Bron

Cultuurmarketing

Event: inclusieve marketing en communicatie in de cultuur

8 juni 2023

Doe mee aan dit event en krijg meer kennis over inclusieve marketing en communicatie en je verantwoordelijkheid als marketing- en/of communicatiemedewerker.

Culturele organisaties willen relevant zijn voor een groot en divers publiek en streven er daarom naar intern en extern een afspiegeling te zijn van de samenleving. De realiteit is dat er nog veel stappen gezet kunnen worden om cultuur werkelijk voor iedereen toegankelijk te maken, ongeacht achtergrond, leeftijd, gender, beperking, seksuele oriëntatie, religie, sociaaleconomische status en opleidingsniveau.

Dit event staat in het teken van de rol en verantwoordelijkheid van marketing- en communicatieprofessionals aan het divers, inclusief en gelijkwaardig maken van cultuur. Dit doen de deelnemers door gezamenlijk te reflecteren, kennis en ervaringen uit te wisselen met collega marketeers en te inspireren met praktijkvoorbeelden.

De opbrengst van deze bijeenkomst is:

  • Kennis over wat inclusieve marketing en communicatie inhoudt.
  • Inzicht in de manieren waarop culturele organisaties zich open kunnen stellen voor nieuwe doelgroepen met eerlijke lessen en praktische tips.
  • Begrip over de rol van marketing en communicatieprofessionals in het proces van verandering naar een diverse, inclusieve en gelijkwaardige cultuursector.

De middag bestaat uit een klein aantal plenaire sessies en deelsessies in kleinere groepen. Dit zijn workshops waarin je zelf aan de slag gaat, presentaties van praktijkvoorbeelden en vraag en antwoord sessies met marketing- en communicatie experts.

Aanmelden

De deelnametarieven zijn exclusief BTW en inclusief consumpties:

  • €165 regulier (word lid en profiteer van korting)
  • €125 voor Cultuurmarketing leden
  • €25 voor student-leden

meld je hier aan

Let op: het is nog mogelijk om je aan te melden voor dit event, maar het intekenen voor de deelsessies heeft inmiddels plaatsgevonden. Een aantal deelsessies is volgeboekt, dus het is mogelijk dat je niet kunt deelnemen aan de deelsessie van jouw keuze. In dat geval word je door Cultuurmarketing ingedeeld bij een andere deelsessie.

Sprekers

Nadine Ridder

Nadine Ridder stelt haar missie voor meer gelijkwaardigheid centraal in alles wat ze doet. Met haar achtergrond in marketing en media adviseert ze bedrijven zoals de Dutch Design Week en het Scheepvaartmuseum over inclusieve cultuur, merkpositionering en communicatie. Ze schreef ook het trendrapport ‘Inclusiviteit is niet voor iedereen’ voor het Platform Innovatie in Marketing. Als opiniemaker in de nationale media is Nadine een toonaangevende stem in het debat over diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie.

Martin van Engel

Martin van Engel is expert op het gebied van diversiteit en inclusie. Zo ontwikkelt hij een opleidingstraject voor bicultureel management en doet hij onderzoek naar het benutten en behouden van biculturele competenties op de werkvloer. Tot voor kort werkte hij als manager van het programma Van Gogh Verbindt bij het Van Gogh Museum.

Demelzha Blinker

Demelzha Blinker is een gedreven marketing(communicatie)specialist met ruim 17 jaar on- en offline ervaring in marketing. Ze initieert, adviseert, enthousiasmeert en realiseert zowel op strategisch niveau als in de uitvoering en werkt(e) voor o.a. Nationale Opera & Ballet en Bijlmer Parktheater. Ook is Demelzha docent van de Cultuurmarketing training strategisch marketingcommunicatieplan.

Ailing Eelman

Ailing Eelman is freelance marketingcommunicatie-specialist en werkt voornamelijk voor maatschappelijke bedrijven en culturele instellingen. Ze werkte o.a. bij LKCA, penvoerder van de Code Diversiteit & Inclusie. De afgelopen jaren sprak zij veel (cultuur)professionals over hun dilemma’s rondom diversiteit, inclusie en communicatie. Met haar inzichten en praktijkervaring helpt ze om meer ruimte te maken voor verschillende verhalen in de cultuursector.

Alicia Hoost

Alicia Hoost is werkzaam bij Cultuurmarketing. Zij begeleidt verschillende Cultuurmarketing workshops en schrijft artikelen voor de website. Hierin gebruikt zij haar ervaringen en kennis op het gebied van toegankelijkheid en inclusie om de culturele sector voor iedereen bereikbaar te maken.

Hamza Ouamari

Hamza Ouamari is een ervaren marketingstrateeg en inclusiviteitsspecialist die al jaren campagnes en strategieën ontwikkelt met een sterke focus op diversiteit en inclusiviteit. Zijn passie ligt in het opbouwen van nieuwe merken en het herbeoordelen van bestaande merken met oog voor inclusiviteit en diversiteit, en het begeleiden en opzetten van interne culturele veranderingsinitiatieven.

Tamara Bakker

Tamara Bakker is zelfstandig onderzoeker en adviseur met een expertise in cultuur, publieksbereik en monitoring. Ze vertaalt zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek naar bruikbare adviezen voor opdrachtgevers, waaronder Fonds Cultuurparticipatie, Kunstgebouw Zuid-Holland en Netwerk Digitaal Erfgoed. Tamara werkte hiervoor 4 jaar als senior adviseur bij BMC en ruim 5 jaar als medewerker onderzoek en expertise bij Rotterdam Festivals.

Rebecca Sigmond

Rebecca Sigmond is directeur-bestuurder bij het Huis Utrecht en lid van de Raad van Toezicht bij Kunstmin en O. Festival. Daarvoor was zij hoofd marketing en programmering bij Theater Zuidplein in Rotterdam.

Programma

  • Keynote presentatie. De rol van marketing en communicatieprofessionals bij diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie door Nadine Ridder

Deelsessies ronde 1

  • Hoe identiteit kijkgedrag naar kunst en cultuur beïnvloedt door Hamza Ouamari
  • Inclusieve organisatie versus inclusieve marketing door Demelzha Blinker
  • The Culture, een nieuwe generatie meedenkers en doeners door Martin van Engel
  • Digitale toegankelijkheid in online marketing door Alicia Hoost

Deelsessies ronde 2

  • Van artistiek product naar passende content voor de juiste doelgroep door Demelzha Blinker
  • Hoe benut en behoud je divers marketingtalent door Martin van Engel
  • Dilemma’s op donderdag: keuzes maken rondom inclusieve communicatie door Ailing Eelman
  • Onderzoek: wie bereiken we wel en niet? door Tamara Bakker
  • Digitale toegankelijkheid in online marketing door Alicia Hoost

Panelgesprek

Over de opbrengst van dit event, een blik op de toekomst en vervolgstappen voor marketing- en communicatieprofessionals door Demelzha Blinker, Hamza Ouamari, Rebecca Sigmond en Hilde Smetsers.