Merkstromingen in het culturele veld
13 oktober 2022
In het marketingboek 'Branding' worden vijf merkstromingen geïntroduceerd.
Auteur Patrick van Thiel schreef voor Cultuurmarketing een gratis te downloaden whitepaper over het toepassen van de merkstromingen in de cultuursector.
Merken zijn fascinerende constructen waar velen een mening over hebben. Ook in de culturele sector neemt merkstrategie naast de doorlopende marketing en communicatieactiviteiten een steeds prominentere plek in.
In het whitepaper ‘Merkstromingen in het culturele veld’ verbindt merkconsultant Patrick van Thiel de theorie van merkstromingen (die afkomstig is uit het boek BRANDING waar hij samen met Andy Mosmans de auteur van is) aan de culturele marketingpraktijk. In het whitepaper wordt uitgelegd wat de verschillende merkstromingen kenmerkt aan de hand van culturele voorbeelden.
Onderzoek en bijeenkomst
Ben je door het whitepaper geïnteresseerd geraakt in de merkstromingen en wil je erachter komen welke merkstroming dominant is in jouw organisatie? Of ben je nieuwsgierig welke merkstromingen buitenstaanders terug zien bij jouw organisatie?
In dat geval kan je je aanmelden als deelnemer aan het onderzoek naar merkstromingen dat wordt uitgevoerd door studenten van de Reinwardt Academie. De Reinwardt Academie is onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en biedt de bacheloropleiding cultureel erfgoed aan. Als onderdeel van het keuzevak Branding waaraan de auteur van het whitepaper Patrick van Thiel meewerkt, voeren studenten een benchmark onderzoek uit naar de dominante merkstromingen bij culturele organisaties. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens een Cultuurmarketing bijeenkomst op 28 maart 2023 die in het teken staat van de merkstromingen.
De samenwerking van Cultuurmarketing, de Reinwardt Academie en Patrick van Thiel heeft als doel om de theorie van merkstromingen toe te passen op de cultuursector, studenten in aanraking te brengen met marketing en communicatieprofessionals in de culturele sector en vice versa.
Download het whitepaper
Het whitepaper is hier gratis te downloaden.
Deelnemen aan de benchmark
Aanmelden voor deelname aan het benchmarkonderzoek is mogelijk tot en met 1 december 2022 en kan hier.
Van deelnemers aan de benchmark wordt het volgende verwacht: het toesturen van relevante informatie zoals een jaarverslag en idealiter ook meerjarenprogrammering (of -beleid) en marketing/communicatieplannen (niet verplicht), een interviewafspraak van maximaal 1 uur met studenten van de Reinwardt Academie en eventueel per email het beantwoorden van een aantal korte vragen van de studenten. Daarnaast zullen de studenten een aantal bezoekers interviewen. Het onderzoek vindt plaats in maart 2023.
Deelnemen aan de bijeenkomst
Op 28 maart 2023 organiseert Cultuurmarketing een
bijeenkomst over merkstromingen. Tijdens deze bijeenkomst geeft Patrick van Thiel een presentatie over de theorie rondom merkstromingen, geeft een marketeer toelichting op de werking van merkstromingen in de praktijk en worden de resultaten van de benchmark gepresenteerd. Meld je hier aan voor de bijeenkomst.