Toegangsbewijzen
Laastste update op 20 maart 2023
Secondary ticketing verwijst naar de praktijk van het, vaak tegen woekerwinsten doorverkopen van toegangsbewijzen voor een evenement, zoals een concert of festival. De VNPF is hier tegen.
Weet Waar Je Koopt
Weet Waar Je Koopt is een campagne om bewustzijn bij het kaartlopende publiek te creëren dat het onwenselijk is dat er toegangsbewijzen (voor meer dan het oorspronkelijk bedrag) worden doorverkocht en – de naam zegt het al – waar en hoe je je toegangskaarten veilig koopt. De VNPF is een van de kartrekkers van deze campagne.
Weergave prijzen toegangsbewijzen en de wet oneerlijke handelspraktijken
Onvermijdbare kosten per toegangsbewijs moet je als zogenaamde inclusiefkosten opnemen in de prijs van het toegangsbewijs. Onvermijdbare kosten per boeking/transactie/betaling/bestelling hoef je niet op te nemen in de prijs van het toegangsbewijs. Let op: deze moeten wel meteen helder en duidelijk zichtbaar zijn in het boekingsproces. Zowel het bestaan ervan als de hoogte.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft verkopers van toegangsbewijzen in onze sector in het najaar van 2017 op de vinger getikt. Niet iedereen voldeed aan de Wet oneerlijke handelspraktijken. Hoe zit het ook alweer? We leggen het uit aan de hand van een Q&A
Q: Wat is de Wet oneerlijke handelspraktijken en waarom bestaat deze?
A: De Wet OHP bevat regels die consumenten beschermt tegen misleidende handelingen van bedrijven. Bijvoorbeeld door voor te schrijven hoe iedereen prijzen van toegangsbewijzen moet weergeven, kan de consument eenvoudig prijzen vergelijken. Bovendien leidt het ertoe dat de consument kan vertrouwen dat de prijs die hij ziet, de prijs is die hij betaalt. Daarnaast moet de wet ervoor zorgen dat bonafide organisaties worden beschermd tegen partijen die consumenten misleiden. Dat voorkomt oneerlijke concurrentie.
Q: Wat is de Autoriteit Consument & Markt?
A: De ACM is een onafhankelijke toezichthouder, die toezicht houdt op onder andere de naleving van de Wet OHP. Zij moet ervoor zorgen dat er eerlijke concurrentie bestaat op de markt en dat consumenten worden beschermd.
Q: Waarom moeten we ineens voldoen aan nieuwe en strengere regels?
A: De regels zijn niet nieuw en ook niet strenger geworden. De Wet OHP en de regels bestaan al sinds 2008. De ACM heeft de laatste jaren veel klachten ontvangen van consumenten over sluipkosten bij de aankoop van toegangsbewijzen in onze sector. Daarom is de ACM eind 2016 een onderzoek gestart naar kaartverkoop in de entertainmentsector (concerten, festivals, theater, musical enz.). Uit dat onderzoek bleek dat o.a. organisatoren van concerten en festivals in de meeste gevallen (onbewust) de regels niet volgden.
Q: Wat zijn sluipkosten?
A: Sluipkosten zijn de extra kosten die tijdens het bestelproces worden opgeteld bij de eerste prijsvermelding. Op die manier is het voor de koper van het toegangsbewijs bij de eerste prijsvermelding niet altijd duidelijk wat een toegangsbewijs in totaal kost.
Q: Wat is de eerste prijsvermelding of uitnodiging tot aankoop?
A: De eerste prijsvermelding of de uitnodiging tot aankoop is de eerste prijs die de consument ziet. Hiermee heeft de consument voldoende informatie om een beslissing te nemen over een aankoop. Let erop dat de consument op verschillende webpagina’s kan binnenkomen en dat de inclusiefprijs dus getoond moet worden vanaf de eerste prijsvermelding.
Q: Wat zijn onvermijdbare kosten?
Q: Wat is het verschil tussen onvermijdbare kosten per toegangsbewijs en onvermijdbare kosten per boeking?
Q: Welke kosten moeten in de eerste prijsvermelding worden opgenomen?
Q: Is het verplicht om de tekst ‘inclusief servicekosten’ te vermelden?
Q: Moeten onvermijdbare kosten per boeking worden opgenomen in de eerstgenoemde prijs?
Q: Zijn lidmaatschapskosten onvermijdbare kosten per toegangsbeijs en moeten ze in de prijs van het toegangsbewijs worden opgenomen?
Q: Moeten op posters of ander promotiemateriaal ook de online servicekosten worden inbegrepen in de prijs?
Q: Welke kosten hoef je niet te noemen bij de eerste prijsvermelding?
- gehoorbescherming
- bus-/treinkaartje
- annuleringsverzekering
- hotelovernachting
- consumpties
- kluisverhuur