Nederlanders maken meer gebruik van cultureel aanbod

4 maart 2020

Het vertrouwen van Nederlanders in de culturele sector is nog nooit zo hoog geweest. Dit blijkt uit de Monitor Cultuurvertrouwen, een doorlopend trendonderzoek naar het consumentenvertrouwen in de culturele sector, uitgevoerd door de Academie voor Cultuurmanagement, Hogeschool Utrecht en DirectResearch.

De resultaten zijn gebaseerd op de mate van vertrouwen in het klimaat voor cultuur, de bereidheid om zelf gebruik te maken van het cultuuraanbod en het imago van culturele instellingen. Het stijgende cultuurvertrouwen in 2019 komt vooral doordat Nederlanders meer van het aanbod gebruik zijn gaan maken en de verwachting om dit in de toekomst te blijven doen. Een belangrijke reden hiervoor is de diversiteit in het aanbod, zodat deze voor een groot publiek aantrekkelijk en toegankelijk is. Voorbeelden zijn festivals, concerten, cabaret en ook musea, die niet alleen steeds meer hun eigen aanbod toetsen aan de wensen en behoeften van het publiek, maar ook daadwerkelijk een groter publiek bereiken door middel van bijvoorbeeld inzet van social media.

Bekijk hier het volledige nieuwbericht.