Bron

Platform ACCT / VNPF / MDIEU / Jan Hiddink

MDIEU interview#7: Boerderij: “Wij zijn niet zo onderhevig aan marktfluctuaties”

Laastste update op 5 juni 2025

De Boerderij in Zoetermeer heeft in 2025 wat te vieren: het podium bestaat vijftig jaar, er is een documentaire over de geschiedenis en intussen staat het vizier op de toekomstig te realiseren nieuwbouw. Directrice Janine Karlas over een organisatie die steunt op een uitgesproken inhoudelijk profiel: “Hoe verder mensen van buiten komen, hoe dieper de identificatie met de muziek.”

door Jan Hiddink

“Ons profiel is onderdeel van onze missie. Sinds we in 1998 neerstreken op de huidige locatie hebben we naam en reputatie opgebouwd op het gebied van classic rock, fusion, blues en aanverwante genres en daar willen we verder mee. In aanleg biedt het zekerheid: het publiek is loyaal, onze naam en reputatie staan als een huis en we kunnen ervan op aan hoeveel mensen hier komen. In dat opzicht zijn we weinig onderhevig aan marktfluctuaties.”

“Vrijwilligers zijn hier een kweekvijver voor ons personeelsbestand. Zo ben ik ook zelf begonnen, en dat geldt voor meer mensen die hier in dienst zijn. Voor de vrijwilligers is er in dat opzicht echt loopbaanperspectief: niet alleen intern, maar ook omdat ze door bands worden meegevraagd op tournee -dat komt regelmatig voor.”

Janine Karlas
Janine Karlas

Identificatie

“Over het algemeen werken zowel vrijwilligers als medewerkers in de vaste formatie hier langdurig: menigeen is al meer dan tien jaar aan boord. Lang niet iedereen komt uit Zoetermeer, waarbij over het algemeen geldt: hoe verder mensen van buiten komen, hoe dieper de identificatie met de muziek.”

“Het is hier organisch opgezet: elke vaste medewerker stuurt een groep vrijwilligers aan, er is dus geen aparte vrijwilligerscoördinator. Twaalf medewerkers zijn in dienst, niet allemaal fulltime. Dan zijn er oproepkrachten voor garderobe en bar, een stuk of twintig personen. Daarbovenop draaien we met vrijwilligers, in totaal 120. Met die bezetting draaien we drie à vier concerten per week en halen we ruim 55 duizend bezoekers op jaarbasis.”

Klein team

“We zijn bezig met nieuwbouw en moeten daarvoor verder professionaliseren; in ons nieuwe pand zullen we een grotere organisatie zijn. Nu is er voor elke vaste functie nog één aanstelling en dat moet eigenlijk verdubbeld worden. Een benchmark vergelijking heeft uitgewezen dat we een kleiner team hebben dan andere podia van vergelijkbare omvang -wat zich vertaalt in een momenteel hoge werkdruk: als er één iemand uitvalt, moet er opgevangen worden door anderen, die er dan ineens andere taken bij moeten nemen. Dat trekt best een wissel.”

“We gaan de HR cyclus verder structureren en zijn overgestapt van de CAO welzijn naar de CAO poppodia: dat sluit beter aan, maar overstappen van de ene CAO naar een andere kost ook geld. We hebben de afgelopen jaren grofweg 10 a 15% loonsverhoging moeten opvangen, terwijl de zaal niet groter is geworden. In dat opzicht zitten we nu aan de rand van wat haalbaar is.”

Boerderij
Boerderij

Vergrijzing

“Ik ben afgestudeerd op vergrijzing in de popmuziek. Sommige bands vallen af door ouderdom, maar in de regel is er altijd weer aanwas van onderen. Qua publiek is het beeld interessant: mensen worden ouder en nemen langer deel aan het maatschappelijk leven, waaronder het bezoeken van concerten. Dat zie je ook weerspiegeld in onze organisatie: sommige vrijwilligers zijn 70+. De gemiddelde leeftijd van ons publiek is 49 jaar; die komen over twintig jaar nog steeds en kunnen ook dan nog vrijwilliger worden. Daarnaast zit er bij die publieksgroep nog wel een beetje potentie qua prijselasticiteit, alhoewel duurdere tickets in de regel bijna altijd samenvallen met een hogere opbrengst voor de bands.”

De inspanningen voor duurzame inzetbaarheid en goed werkgeverschap worden ondersteund met een subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, in het kader van de Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden (MDIEU).