Buma Stemra zet in op uniforme fingerprinting

4 november 2021

Met Fingerprinting breidt Buma Stemra zijn services richting de achterban verder uit. Tegelijkertijd geeft het festivals de kans op minder administratieve rompslomp.

Rob van den Reek, Manager Verwerking Muziekgebruik bij Buma Stemra, geeft tekst en uitleg.

Bij muziekherkenning zorgt fingerprinting ervoor dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen muziek en spraak. Vervolgens wordt er een unieke afdruk gemaakt van de muziek die gespeeld is, bijvoorbeeld op een festival. Op deze manier kan ieder nummer worden herleid naar een titel, auteur of andere rechthebbende en kan Buma Stemra hen hiervoor betalen. In het verleden moesten organisatoren setlijsten aanleveren.

Volgens Rob van den Reek was dat bijvoorbeeld bij dance bijna onmogelijk. “Het aantal werken dat gespeeld wordt binnen dat genre is heel groot en daarnaast komen er ook veel samples en mixen voorbij. Verschillende organisatoren schakelden hiervoor partijen als DJ Monitor in. Zij plaatsten dan een kastje op het festivalterrein dat de gespeelde muziek opnam. Dit werd geanalyseerd en gematcht in een muziekdatabase met miljoenen werken. Vervolgens werd dan bij Buma een setlijst aangeleverd.”

Uniform formaat

Door de jaren heen ontstond er een wildgroei aan aanbieders en hoe meer partijen in deze niche sprongen, hoe wisselvalliger de kwaliteit werd. Van oudsher was de instelling van Buma Stemra om zich niet te mengen in wie de beste service zou aanbieden. Door het verschil in kwaliteit en aanleveringen liepen rechthebbenden echter vergoedingen mis.

Van den Reek stelt daarom dat het een logische stap voor Buma was om de fingerprinting naar zich toe te trekken. “Buma Stemra is dan de partij waar de organisator zijn audio kan aanleveren en wij zorgen dat die audio geïdentificeerd wordt. We werken hiervoor samen met twee partijen: DJ Monitor en SoundAware. Met laatstgenoemde deden we dat al voor radio en televisie. De bedrijven halen de aangeleverde audio door hun systemen en leveren in een vast en uniform formaat de setlijsten aan. Beide bedrijven kunnen negen van de tien werken die op een event gespeeld worden identificeren en bereiken regelmatig een score van 95 procent of hoger.”

Lees hier verder