Viagogo verbetert voorwaarden en consumenteninformatie na dialoog met de EU Commissie en consumentenautoriteiten

2 juni 2024

Viagogo is een van de grootste secondary ticketing platforms.

Na een dialoog met de Europese Commissie en de nationale consumentenautoriteiten van de lidstaten, heeft Viagogo, een online marktplaats voor de doorverkoop van evenementtickets, zich ertoe verbonden consumenten beter te informeren over de voorwaarden waaronder tickets worden doorverkocht en te stoppen met het onder druk zetten van consumenten met overdreven aftelberichten in zijn rol als handelaar.

  • Lees meer hier
  • en hier.

In de praktijk betekent dit dat Viagogo tegen eind augustus 2024 wijzigingen op zijn website moet doorvoeren, waaronder informatie over de verkoper van de tickets, het verminderen van het aantal aftelberichten bij het maken van een aankoop, het opnemen van bezorgkosten in de weergegeven prijs en de keuze voor een exact stoelnummer.

De Commissie en nationale consumentenautoriteiten hadden meerdere klachten ontvangen over de website van Viagogo, zoals het gebrek aan duidelijke informatie over belastingen en kosten die door consumenten moeten worden betaald, wat Viagogo nu heeft toegezegd aan te pakken.

In verschillende landen binnen de EU zijn rechtszaken aangespannen tegen Viagogo wegens oneerlijke handelspraktijken.

FEAT, de Face-value European Alliance for Ticketing, waarmee Pearle* (waar VNPF lid van is) al enkele jaren samenwerkt om te strijden voor eerlijkheid op de doorverkoopmarkt van tickets, zei in een reactie: “Dit is de eerste gecoördineerde actie van de EU en introduceert enkele van de meest verregaande consumentenbeschermingen tot nu toe voor Europese consumenten. De veranderingen zullen ook enorm nuttig blijken in de inspanningen van organisatoren om ticketopkoping tegen te gaan. We verwachten dat dit veel tijd en geld zal besparen in juridische gevechten, die de live performance sector zich niet kan veroorloven.”