1,85 miljard euro begroot voor Creative Europe
15 mei 2018
In het eerste voorstel van de Europese Commissie voor een langetermijnbegroting voor de periode van 2021 tot 2026 is 1,85 miljard euro begroot voor Creative Europe. Een verhoging van bijna 400 miljoen ten opzichte van het huidige programma.
´Wat belangrijk is, is het budget te behouden, de huidige subsidieoproepen te vereenvoudigen en te zien hoe we de distributie kunnen versterken,´ zei Mariya Gabriel, commissaris voor Digitale Economie en Samenleving eerder al tijdens de Berlinale van dit jaar. Uit een interne tussentijdse evaluatie van Creative Europe is gebleken dat het huidige MEDIA subprogramma te veel versplinterd is zei Gabriel. 'Misschien is het tijd om dit te heroverwegen, om het aantal acties te beperken, om minder acties te hebben met meer impact, om zodoende de effecten van MEDIA's grootste projecten te maximaliseren. Distributie, momenteel goed voor ongeveer 39% van het MEDIA-budget, zal waarschijnlijk een belangrijk aandachtspunt blijven.´
Klik hier voor meer informatie over de langetermijnbegroting 2021 – 2027 en uitleg per programma.