Deze website maakt gebruik van cookies.

Zes vragen aan Dirk van de Klooster

15-02-2018 | Bron: VNPF

Deze week stelden we zes vragen aan Dirk van de Klooster, programmeur van Iduna in Drachten. Lees meer over zijn werkzaamheden, welk eerste live concert hem niet bijzonder is bijgebleven en hoe hij de vocalist van Napalm Death het halve repertoire van de Zangeres Zonder Naam heeft bijgebracht.

Wie ben je?
Ik ben Dirk van de Klooster, sinds 2013 officieel programmeur van Popodium Iduna in Drachten, maar eigenlijk al sinds 2007 actief betrokken bij programmering en communicatie. Jaarlijks organiseren we in & om Iduna zo'n 100 concerten, waarvan zo’n 90% in Iduna zelf, en doen we drie buitenfestivals in het park wat grenst aan Iduna te weten de festivals Jun fan Peije, Dencity en Popcity.
Daarnaast werk ik de rest van mijn tijd als tourmanager voor onder andere Napalm Death en ben ik agent bij Doomstar Bookings waarvoor ik diverse (internationale) bands uit het hardere circuit boek. Hiervoor was ik werkzaam als marketingmanager in De Kade in Zaandam en zakelijk leider van De Buze in Steenwijk.
In de spaarzame vrije tijd die ik over heb run ik met de plaatselijke kroegbaas een veganistisch eetcafé: “het kermende biggetje”, waar we eens in de twee weken ongeveer 80, niet veganistische/vegetarische, bezoekers verwelkomen. Uniek voor Drachten.

Wat was het eerste live concert waar je ooit naartoe ging?
Ik was een jaar of 10 en ging naar een akoestisch optreden van de Golden Earring in de plaatselijke schouwburg. Ik herinner me helaas weinig meer van deze avond, eigenlijk alleen nog dat Ajax diezelfde avond in de Champions League moest spelen (seizoen 94/95, toen ze hem uiteindelijk ook wonnen) en dat ik stiekem liever deze wedstrijd had willen kijken!! Een paar jaar later, op mijn 13e, zag ik mijn eerste echte optreden in een popzaal: punklegenden UK Subs in Iduna. Ik was direct verkocht en heb mijn ouders hierna nog veel hoofdpijn bezorgd. Het grappige was dat ik in die tijd in eerste instantie minder door de muziek werd getrokken maar meer werd getrokken door het zeefdrukblaadje wat Iduna indertijd uitbracht. Wat me daarom ook over de streep trok deze plek te bezoeken, dat het de UK Subs waren is puur toeval! Wellicht is dat ook een van de redenen dat ik in latere jaren voor opleidingen in de grafische hoek heb gekozen.

Waar ben je als programmeur van Iduna tot nu toe het meest trots op?
Dat we met een kleine kern van hardcore vrijwilligers sinds onze verbouwing in 2014, maar eigenlijk ook al eerder ingezet halverwege de jaren 00, een divers en geliefd poppodium zijn geworden met een, voor de regio, onderscheidende programmering. Hiermee hebben we naast een lokale functie ook een gemeente overschrijdende functie en hebben we ons in het Noorden stevig weten te verankeren tussen de andere popzalen.
Ook ben ik er trots op dat het Iduna altijd weer lukt om juist weer die unieke act naar het Noorden te halen. Iets waar Iduna wellicht ook wel bekend om staat: dat er ineens een act in Drachten staat die je daar absoluut niet zou verwachten. Hier zijn er voorbeelden genoeg van maar om er een paar te noemen: Anthrax, Lamb of God, Jon Anderson (Yes), Wu-Tang Clan, enz, enz.
Tenslotte ben ik erg trots op de ontwikkeling die we met Iduna doorgemaakt hebben omtrent buitenfestivals; waar in de jaren 90 nog een negatieve sfeer omtrent popfestivals in Drachten hing. De stugge Fries vond dat dit toch nooit ging slagen. Inmiddels hebben we drie, elk jaar nog groeiende, gratis toegankelijke buitenfestivals waarmee we zo’n 25.000 bezoekers trekken.

Wie zou je ooit nog willen programmeren en/of wat is je gedroomde line-up?
Poeh een lastige.. Een veelgehoorde uitspraak van me is namelijk dat wanneer ik in Drachten muziek zou programmeren die ik zelf leuk zou vinden de zaal leeg zou zijn.  Drachten is natuurlijk niet de meest uitgelezen plek om een zware underground programmering neer te zetten. En demografisch een best lastige plaats.  Maar wanneer ik kijk naar Drachten/de gemeente Smallingerland zou ik dolgraag een lijn die we qua programmering neerzetten op Popcity met hoofdacts als Douwe Bob, Waylon, Kensington maar ook interessante opkomende (popcircuit) namen met succes doorzetten in onze eigen zaal.

Als je geen programmeur zou zijn, wat had je vermoedelijk dan gedaan?
Dan had ik me waarschijnlijk volledig gestort op het tourmanagen. Nu probeer ik het op dit vlak op één ‘main-band’ te houden en, wanneer de tijd zich hier ook voor leent, op losse basis met een of twee andere bands per jaar mee te gaan waarbij de gouden regel wel is dat ik een klik met ze moet hebben. Als ik niet in de popsector had gewerkt was ik vermoedelijk de grafische sector in gegaan of, als elke Drachtster, aan de slag gegaan bij Philips.

Guilty pleasures bestaan volgens ons niet. Maar, voor welke ‘onverwachte muziek’ mag je ’s nachts worden wakker gemaakt, die men wellicht niet 1-2-3 bij jou verwacht?
Het is eigenlijk al geen guilty pleasure meer want veel mensen weten dat ik erg veel hou van de muziek van ABBA en kwaliteitsschlager uit Duitsland of Nederland. Het is zelfs zo erg dat Barney (vocalist Napalm Death) door mijn constante Nederlandse piratenterreur het halve repertoire van de Zangeres Zonder Naam kan meezingen. Ik geloof dat hij laatst zelfs nog een ode aan haar heeft gebracht op het podium tijdens een optreden in de Effenaar. Of was het nou in Brussel? Afijn dat zegt wel genoeg.
Daarnaast heb ik in het verleden in het punk- en kraakcircuit vaak achter de draaitafels gestaan om alhier de meest foute hits van de jaren 0 tot nu door de krakende speakers naar buiten te spuwen. Grappig detail is dat ik zo ook de huidige zakelijk leider van Iduna heb ontmoet in de zaal waar ik hem later op zou volgen: De Buze in Steenwijk.

Klik hier om de verhalen van de andere programmeurs te lezen in de rubriek "Zes vragen aan..."