Exportwaarde Nederlandse popmuziek nadert 200 miljoen euro
25 januari 2018
De exportwaarde van de Nederlandse popmuziek is in 2016 gegroeid naar een recordbedrag van ruim € 196 miljoen. Daarmee is de lichte daling die in 2015 was te zien, weer volledig ingehaald. Het aandeel dance in deze cijfers bedraagt maar liefst 73%. DJ-duo Yellow Claw bezet de eerste plaats met de meeste optredens in het buitenland. Dat blijkt uit het onderzoek van Perfect & More BV in opdracht van Buma Cultuur. De volledige cijfers werden zaterdag 20 januari tijdens Eurosonic Noorderslag gepresenteerd.
De exportwaarde wordt bepaald door drie onderdelen: Rechten, Opnamen en Optredens. Het bedrag van € 196,246 miljoen verwijst naar de opbrengsten van de exploitatie van Nederlandse muziek (Nederlands copyright) in het buitenland na aftrek van gemaakte kosten maar inclusief salarissen, winst en belasting. Rechten zijn goed voor een bedrag van € 25 miljoen, opnamen voor bijna € 14 miljoen, maar het overgrote deel komt van de optredens buiten de landsgrenzen, goed voor een bedrag van € 157 miljoen. De optredens in dance staan garant voor € 134 miljoen.
Yellow Claw mag zich koploper noemen met de meeste optredens in het buitenland. Zij stonden 151 keer op een buitenlands podium. Yellow Claw sprong van de vierde naar de eerste positie en wordt op de voet gevolgd door Sam Feldt. Die steeg van 16 naar 2 met 138 shows in den vreemde. Vaste waarden R3hab en Tiësto zijn op 3 en 4 terug te vinden, terwijl Bassjackers met 121 optredens de Top 5 afsluit.
De populaire klassieke muziek, een genre waar Nederland in het buitenland om bekend staat, wordt al jaren vertegenwoordigd door André Rieu en zijn Johann Strauss Orchestra. De Nederlandse (hard)rock-punk-metalbands manifesteren zich buiten de Nederlandse grenzen over het algemeen in de relatief kleine club scene. Binnen dit segment waren er veel optredens te melden voor Delain, DeWolff. Delain speelde in 18 verschillende landen, waarvan 27 optredens in de VS, 11 in Duitsland en 9 in Groot-Brittannië. In totaal zijn 1226 artiesten onderzocht, daarvan waren 947 Nederlandse acts in 2016 op enige of grote mate actief buiten Nederland.
Azië
De voortdurende groei en ontwikkeling van EDM, Electronic Dance Music, in Noord-Amerika is sinds 2009 een belangrijke factor. De groei stabiliseert in Noord-Amerika wat betreft optredens, echter andere markten dienen zich aan. Aan de hand van de Top 50 van artiesten met de meeste optredens, is een Top 3 van landen met de meeste optredens in 2016 samengesteld: #1 Verenigde Staten, #2 Duitsland, #3 Groot-Brittannië, gevolgd door Spanje, Canada, Frankrijk en België. Duidelijk in opkomst in 2016 is China, waar naar verwachting voor de komende jaren nog een flinke groei zal ontstaan, net zoals in landen als Japan, Indonesië, India, Thailand en Zuid-Korea.
De samenstelling van de Landen Top 5 qua opbrengsten is niet gewijzigd, waarbij België en Frankrijk stuivertje wisselen. Duitsland is nog steeds nummer 1 met 16,4% van de inkomsten, gevolgd door Groot-Brittannië (14,4%) België (12,9) en Frankrijk (12,8%). De vijfde plek is weggelegd voor de VS met 7,7%.
Titels
Op titelniveau is naast “Waves” (Mr. Probz) ook de Martin Garrix hit “Animals” nog steeds populair. Hoogste nieuwkomer is de Lost Frequencies ft. Janieck Devy hit “Reality” met de bijdrage van de Nederlandse componisten Radboud Miedema en Janieck van de Polder. Caro Emerald titels zijn een blijvertje, zijn er nieuwkomers zoals “Catch & Release” (Matt Simons), en zien we goede resultaten uit Duitsland voor “Input Source Select” (De Staat) en “Down Town” (De Staat) in Groot-Brittannië.
Verder zijn de opbrengsten voor “vormgevingsmuziek” radio en tv en “muziek bij commercials” met o.a. “The Voice”, Teleshopping” en “Eurosport” opvallend. Het aandeel “NL klassiekers” zoals “Venus”, “Radar Love”, “You”, “In ’t kleine café aan de haven”, “Schatje mag ik je foto/Schatzi, schenk mir dein Foto” mag niet onvermeld blijven en is nog steeds substantieel.
Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur, opdrachtgever van het onderzoek: “Dit zijn mooie cijfers. Je zag eerder een lichte daling, die ook mede voort leek te komen uit de stabilisatie van de Noord-Amerikaanse markt. Dan zie je toch weer de Nederlandse handelsmentaliteit naar voren komen, want wordt er gezocht naar nieuwe markten. Die lijkt gevonden in Azië. En daarnaast zie je dat het aandeel van de Top 50 op het totale aantal optredens afneemt. Met andere woorden: er zijn meer artiesten die hun geluk in het buitenland beproeven. Ook weer een voorbeeld van de Nederlandse handelsgeest.”
Voor Helmink zijn de cijfers een mooie opmaat naar de uitreiking van de Buma Awards op 5 maart in Theater Amsterdam. “Dan komen Nederlandse componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers weer samen voor de uitreiking van de Buma Awards, toch wel de belangrijkste prijzen van de Nederlandse muziekindustrie. Dan onderscheiden we de succesvolste mensen achter de hits van het afgelopen jaar. Daarnaast worden een Buma Gouden Harp, de Buma Filmmuziek Award, de Lennaert Nijgh Prijs en een Lifetime Achievement Award uitgereikt.”
Lees hier het artikel.