Voordrachten Podiumprogramma van het jaar 2025

Voordrachten Podiumprogramma van het jaar 2025

Burgerweeshuis

Burgerweeshuis onderscheidt zich door een diepgewortelde artistieke visie die verder gaat dan het boeken van artiesten. Het creëert een totaalconcept waarin locatie, sfeer en inrichting bijdragen aan een unieke beleving. Het programma wordt getoetst aan missie, visie en kernwaarden, en samen met productie, marketing en communities bouwt de organisatie aan een scherp en eigenzinnig aanbod. Het staat bekend om het ontdekken van nieuw talent en biedt een speelplek in de voorfase van doorbreken, zoals bij Goldband, Tramhaus en Snelle. Festivals als In Vredes Naam en samenwerkingen zoals Perifest onderstrepen de vernieuwingsdrang en versterken de clubcultuur.

Door het ontbreken van een kleine zaal zoekt Burgerweeshuis creatieve oplossingen, zoals externe locaties en de box-in-boxconstructie, om doorstroming en talentontwikkeling te waarborgen. De Tuin vergroot de capaciteit en maakt grotere internationale programmering mogelijk. Met de programmalijn Club verbindt het diverse publieksgroepen: van 30/40-plus dansavonden tot urban en niet-westerse genres, en innovatieve clubnachten als Nachtparlement en Hacienda.

Talentontwikkeling staat centraal: ongeacht achtergrond moet iedereen kunnen deelnemen aan popcultuur. Burgerweeshuis ondersteunt jonge makers, dj’s en organisatoren met kennis, faciliteiten en netwerk, zodat zij kunnen groeien, communities kunnen bouwen en kunnen bijdragen aan een inclusieve, vernieuwende en maatschappelijk betrokken popcultuur. Creatieve professionals ziet het als waardevolle krachten in het doorbreken van impasses en polarisatie, en hun maatschappelijke betrokkenheid draagt bij aan sociaal ondernemerschap en financiële weerbaarheid.

Met de focus op live, club en talent blijft Burgerweeshuis een toonaangevend podium dat vernieuwing, kwaliteit en maatschappelijke relevantie samenbrengt.

EKKO

De programmering van EKKO valt op, zeker in 2025. Het podium bewijst zich als een essentiële schakel binnen de keten van Utrechtse podia, waar maatschappelijk verantwoord programmeren naadloos samengaat met muzikale urgentie en gevoel voor ontwikkeling. De keuzes die EKKO maakt getuigen van visie en durf, met een scherpe focus op nieuwe geluiden en artiesten die aan het begin staan van een mogelijk glansrijke carrière. Het programma is verfrissend, eigentijds en toont een diep begrip van wat er leeft – zowel in de stad als in de muziekwereld daarbuiten.

Gebouw-T

Met de programmalijn Any Minute Now! brengt Stichting Podiumkunsten Bergen op Zoom een unieke en letterlijk grensverleggende samenwerking tot leven. In co-creatie met muziekjournalist Willem Jongeneelen en toonaangevende platenzaak De Waterput koppelen we opkomend Nederlands en Belgisch talent dat opvalt door vernieuwing, kwaliteit en artistieke groei.

We selecteren artiesten die op een kantelpunt in hun carrière staan – die iets nieuws doen, iets goeds, iets dat resoneert in hun scene. Dit jaar resulteerde dat in verrassende en krachtige combinaties zoals Astronaut & Bluai, Bongloard & Maria Iskariot, Paceshifters & Tje, en De Toegift & Iskander Moon.

Any Minute Now! is een podium voor de toekomst van muziek. Een plek waar talent wordt gezien, gehoord en gevierd. Doordat wij op het grensgebied van Nederland en België staan, kunnen wij in deze samenwerking publiek uit beide landen samenbrengen door middel van goede muziek. Wij zien op deze avonden dan ook een flinke toename in Vlaamse bezoekers.

Hedon

Tien jaar Hedon Talent Support.

Tien jaar geleden richtte Hedon als een van de eerste poppodia in Nederland Hedon Talent Support op: een structureel programma voor duurzame talentontwikkeling. Vanuit de vraag “Wie staan er straks en later op de Nederlandse podia?” nam Hedon de verantwoordelijkheid om blijvend te investeren in het popklimaat van Zwolle en de regio. Sinds 2016 biedt Hedon artiesten tijd, ruimte en expertise om zich te ontwikkelen, met succesvolle beurstrajecten, studiosessies en optredens. Gearriveerde muzikanten als Bertolf, Rico en Judith van de Klip werden op de loonlijst gezet, en Hedon wist meerdere keren de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten te bemachtigen met artiesten als Nonchelange, Naber en Julia Sabaté. Ook kwam Hedon Talent Support in de proeftuin van de BIS ontwikkelde het met Beatbox een ontwikkelplek voor talenten op het gebied van hiphop, performances en muziekproducties.

Ook tijdens de coronaperiode bleef Hedon actief door muzikanten te ondersteunen met regelingen, coronaproof voorstellingen en de oprichting van een eigen podcaststudio. Het resultaat van deze lange adem is zichtbaar: Micha groeide van Kunstbende-winnaar uit tot 3FM Talent met een plek op Noorderslag, Julia Sabaté won de Cultuurprijs Overijssel, en Hiigo tourt inmiddels met BLØF. Met bovenstaande initiatieven en bijeenkomsten als Hedon Academy is Hedon Talent Support uitgegroeid tot hét landelijke voorbeeld van hoe een podium duurzaam kan bijdragen aan artistieke, sociale en culturele groei. Een thuisbasis voor makers van nu én de toekomst. Hedon heeft talentontwikkeling bewust in het DNA opgenomen, het bevindt zich in de haarvaten van de keten, van onderwijs tot cultuureducatie.

Luxor Live

In een tijd waarin poppodia steeds vaker meer zijn dan alleen hun eigen gebouw, laat Luxor Live met de tijdelijke exploitatie van het Arnhemse Rembrandt-theater zien wat een podium kan betekenen voor een hele stad. Waar het iconische filmtheater aan het Velperplein acht jaar leegstond, hebben Loc7000 en Luxor Live er sinds eind 2023 opnieuw een bruisende culturele plek van gemaakt: een inspirerend voorbeeld van ondernemerschap, programmatische creativiteit en stadsbrede betrokkenheid.

In de korte periode dat Rembrandt actief was, groeide het uit tot een hotspot met meer dan 45.000 bezoekers. Nieuwe concepten vonden er hun thuis, zoals het R&B-sing-along feest Nice & Slow en de energieke salsa-avonden met de 19-koppige bigband Orquesta Salsabor. Daarnaast ontstonden waardevolle samenwerkingen met culturele partners, waaronder State of Fashion en Uitnacht Arnhem, én vonden er uiteenlopende congressen en maatwerkproducties plaats.

De beperkingen van het monumentale pand vroegen om inventiviteit, flexibiliteit en lef, kwaliteiten die Luxor Live en Loc7000 gedurende de gehele exploitatie hebben laten zien. Dat het team erin slaagde de voormalige bioscoop te transformeren tot een levendige en hybride evenementenlocatie, verdient erkenning.

Hoewel de toekomst van het pand na de overname door ontwikkelaar Schipper Bosch nog onzeker is, blijft Rembrandt tot eind 2025 volledig in bedrijf. Op 31 december wordt het bijzondere avontuur passend afgesloten met een groots oud-en-nieuwfeest.

Met de Rembrandt-programmering toont Luxor Live de waarde van poppodia als stedelijke aanjagers: plekken die leegstand doorbreken, nieuwe gemeenschappen bouwen en cultuur terugbrengen op plekken waar dat nodig is. Een prestatie die deze voordracht meer dan waard is.

Melkweg

Melkweg ontwikkelde in samenwerking met Oxfam Novib het programma ‘Don’t Stop Talking About Palestine’, om aandacht te vragen voor de situatie in Palestina. Met een mix van muziek, spoken word, film en debat geeft het programma Palestijnse verhalen en perspectieven een podium, op een manier die informeert en raakt. Niet eenmalig, maar als een concept dat ook in andere steden gepresenteerd kan worden. Inmiddels hebben er edities in TivoliVredenburg, Paard, 013 en Podium Victorie plaatsgevonden.

‘Don’t Stop Talking About Palestine’ laat zien dat poppodia meer kunnen zijn dan plekken voor vermaak: ze kunnen maatschappelijk urgente thema’s op een genuanceerde en menselijke manier bespreekbaar maken. Het succes van dit format, wat inmiddels een vervolg gaat krijgen als ‘Don’t Stop Talking About Sudan’, bewijst dat er binnen de popsector ruimte en behoefte is aan maatschappelijk betrokken programmering in het hele land.

De maatschappelijke contextinformatie van Oxfam Novib wordt via dit programma gekoppeld aan de culturele expertise en het netwerk van de poppodia. Door vervolgens de culturele ontmoetingsplek van een poppodium zoals de Melkweg te benutten, wordt een diverse en vaak jonge doelgroep met uiteenlopende perspectieven en verhalen bereikt. Zo wordt een fundament gelegd voor dialoog. Het resultaat: avonden die niet alleen inzicht bieden, maar ook troost, verbinding en ontlading.

Metropool (voordracht 1)

In het oosten van ons land is het rustig en Leven we tussen Amsterdam en Berlijn. Maar toch is er op die route een tussenstop die je niet moet missen. Metropool. Een levendige organisatie opzoek naar vernieuwing en groei. Met bijzondere cijfers de afgelopen jaren, een groot compliment waard. Al jarenlang toonaangevend programma waar niet alleen Twente van geniet maar inmiddels heel Nederland. En niet alleen de usual suspects maar juist veel ruimte voor talent en beginnende acts. Ook hebben zij als kleine organisatie een waanzinnig vrijwilligersteam. Misschien kan Metropool op deze manier de erkenning krijgen die het verdiend.

Metropool (voordracht 2)

Metropool | Poppodia van Twente is het eerste poppodium in Nederland dat bovenstedelijk opereert, met locaties in Hengelo, Enschede en Almelo. In 2024 programmeerde Metropool meer dan 500 concerten en clubavonden, verspreid over 7 zalen (met capaciteiten van 150 tot 1800 bezoekers), een creatieve broedplaats en twee muziekcafés in drie steden.

Daarnaast trad Metropool ook buiten de eigen muren: in het Openluchttheater Hertme en via eigen festivals in regio die nieuw publiek met Metropool in contact brachten.

Het resultaat: een publieksgroei van 34% tot 205.000 bezoekers in een verzorgingsgebied van 640.000 inwoners.

Maar Metropool investeert niet alleen in publiek. Het podium investeert in de toekomst van popmuziek.

Met cultuureducatie op middelbare scholen, talentontwikkelingstrajecten, Studio15, 20+ oefenruimtes, als partner in het Booster Festival én binnen Muziekhub Oost, biedt Metropool ruimte, kennis en podia aan nieuw talent.

Zo vervult Metropool een uitzonderlijke verantwoordelijkheid:

Pop- en nachtcultuur voor iedereen in Twente een thuis geven.

Met overtuiging, lef en succes.

PAARD (voordracht 1)

Het programmateam van PAARD is super gedreven en creatief bezig met gedurfde en frisse ideeen. Zo waren wij onder de indruk van de manier hoe ze maatschappelijke en urgente thema’s aankaarten met programmas als ‘Don’t stop speaking about Palestine’ en programmalijnen zoals ‘Push’. Tegelijkertijd blijven ze ook op een toegankelijk programma inzetten, met een grote rol voor het laagdrempelige PAARD cafe. En bovenal, dit alles zonder de identiteit van PAARD te verliezen.

PAARD (voordracht 2)

PAARD grijpt in 2025 terug naar haar activistische roots en lanceert PUSH: de paraplu waaronder het podium activistisch, kritisch programma bundelt. Een gewaagde stap voor podium dat op een honderd meter van de macht (Binnenhof, Vredespaleis, etc.) ligt. PUSH is één van de programma-activiteiten waarop het ruim vijftigjaar oude podium zich in 2025 opnieuw uitvindt.

Pussy Riot tijdens de NAVO-top, een reeks colleges over de relatie tussen protest en popmuziek (in samenwerking met de Erasmus universiteit) en evenementen rond Palestina trokken een divers en mondig publiek. PUSH speelt zich in de kijker bij bezoekers, politici en journalisten. PAARD mengt zich op brutale maar positieve wijze in het debat over protest, muziek en vrijheid.

Het nieuwe programmateam van PAARD blijft in 2025 verder experimenteren met vorm. Met PAARD360 transformeert PAARD de podiumervaring tot een 360°-beleving, met artiest in het midden en publiek in de balkons eromheen. De shows van Mula B en Zep schreven in juli popgeschiedenis.

Met de opening van de nieuwe theaterzaal GR8 voegt PAARD een nieuwe locatie toe waar jamsessies, intieme concerten en vooral ook het vooruitstrevend PUSH-programma tot bloei komt.

Met het Haags Popgala en -diner verankert PAARD haar rol als aanjager van de vruchtbare Haagse muziekscene en nodigt 250 muzikanten uit voor een diner met als doel kruisbestuiving en het kweken van saamhorigheid in roerige tijden.

Met deze hernieuwde energie bewijst PAARD zich als spiegel van popcultuur in de Hofstad. Het presenteert een blokkenschema dat meer laat zien dan start- en eindtijden, het toont de tijdsgeest.

Paradiso

Ik wil graag Paradiso voordragen voor het door laten gaan van de shows van Kneecap (5 en 6 september) en Bob Vylan (13 september).

Paradiso is hiermee pal gaan staan voor de artistieke vrijheid van meningsuiting en voor de onafhankelijkheid van programma maken voor en door een poppodium.

Dit terwijl Paradiso als gebouw en als organisatie naar aanleiding van deze concerten meermaals te maken heeft gehad met (soms ernstige) bedreigingen en verdachtmakingen.

Dit alles heeft Paradiso ontzettend veel energie en geld gekost. Het heeft een zware wissel getrokken op het gevoel van veiligheid van individuele medewerkers en op de sfeer binnen de organisatie als collectief. Toch was het goed om te laten zien dat onafhankelijk programmeren, in weerwil van conservatieve en extreem rechtse krachten binnen de maatschappij, kan blijven bestaan.

Q-Factory

Ik draag de Q-Factory voor in de categorie podiumprogramma omdat zij een inspirerende plek bieden waar nieuw talent en gevestigde namen samenkomen en Q-Factory een belangrijke rol speelt in het lokale culture leven en samenwerken met de gemeenschap. De akoestiek, technische voorzieningen en centrale ligging sluiten perfect aan bij de wensen van het podiumprogramma.

In een stad die wervelt van cultuur en poppodia heeft de Q factory, gevestigd in Oost, zich het afgelopen jaar hard gemaakt om een bijzonder diverse programmering neer te zetten. Dat is een uitzonderlijke prestatie die lof verdiend. Na een moeilijke periode van corona en zonder subsidie is dit helemaal uitzonderlijk. Daarnaast huisvest de Q nog steeds het conservatorium, de Atlantisstudio’s, de DJ-school, muziekruimtes etc. Het is inmiddels een onmisbare schakel qua verbinding in Amsterdam en ver daarbuiten. De grote artiesten uit binnen- en buitenland weten de Q te vinden. Tijd voor erkenning

Vorstin

Het barst van het muzikale talent in Hilversum en omstreken. Toch kan de route naar het grote podium erg lang en ingewikkeld zijn voor opkomende artiesten. Daarom kwam De Vorstin in 2023 met de 035 Popprijs: een ontwikkelingstraject om lokaal talent met serieuze muzikale ambities op weg te helpen met het realiseren van hun dromen. Wij vinden namelijk dat opkomend talent een podium verdient en essentieel is voor een gezonde toekomst van de popmuziek.

Willemeen

Zij weten uit te blinken in Underground, hebben een programma dat niet alleen aansluit bij de stad en behoefte maar ook veel in samenwerking met de stad georganiseerd wordt!

Daarnaast hebben ze hun programma sterk geïnnoveerd de afgelopen jaren tot een uitdagend, creatief, vernieuwend en inclusief programma, een echte brede niche programmering!