten beleven. Met vaak grote namen als headliners zijn de aanstormende sterren die op VESTROCK staan voordat ze internationaal doorbreken even belangrijk. Die maken van VESTROCK een belevenis, een avontuur, een muzikale ontdekkingsreis waar vernieuwing en verrassing de boventoon voeren. Maar er is meer, zoals stand-up comedy, creatieve workshops, (bier)yoga, literatuur en/of onderwijs in de VESTROCK UNIVERSITY. Er zijn ook altijd verrassingen, zoals exclusieve optredens op mooie locaties op en rondom het eiland op het water tijdens de exclusieve VESTROCK cruises op het VESTROCK schip. Het ambitieuze festival is toegankelijk voor iedereen en creëert een fijne plek waar saamhorigheid nog echt voelbaar is, waar iedereen zichzelf kan zijn en iedereen zich welkom voelt.
In zijn ‘Hulde aan Hulst’ noemde Herman Brusselmans (die er voorlas uit eigen werk) VESTROCK “meer dan mooi, Jammer dat het niet in België ligt”.
Zomerparkfeest
Zomerparkfeest is al bijna een halve eeuw een begrip in Venlo en ver daarbuiten: een gratis, vierdaags festival dat cultuur brengt naar het park en dat volledig wordt gedragen door honderden vrijwilligers. Het festival ademt het DNA van de stad. Inwoners groeien ermee op, generaties vinden elkaar er, en de verbinding tussen Venlo en het festival is bijna organisch.
Het programma is breed, nieuwsgierig en eigenzinnig: muziek, theater, film, literatuur, wetenschap en lokale talentontwikkeling komen er samen, zonder onderscheid tussen ‘hoge’ of ‘lage’ cultuur. Die laagdrempeligheid maakt het festival toegankelijk voor iedereen. In 2024 kwam maar liefst 62% van de bezoekers uit de gemeente Venlo zelf – een bewijs van de diepe verankering in de lokale gemeenschap.
Zomerparkfeest blijft niet stilstaan. Het festival zoekt steeds naar nieuwe vormen van inhoudelijke vernieuwing, zoals het een podium geven aan lokaal talent, het aansnijden van maatschappelijke thema’s en het betrekken van kinderen als programmeurs. Minstens zo bijzonder is de manier waarop er met vrijwilligers wordt omgegaan: kinderopvang voor vrijwilligers, een vrijwilligerscoach, en een ‘boom der verbinding’ waarop overleden vrijwilligers worden herdacht. Ook worden bewust 70+’ers, jongeren die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, en studenten betrokken.
Zomerparkfeest is een evenement dat zijn stad versterkt, haar gemeenschap verbindt en cultuur toegankelijk maakt voor iedereen. De manier waarop het festival een eigen signatuur combineert met maatschappelijke betekenis maakt het een uitblinker binnen de sector en een voorbeeld voor velen.