Bron

Platform ACCT / VNPF / MDIEU / Jan Hiddink

MDIEU #11 conclusie: van vrije enclave tot gevestigde waarde

Laastste update op 29 oktober 2025

Tot enige tijd terug, grofweg 25 jaar, was werkgeverschap voor poppodia wel de grootst denkbare bijkomstigheid, die zich ergens onderaan de hiërarchische ladder bevond. Bovenaan die ladder: de artiesten, vaak superhelden, voor wiens komst men alleen maar dankbaar kon zijn. Dan: het publiek, bereid om het gevraagde geld neer te tellen, waarmee het podium een kostendekkende avond kon draaien. Daaronder: liefhebbers en vrijwilligers, bereid om voor onkostenvergoeding de schouders eronder te zetten. En daaruit volgde dan, als ondergeschoven kindje: werkgeverschap.

Door Jan Hiddink

 

Geert van Itallie
Geert van Itallie

25 jaar geleden was mopperen op de BUMA veel belangrijker

― Geert van Itallie, Paradiso, destijds VNPF
Het klagen op de BUMA steekt van tijd tot tijd nog steeds wel de kop op, maar werkgeverschap is een onmiskenbare andere aangelegenheid geworden, zo blijkt uit interviews met podiumdirecteuren en HR professionals. Om te beginnen gaat het om een professionele aangelegenheid: medewerkers zijn nu werknemers en ook als ze vrijwilliger zijn, zijn er zwaarwegende rechten en plichten in het spel die niemand naast zich neer kan leggen. Daarbij komt een mate van professionalisering en schaalvergroting die de opkomst van een grote, serieuze bedrijfstak markeert: continuïteit moest worden gewaarborgd, inkomsten zeker gesteld, de marktpositie verdedigd en het gesprek met de overheden en andere instituties verschoof ook: van jeugdhonk naar cultuurtempel.

Voor de gemeente zijn we een waardevolle schakel in de stedelijke ontwikkeling tussen het centrum en het woongebied hier, zo zijn we ook tot de nieuwbouw hier gekomen in 2014

― Tim Gaal, Grenswerk

De gedachte dat een werknemer bij een poppodium eigenlijk van de hobby zijn  werk heeft gemaakt is een comfortabele – maar niet één die zonder meer houdbaar is. Directies weten dat ook: om de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers te stimuleren is er meer nodig dan alleen liefde en identificatie, al speelt dat oorspronkelijke vuur nog steeds wel een belangrijke, vaak doorslaggevende rol.

Janine Karlas
Janine Karlas

Lang niet iedereen hier komt uit Zoetermeer, waarbij over het algemeen geldt: hoe verder mensen van buiten komen, hoe dieper de identificatie met de muziek

― Janine Karlas, de Boerderij

Maar er is in de praktijk meer nodig, net zoals in de praktijk het werkgeverschap een spel blijkt dat op vele borden tegelijk wordt gespeeld, en dat door een optelsom van omstandigheden wordt bepaald. Een deel van die omstandigheden heeft een podium zelf niet in de hand -zoals recente ontwikkelingen op het wereldtoneel die van directe invloed zijn, en die zich kenmerken door turbulentie. Dat zette in toen in 2020 de covidcrisis uitbrak, en iedereen werd geleefd door corona -met stagnatie, geldzorgen en medewerkers die vertrokken naar andere sectoren. Vervolgens werd iedereen geleefd na corona: met een overvloed aan in te halen shows en een kritiek groot beroep op de medewerkers die de podia deed kraken in de voegen. De inschatting dat ‘het oude normaal’ nooit meer terug zou komen, zoals vaak beweerd ten tijde van corona, bleek op listige wijze waar: het oude normaal kwam niet meer terug, er kwam een driedubbel oud normaal voor in de plaats.

Katharina Schoemaker
Katharina Schoemaker

Na corona hebben we ongeveer 30 procent groei gerealiseerd – in omzet, shows, bezoekersaantallen

― Katharina Schoemaker, Patronaat
Pas recentelijk trad er min of meer normalisering in, maar nu zijn er nieuwe ontwikkelingen die voor onrust zorgen: zo is de aanwas van het jonge club publiek, van oudsher een zekerheid voor bijna alle podia, na corona stilgevallen. En worden tours afgezegd, omdat ze financieel niet rond te breien zijn, ook deels omdat er na afloop van corona door artiesten(management) is ingezet op een schaalvergroting en vergroot publieksbereik dat zich in de praktijk nog maar moet bewijzen.

Het clubpubliek vergrijst. Sinds corona vieren jongeren thuis feest.

― Geert van Itallie, Paradiso

Recentelijk kan daar een geopolitieke factor aan worden toegevoegd: Gaza en Israël hebben een heel eigen dynamiek veroorzaakt, waardoor sommige shows een speelbal van omstandigheden zijn geworden en podia zelf moeten opereren onder een vergrootglas waarbij ze het simpelweg niet goed kunnen doen. Dat trekt een zware wissel – ook op werkgevers, ook op werknemers. De onschuld is verdwenen.

Het neemt niet weg dat podia nog steeds een kampioen der kunsten zijn: in geen andere sector stroomt de zaal zo volledig op eigen kracht vol (dus: zonder jaarkaarten, zonder abonnementen, zonder goede doelen weggeefacties), als een magneet die avond na avond publiek naar binnen trekt. Het werkgeverschap is hiermee in de regel ook nauw verbonden: veel publiek en een hechte publieksbinding vormen in de praktijk de beste (en soms ook: exclusieve) basis voor goed werkgeverschap.

Metropool
Metropool

Vroeger kwamen hier 38.000 bezoekers op jaarbasis. Nu meer dan 200.000. Dat is ten goede gekomen aan het loopbaanperspectief; er zijn meer kansen ontstaan om binnen de organisatie verder te groeien

― Johan de Jong, Metropool

Het werkgeverschap wordt ook gekleurd door de maatschappelijke positie die het podium inneemt. Daarbij is sprake van een evenwichtsoefening. De relaties met overheden en instituties zijn onmiskenbaar geprofessionaliseerd. Podia zijn tegenwoordig een volwaardig gesprekspartner, die invulling geeft aan wetten, regels, codes en convenanten. Tegelijk knelt dit formele gesprek vaak met de oorspronkelijke vrijheid – met het idee van het podium als een veilige, vrije enclave in een vijandige wereld, en waarmee werknemers zich ten diepste identificeren. Het werkgeverschap is in dat opzicht per definitie een evenwichtsoefening, die soms de vorm van een ware spagaat aanneemt.

Olaf Veenstra
Olaf Veenstra

Je leidt tot op zekere hoogte een rebellenclub, die hier een eigen, veilige plek heeft verworven in een roerige wereld -autonoom, eigengereid

― Olaf Veenstra, Vera/Simplon

Voor werknemers hebben podia een enorme lokroep. Ze worden unaniem gezien als sterke merken die iedereen kent -enigszins analoog aan de naam en reputatie die in vroegere tijden de kerken genoten. Wie er werkt, kan er goede sier mee maken. Dat werk gaat in de praktijk samen met een grote loyaliteit en een sterk familiegevoel, dat voor velen van doorslaggevende waarde is: zorgzaamheid voor de ander staat hoog in het vaandel. Die identificatie maakt ook dat werknemers bereid zijn voor aanmerkelijk minder loon te werken dan in andere sectoren; de immateriële voldoening mag in dat opzicht superieur heten. Een beter uitgangspunt voor goed werkgeverschap en duurzame inzetbaarheid is nauwelijks denkbaar.

013 Poppodium
013 Poppodium

Mensen vinden het fijn om hier te werken en vertellen dat weer aan anderen. We zijn een bekende, publieke organisatie, dat geeft een heel eigen aantrekkingskracht

― Miranda Simons, 013
Niettemin staat bovenstaande situatie wel onder druk. Zeker sinds corona is het financieel bewustzijn van werknemers -en werkgevers- veel scherper dan voorheen. Podia bevinden zich in steden waar het wonen, en daarmee: het leven, kritiek duur is geworden. Inkomsten zijn voor menigeen niet langer een verdienste, maar een noodzakelijkheid. Dit maakt de aantrekkingskracht voor potentiële werknemers selectiever: calculerende potentiële medewerkers, met name uit de meer generieke sectoren als IT, finance, marketing en horeca kiezen vaak voor commerciële banen elders, met veel grotere verdiensten. Dit kan tot bange vragen leiden over de toekomstbestendigheid van het arbeidspotentieel: kan een podium de juiste mensen aan zich binden?

...jonge mensen moeten steeds vaker en steeds vroeger aan de bak op de professionele arbeidsmarkt. Als je de ochtend erna moet werken, sneuvelt je dienst voor een clubnacht wel als eerste

― Olaf Veenstra, Vera/Simplon

In de alledaagse praktijk laat die zorg zich nog maar beperkt gelden. Podia hebben betrokken medewerkers die met grote inzet hun werk doen. Het ziekteverzuim is laag en binnen de bedrijven is er, voor zover mogelijk, sprake van een gezonde doorstroom. Opvallend is ook dat er vaker wordt overgestapt naar heel andere branches dan binnen de cultuursector; een meerderheid ervaart het podium echt als een bestemming in het arbeidsleven. Podia zijn zich daarvan bewust en hebben ook nachtwerk en zwaar werk steeds beter georganiseerd. Die sterke basis biedt gouden mogelijkheden om de komende decennia het werkgeverschap te verzilveren en de duurzame inzetbaarheid verder te versterken.

Doornroosje
Doornroosje

We zijn de ketenintendant voor de popmuziek in Nijmegen en voelen ons verantwoordelijk voor de popcultuur in de gehele stad

― Toine Tax, ex-Doornroosje
Dan zal ook blijken welke bergen en dalen de podia in de praktijk wachten. Ze hebben aan de ene kant onmiskenbaar te maken met vergrijzing: de eerste generatie die professioneel opgroeide in een poppodium bereikt langzaam maar zeker het pensioen. Nog steeds is er nieuwe aanwas van jonge mensen die zich dolgraag aan een podium willen verbinden – maar die nemen onmiskenbaar een andere set normen en waarden mee. Podia moeten daar op in zien te spelen, bijvoorbeeld door actief te werken aan het loopbaanperspectief. Ook moeten podia zich beraden op hun veranderende maatschappelijke positie, die zich ophoudt tussen de dure rechten en plichten als gevestigde waarde en die van een vrije, marktgeoriënteerde partij die z’n heel eigen gang kan gaan, maar waarbij wel de dwang meekomt van alsmaar voortdurende groei als enige garantie voor goed werkgeverschap.

Gen Z komt hier met een ander verhaal binnen dan de mensen uit mijn eigen tijd, je moet daar gevoel voor hebben

― Gert-Jan de Koster, Gebouw-T

De inspanningen voor duurzame inzetbaarheid en goed werkgeverschap worden ondersteund met een subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, in het kader van de Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden (MDIEU).

Werkenden in de culturele en creatieve sector kunnen bij ACCT voor verschillende activiteiten terecht die duurzame inzetbaarheid bevorderen. Zoals de Loopbaan APK en Vitaliteitscheck. Kijk voor een volledig overzicht van de activiteiten op de website van ACCT.