Bron

Platform ACCT / VNPF / MDIEU / Jan Hiddink

MDIEU interview #8: 013: “We varen een eigen, onafhankelijke koers”

Laastste update op 19 juni 2025

013 in Tilburg, ontstaan in 1998, is het grootste poppodium van Nederland. Na een verbouwing in 2015 kunnen er drieduizend bezoekers in de grote, en zevenhonderd in de kleine zaal. Het gesprek over duurzame inzetbaarheid en goed werkgeverschap werd gevoerd met directeur-bestuurder Frens Frijns, die sinds 2012 aan boord is, en met bestuurssecretaris Miranda Simons, die tussen 2017 en begin 2025 HR manager was.

Door Jan Hiddink

“013 is als een warm bad. Dat horen we vaak en daar zijn we trots op. Noem het Brabants, noem het zachtheid, of noem het een welkom voor iedereen: je wordt met open armen ontvangen en bent er al snel één van ons. We hebben een hoog werktempo maar bieden ook veel ruimte om elkaar beter te leren kennen. Mensen vinden het fijn om hier te werken en vertellen dat weer aan anderen. We zijn een bekende, publieke organisatie, dat geeft een heel eigen aantrekkingskracht. Bijna iedereen is hier ooit als bezoeker begonnen.”

“We zien duurzame inzetbaarheid als een vanzelfsprekend onderdeel van goed werkgeverschap. We bieden onze mensen ontwikkelkansen, regelruimte en opleidingen en zijn altijd bereid om mee te denken wat betreft werk-/privébalans. We werken met een stabiele basisformatie van 77 medewerkers in loondienst, aangevuld met ongeveer 30 zzp’ers en 30 payrollers. Daarnaast hebben we als één van de laatste grote podia een groot vrijwilligersteam, van circa 200 mensen. Daarmee hebben we veel talent in huis. Ze stromen regelmatig door naar betaalde functies -zowel de zzp’ers en de payrollers als de vrijwilligers. Door de wet DBA (“de zzp wet”) hebben we recentelijk nog zeven stagehands en technici in dienst genomen.”

Natasja de Vries

Pluspunten

“Door corona hebben we fors moeten reorganiseren. Daarna was 72% van de vaste medewerkers nieuw, al zijn sommigen wel teruggekeerd op het oude nest, met toch een zekere heimwee. Of mensen blijven of gaan, hangt vooral samen met hun levensfase en hun achtergrond. Zeker de huidige woningmarkt is een aanjager van calculerende keuzes; om te wonen heb je steeds meer geld nodig. Er zijn meer generieke functies, denk aan HR of marketing, waarbij de verdiensten elders vaak veel hoger zijn. Dat zijn functies die niet makkelijk in te vullen zijn. Maar over het algemeen gaat het invullen van functies hier heel goed. We bieden ook pluspunten die andere werkgevers niet zomaar kunnen bieden, en dat gaat niet alleen over de mogelijkheid onderdeel te zijn van een groot muziekpodium. We bieden waar nodig ook mantelzorg, we denken actief mee met je rooster, en geven mensen met een drukke gezinssituatie de mogelijkheid om zelf hun tijd in te delen. Met die extra’s bouw je ook loyaliteit op.”

“Tegelijk moet er wel een balans zijn. We willen veel mogelijk maken voor onze mensen, en doen dat ook met overtuiging. Maar het moet wel passen bij wat de organisatie nodig heeft. We zijn geen standaard bedrijf – we draaien op avonden, in de weekenden, en op onregelmatige tijden. Dat vraagt inzet, flexibiliteit en soms gewoon beschikbaarheid. We kijken altijd wat wél kan, en proberen waar mogelijk rekening te houden met iemands privé situatie. Maar het moet wel matchen. Als de puzzel niet klopt, gaan we het gesprek aan. Want uiteindelijk moet het voor beide kanten kloppen: voor de medewerker en voor 013.”

Landschapsarchitectuur

“De interne doorstroom is hier heel goed. Mensen kunnen zowel verbreden als verdiepen. Zo werkt een oud-student landschapsarchitectuur nu – naast zijn reguliere functie – mee aan ADEM, onze huidige verkenning naar een toekomstig amphitheater in het buitengebied, waar we plek kunnen bieden aan wel 23 duizend mensen. Dat is natuurlijk een enorm project, waarbij tal van kwesties om de hoek komen kijken waarbij zijn kennis meerwaarde kan bieden. Je zit dus niet vast op je functie en kunt stappen zetten buiten je eigen domein, waardoor je blik breder wordt en je waardering krijgt die breder is dan voor gebruikelijke taken. Zelf juichen wij die processen toe; het houdt de mensen en onze organisatie vitaal. Zo kunnen we samen bouwen aan 013.”

Frens Frijns
Frens Frijns

Pensioen

“We geven veel geld uit aan opleidingen en trainingen. Dat is een wisselwerking tussen onszelf als werkgever en de medewerker als werknemer, waarbij het erom gaat hoe je samen verder kunt komen. Met een gemiddelde leeftijd van 37 jaar is het personeelsbestand relatief jong. Toch is vorig jaar de eerste medewerker met vervroegd pensioen gegaan, via de RVU, de Regeling Vervroegd Uittreden. Dat was een noviteit, maar dat zal het natuurlijk niet blijven: de eerste generatie rock-’n-roll-professionals gaat langzaamaan richting het pensioen. Het belangrijkste is om tijdig het gesprek aan te gaan, zodat je samen in beeld krijgt wat er in het verschiet ligt. Waar staan mensen voor open? Is een loopbaan elders gewenst? Waar zijn ze goed in, wat kan coaching, opleiding of training betekenen? Het scheelt dat we werken met goed toegeruste teams, waarbij mensen ook elkaar kunnen ontzien. Er is een goede balans tussen jong en oud en de afspraken zijn helder, dat maakt dat niemand zich hier overvraagd hoeft te voelen. Daarbij geldt dat vitaliteit geen kwestie van leeftijd alleen is: wat iemand wil en kan is uiteindelijk meer persoonlijk dan een kwestie van statistiek. Een 60-jarige kan de energie van een 20 jarige hebben. Die nemen wij gewoon aan.”

Eigen positie

“We bekleden een heel eigen positie. Om te beginnen geografisch: we zitten aan de zuidelijke rand van het land. Dat betekent dat je qua arbeidspotentieel niet zomaar kunt rekenen op de forens die vanuit de Randstad op en neer gaat reizen. We werken dus hoofdzakelijk met mensen uit de omgeving. Tegelijk weet het publiek uit de Randstad ons massaal te vinden – dit weer in tegenstelling tot het toch nabije Belgische publiek: het is geen vanzelfsprekendheid dat die de grens overkomen. Dat we zowel bij het publiek als op de markt een sterke positie bekleden hebben we allemaal moeten verdienen en is ook nu nog de dagelijkse inzet: er maximaal zorg voor dragen dat zowel artiesten als publiek kiezen voor 013. Dat betekent ook dat je in de organisatie op alle functies op het gewenste niveau moet kunnen leveren.”

“We varen een eigen koers en opereren zo onafhankelijk mogelijk. Inclusief Roadburn bedraagt de jaaromzet twintig miljoen. De gemeente ondersteunt ons met 1,1 miljoen subsidie per jaar – na betaling van de huur blijft daarvan een ton over. Ten tijde van corona hebben we hier serieus kopzorgen over gehad, maar daarna zijn we in zo’n stijgende lijn terechtgekomen dat we eigenlijk alleen maar onafhankelijker en zelfstandiger zijn geworden. We verwachten dat we dit jaar op 400 duizend bezoekers uit zullen komen, terwijl er dat in 2022, nog maar drie jaar geleden, niet meer waren dan 260 duizend. We groeien kortom schoksgewijs. Die groei stelt ons in staat om genoeg uit de markt halen om mensen aan ons te binden. Organisatorisch staan we daarmee sterk.”

De inspanningen voor duurzame inzetbaarheid en goed werkgeverschap worden ondersteund met een subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, in het kader van de Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden (MDIEU).