Voordrachten Marketingcampagne van het jaar 2025

Voordrachten Marketingcampagne van het jaar 2025

Boerderij: 50 jaar Poppodium Boerderij

Ter ere van het 50-jarig jubileum zette Poppodium Boerderij een grootschalige marketingcampagne op waarin verleden, heden en toekomst samenkwamen.

Een jaar lang stond het jubileum centraal, met als absoluut hoogtepunt de documentaire “Van kraakpand tot internationaal poppodium”, gemaakt door documentairemaker Marc Waltman van Boegbeeld Videoproducties. Deze film vormde het hart van de campagne en bracht de rijke geschiedenis van Poppodium Boerderij op indrukwekkende wijze tot leven.

De documentaire vertelt niet alleen het verhaal van de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van het poppodium, maar bracht ook verschillende generaties vrijwilligers, medewerkers en bezoekers samen. De huidige medewerkers kregen de kans om de krakers van het eerste uur te ontmoeten. Onvergetelijke momenten die de verbindende kracht van de popsector illustreren!

Door storytelling, social media, persaandacht en lokale samenwerkingen trokken de filmvertoningen volle zalen en zorgden voor een golf van trots en herkenning in Zoetermeer en ver daarbuiten. De campagne bewees dat een authentiek verhaal de krachtigste vorm van marketing is!

Gebouw-T: Muzieksupporters

Wie zijn de belangrijkste mensen van de voetbalscene en in het station? De supporters natuurlijk, zij maken of breken de sfeer van de wedstrijd en dragen het bestaansrecht van de club. Daarom hebben wij in samenwerking met één van de meeste bijzondere platenzaken in het land, De Waterput, onze eigen Muzieksupporters opgericht. Net zoals een stadion is het poppodium dé plek waar de samenleving bij elkaar komt en de week bespreekt, het helemaal niets uitmaakt wie je bent, wat je doet of wat je politieke kleur, geur of smaak is. Je hebt samen één doel en dat is met elkaar genieten van goede muziek. De Muzieksupporters: hét nieuwe supporterscollectief van Gebouw-T en De Waterput.

Muzieksupporters steunen niet alleen twee lokale muziekpilaren, maar krijgen ook een uniek aanbod terug: van gratis tickets tot exclusieve merch en voorrang bij populaire concerten. Bovendien krijgen supporters een exclusieve, stijlvolle, gebreide supporterssjaal met uniek design ontworpen door een regionale Brabantse illustrator.

Het Bolwerk: 50 jaar Het Bolwerk

In 2025 viert dit poppodium 50 jaar popmuziek! Als oudste – en tevens kleinste – poppodium van Friesland heeft het alle trends en stormen doorstaan en staat het, als een stevig bolwerk, nog altijd overeind.

Het podium is een broedplaats voor lokaal talent en biedt nationale en internationale artiesten een plek om te groeien. Voor het jubileum werd teruggeblikt met meerdere reunies, een expositie, podcasts, heruitgaven van posters – you name it – én acts die het Bolwerk een groot hart toedroegen – waarmee het zijn rijke geschiedenis op levendige wijze viert en deelt met het publiek.

Met een gevarieerd programma dat jong en oud verbindt, educatieve projecten en een warme sfeer, blijft het hart van de Friese muziekscene kloppen. Vijftig jaar inzet, creativiteit en veerkracht tonen een blijvende culturele impact. Innovatief, toegankelijk en vol passie, is dit poppodium méér dan verdiend een IJzeren Podiumdier.

Iduna: Vernieuwde huisstijl

Poppodium Iduna zette zichzelf afgelopen jaar krachtig op de kaart met een huisstijlcampagne die niet alleen lokaal opviel, maar ook internationaal werd beloond. De nieuwe visuele identiteit, ontwikkeld door het Friese designbureau Dizain, won de derde prijs bij de European Design Awards in de categorie Typographic Applications. Een erkenning die laat zien hoe sterk ontwerp en positionering kunnen bijdragen aan de zichtbaarheid en identiteit van een podium.

Iduna, ooit ontstaan als jeugdcentrum in de jaren tachtig, groeide uit tot een veelzijdig podium met een programmering die reikt van blues tot metal en van dance tot lokale talentontwikkeling. De huisstijlcampagne uit 2023 ademt die veelzijdigheid, maar vooral de eigenheid van Iduna. Het speciaal ontworpen lettertype met de omgekeerde ‘A’ is een krachtig en gedurfd statement: een knipoog naar het rebelse verleden én een expliciet eerbetoon aan de Friese taal. Door consequent poppoadium te communiceren, maakt Iduna de Friese identiteit zichtbaar en voelbaar in al haar uitingen.

De campagne koppelt esthetiek aan strategie: het ontwerp is modern, opvallend en herkenbaar, maar draagt ook bij aan de bredere ambitie van provincie en Rijk om de Friese taal te versterken. Daarmee tilt Iduna marketing boven het niveau van vormgeving uit, het verbindt cultuur, taal en identiteit in één doorlopende merkervaring.

De huisstijlcampagne van Iduna is daarmee een voorbeeld van hoe een poppodium zich met visie, durf en vakmanschap kan positioneren. Een marketingcampagne die vorm en inhoud uitzonderlijk knap samenbrengt.

Into The Great Wide Open: Goede Reis & FIP

Een groot deel van de klimaatvoetafdruk van Into The Great Wide Open (en de meeste andere festivals) zit niet op het festival zelf, maar in de reis ernaartoe.

Into The Great Wide Open heeft in 2025 weer een grote stap gezet richting een klimaatpositief festival met de campagne Goede Reis & FIP (Fossielvrij Important Person). De verandering begon niet op het eiland, maar al bij vertrek: bezoekers werden aangespoord en verleid om fossielvrij naar Harlingen te reizen en zo het verschil te maken nog voor het festival begon. Samen met partners als Arriva, Travel Electric, Sixt, MyWheels, Bagbooking en Slinger bood ITGWO meer slimme, snelle en betaalbare duurzame reisopties dan ooit. Wie duurzaam reisde, werd een FIP: Fossielvrij Important Person. FIP’s kregen op Vlieland een warm welkom, onverwachte (financiële) voordelen en zichtbare waardering. De campagne werd afgesloten met een foto op de online kanalen van een auto in Harlingen die ‘op de bon werd geslingerd’ voor de fossiele reis. Een ludieke aansporing om volgend jaar ook als FIP fossielvrij te reizen.

De campagne was zowel praktisch als inspirerend, met duidelijke communicatie, creatieve storytelling en humor als drijvende kracht. Het resultaat was tastbaar: het aantal festivalbustickets verdubbelde, in drie jaar tijd stapte 15% van de bezoekers over naar een fossielvrij reisalternatief, en fossielvrij reizen werd het nieuwe normaal. De campagne maakte fossielvrij reizen aantrekkelijk, sociaal en leuk, en bewees dat gedragsverandering kan door de juiste combinatie van plezier, financieel voordeel en trots.

Melkweg: Don’t stop talking about Palestine

Don’t stop talking about Palestine. Blijf praten over Palestina. Terwijl het nieuws en social media hun aandacht verleggen, blijft de situatie in Gaza, de Westelijke Jordaanoever en Libanon zorgwekkend. Dagelijks lijden mensen onder de gevolgen van het voortdurende geweld.

Al vanaf de start was Melkweg betrokken bij dit initiatief met inmiddels edities door het hele land.

Mooi artwork en krachtig statement

Metropool: Mijn Metropool

Begin 2025 lanceerde Poppodium Metropool de campagne “Mijn Metropool”. In deze campagne vertellen vijf bezoekers, elk met hun eigen achtergrond, muziekvoorkeur en motivatie, over hun Metropool. Hun verhalen laten zien hoe breed en veelzijdig het publiek van Metropool is: van elektronische muziek en hiphop tot punk, metal, mainstream pop en alternatieve genres.

De campagne verbindt bezoekers aan elkaar én aan Metropool. Door herkenbare gezichten en verhalen te delen, worden communities in Twente aangesproken en geactiveerd. Mensen herkennen zichzelf, delen de verhalen binnen hun eigen netwerk en voelen zich onderdeel van iets groters. Bij de lancering werd een toegankelijke kennismakingsactie gekoppeld: bezoekers konden met 50% korting of een tweede kaartje gratis een concert bezoeken. Zo werd letterlijk de drempel verlaagd om (opnieuw) kennis te maken met Metropool.

Waar veel marketingcampagnes in de popsector vooral de nadruk leggen op artiesten en programmering, draait “Mijn Metropool” de spotlight bewust om. Niet de artiest, maar de bezoeker staat centraal. Door het publiek letterlijk een gezicht te geven en actief bij de campagne te betrekken, ontstaat een beweging van binnenuit.

Deze aanpak laat zien dat marketing in de popsector meer kan zijn dan het verkopen van tickets: het is het bouwen van een gemeenschap. Met “Mijn Metropool” wordt de relatie tussen podium en publiek verdiept, wat zichtbaar resulteert in meer herhaalbezoek, bredere betrokkenheid en een sterker gevoel van eigenaarschap bij bezoekers.

PAARD: PUSH (voordracht 1)

PAARD moet een IJzeren Podiumdier voor de politieke PUSH campagne programma omdat het een zeldzaam (en gedurfd) voorbeeld is van een poppodium dat maatschappelijke verantwoordelijkheid actief omarmt. Don’t Stop Talking About Palestine, cursus protestmuziek, Pussy Riot tijdens de navotop en AZC bewoners tijdens Niemanders een podium bieden. Dit zijn de intatieven die een stad, of eigenlijk een land bij elkaar brengt. We leven in een tijd waar we vaker tegenover elkaar worden geplaatst. Anno 2025 is politiek samenwerken, naar elkaar luisteren en in gesprek gaan belangrijker dan ooit. Muziekpodia (en vooral nachtclubs) worden vaak als een escapisme gezien. Het statement om dit volledig aan te vechten siert dit unieke podium.

Na PUSH programma komt er ‘FUCK META’ op het scherm, waarbij iemand op het podium iedereen oproept om de posters van het programma voor hun raam te hangen. Op deze manier besteed PAARD geen cent aan dit omstreden bedrijf. De campagne beelden zijn smaakvol geschoten video’s of foto’s van hoe deze posters hangen door de stad. Deze beelden zie je terug op schermen en muren. Fiets door Den Haag en je ziet ze overal hangen. PAARD leeft in de stad. Hierdoor onstaat er een droste effect wat benadrukt dat deze campagne leeft. Tot ver buiten de deuren van het podium. PUSH geeft de politieke hoofdstad een gezicht, tegengeluid maar vooral een podium voor ideeen. Kan een podium anno 2025 nog enkel muziek programeren? Of is dit de toekomst. Geef het verhaal een podium.

PAARD: PUSH (voordracht 2)

PUSH is de paraplu waaronder PAARD het activistisch, maatschappijkritische programma verzamelt. PAARD ligt op een paar honderd meter afstand van de Tweede Kamer, het Binnenhof, in de stad van Oorlog, Vrede en Recht. Den Haag is de stad waar boeren, XR-rebellen en Pro-palestina-demonstranten de straten bezetten. De offline marketingcampagne rond PUSH is met die gedachte in het achterhoofd opgezet. PAARD wil met PUSH op straat zichtbaar zijn. Zo ver mogelijk verwijderd van meta en online algoritmes. Met felle neonletters op witte posters (met knipoog naar politieke posters uit de jaren 70’) valt PUSH op. Het publiek wordt na shows actief opgeroepen posters (gratis) mee te nemen en voor hun eigen ramen op te hangen. PUSH hangt dus organisch door heel Den Haag. De concerten rond de Navo-top, de benefietavond rond Palestina, de colleges over protestmuziek worden op die manier ook gezien door politici, journalisten en opiniemakers. PUSH dringt zich brutaal op in het publieke debat over protest, kunst en vrijheid.

Paradiso: Artists are not the story, Gaza is the story. (voordracht 1)

Artists are not the story, Gaza is the story.

Paradiso Amsterdam had deze woorden van Massive Attack gebruikt om heel duidelijk en krachtig statement te maken, en deze te plakken als poster campagne.

scherp en kraakheldere boodschap

Paradiso: Artists are not the story, Gaza is the story. (voordracht 2)

We vinden de manier waarop Paradiso zich uitspreekt over maatschappelijke thema’s noemenswaardig. Dat gebeurde al langer via het platform Kosmos, maar de laatste tijd is ook de (online) zichtbaarheid via de algemene Paradiso-kanalen duidelijk toegenomen. Een sprekend voorbeeld daarvan is de zuil tegenover het pand: die werd in 2025 niet alleen ingezet voor promotionele doeleinden, maar ook voor het uitdragen van een belangrijk statement over de situatie in Gaza. In een jaar waarin de organisatie onder druk stond, bleef Paradiso zich met gebalde vuist uitspreken. Een voorbeeld voor de hele sector.

Paradiso: Artists are not the story, Gaza is the story. (voordracht 3)

“Artists are not the story. Gaza is the story.” Dit statement stond groot te lezen op de posterzuil voor Paradiso rondom de concerten van Kneecap en Bob Vylan in september 2025. Al geruime tijd voor de concerten ontvangt Paradiso talloze online en fysieke bedreigingen over de optredens van deze artiesten, aangezwengeld door verhalen in de (social) media, politiek en belangenorganisaties. Deze korte, maar zeer krachtige response van Paradiso sloeg de spijker op de kop. Het is naast een steun in de rug voor artiesten die zich maatschappelijk uitspreken een bericht om aandacht te vragen voor ongekend menselijk leed in de wereld. Het bericht op Instagram kreeg 8.992 likes, 321 reacties, bereikte 194.556 accounts en werd 375.131 keer bekeken. Kneecap deelde een foto ervan als story, met een internationaal bereik van 1.1 miljoen. Ook kwam het in meerdere Nederlandse talkshows en nieuwsuitzendingen op tv voorbij. Op straat leidde het tot positieve en negatieve reacties. ’s Nachts werd het woord Gaza er bijna dagelijks afgescheurd, waarop de marketeers van Paradiso het uitgeprinte woord Gaza er weer met behangplaksel overheen plakten.

De QR-code op de zuil leidde naar deze pagina: www.paradi.so/gaza-is-the-story

Paradiso: Artists are not the story, Gaza is the story. (voordracht 4)

Paradiso verdient een pluim met hun campagne rondom de genocide in Gaza. Het is ontzettend belangrijk om voorbij de discussie te kijken. Daarom was “Artists are not the story, Gaza is the story”, spot on. En belangrijk. En gedurfd. Dat mag best beloond worden met een IJzeren Podiumdier.

Victorie: Nieuwe site en huisstijl (voordracht 1)

Nieuwe website en huisstijl (een nieuwe vlag) voor podium Victorie!

Victorie is een nieuwe fase in gegaan, en dat vroeg om een nieuwe huisstijl. Sinds de opening van het nieuwe pand in 2017 breekt het poppodium jaar na jaar records wat betreft bezoekersaantallen. Grote nationale en internationale artiesten weten inmiddels hun weg naar Alkmaar te vinden, en zij zijn lovend over Victorie en haar publiek. Ook vele lokale talenten krijgen in Victorie een podium en begeleiding in hun carrière.

Met de komst van de nieuwe directeur sinds 2025 droomt Victorie groter dan ooit tevoren. Er zijn ambitieuze plannen om de grote zaal over een aantal jaar uit te breiden, een middenzaal toe te voegen en de kleine zaal als muziekcafé in te richten. De wens hiermee om verder te investeren in een breder programma, met als doel om nog meer doelgroepen uit de regio te bereiken met muziek als verbindende kracht. De missie: Samen Muziek Vieren!

Voor deze nieuwe fase heeft Victorie het gerenommeerde designbureau LAVA aangetrokken om een nieuwe huisstijl en website te ontwikkelen. Het logo van Victorie is al 15 jaar een vlag. De historische uitdrukking “Bij Alkmaar begint de victorie!” verwijst naar de overwinning op de Spanjaarden tijdens het beleg van Alkmaar in 1573. In het jubileumjaar was het tijd voor een nieuwe vlag, die de beweging van het podium als eigentijds podium weergeeft. En een website waar een nieuwe wind doorheen waait. Lees meer over “Raising the flag for Victorie” https://lava.nl/work/victorie/.

Victorie: Nieuwe huisstijl (voordracht 2)

Podium Victorie verdient een IJzeren Podiumdier vanwege de krachtige, vernieuwende en eigenzinnige huisstijl die in 2025 van start is gegaan. Deze campagne scherpt niet alleen de identiteit van het podium aan, maar laat ook op inspirerende wijze zien hoe een poppodium met lef en creativiteit kan communiceren. De nieuwe visuele identiteit en het bijbehorende logo ademen energie, eigentijdsheid en muzikaliteit. Met bijzonder mooie typografie, speelse vormen en een sterk kleurenpalet heeft Victorie een stijl ontwikkeld die direct herkenbaar is en tegelijkertijd ruimte laat voor experiment en diversiteit. Precíes wat het podium zelf ook vertegenwoordigt.

De marketingcampagne die deze huisstijl lanceerde, toont een frisse aanpak waarin zowel de liefde voor muziek als Victorie’s regio Alkmaar centraal staan. De marcom afdeling van Victorie slaagde erin om verschillende doelgroepen aan te spreken zonder authenticiteit te verliezen. Zowel artiesten, bezoekers als partners herkennen zich in het verhaal dat het podium uitdraagt: open, vernieuwend, verbindend en vol karakter. In een tijd waarin culturele organisaties steeds harder moeten knokken om zichtbaar en relevant te blijven, bewijst Podium Victorie dat creativiteit en durf het verschil maken. Hun vernieuwde merkpositionering is een aanstekelijke reminder dat kunst en cultuur altijd vooruitkijken met visie en energie!

Wij eisen de nacht op

Soms is een campagne niet alleen een campagne. Soms wordt een boodschap zo krachtig, zo raak, dat het uitgroeit tot een landelijke beweging die verder reikt dan marketing, communicatie of publiciteit. Een beweging die raakt aan wie we zijn, waar we voor staan en met wie we onze zalen, straten en nachten willen delen.

De nominatie Wij eisen de nacht op begon niet als gepland project of zorgvuldig uitgeschreven strategie. Het begon met woede. Met verdriet. Met de dringende overtuiging dat vrouwen veilig thuis moeten kunnen komen, ongeacht tijdstip, kleding, plek of gezelschap.

In één weekend werd Nederland wakker geschud. Een spontaan opgezette crowdfundingscampagne haalde in een paar dagen niet twaalfduizend euro op, maar bijna vier ton. Binnen 48 uur stonden de woorden “Wij eisen de nacht op, laat vrouwen veilig thuiskomen” op snelwegmasten, digitale billboards, treinstations, schermen in de metro, bushokjes en stadsschermen door het hele land.

Het was het soort zichtbaarheid dat normaal alleen grote commerciële partijen bereiken. Maar hier gebeurde iets anders: communities, nachtcultuur, media, private donateurs, clubs en podia doken er massaal bovenop. Gratis advertentieruimte, gratis inzet van creatieven, duizenden individuele donaties. In totaal bijna dertienduizend mensen die zeiden: nu is het genoeg.

De kracht van deze campagne zit in drie elementen:

  1. Een eenvoudige, niet te negeren boodschap

“Wij eisen de nacht op.” Vier woorden die iedereen begrijpt, en die niemand kan wegkijken.

  1. Razendsnelle, grassroots verspreiding

Zonder plan, zonder budget, zonder organisatie. Maar met maximale zichtbaarheid. Van snelwegen tot stadions, van clubs tot krantenpagina’s.

  1. Een transformatie van actie naar duurzame beweging

Binnen weken werd gewerkt aan een stichting met ANBI-status, een onafhankelijke raad van toezicht en samenwerking met organisaties als WOMEN Inc., Rutgers, Plan International, Emancipator, UN Women Nederland, en gemeenten als Rotterdam. De campagne werd geen momentopname, maar een langjarig initiatief dat beleid, expertise en sociale bewegingen aan elkaar verbindt.

Het is zeldzaam dat een maatschappelijke campagne zó snel zó dominant wordt in het publieke gesprek. Dat een fonds van burgers zó grootschalig wordt. En dat een emotionele schreeuw om veiligheid wordt omgezet in duurzame structuur, transparantie en toekomstplannen.

En het raakt direct aan onze sector.

Wij zijn de nacht.

Wij maken de nacht.

En wij hebben een verantwoordelijkheid voor iedereen die daarin beweegt, van festivalterrein tot backstagegang, van club tot fietspad naar huis.

Wij eisen de nacht op zette dat thema niet alleen op de kaart, maar brandde het in ons collectief bewustzijn.

Daarom verdient deze campagne een plek op het podium van meest indrukwekkende marketingbeweging van het afgelopen jaar.