8 podcasts door culturele instellingen: wie, wat, waar?
22 november 2018
De podcast blijkt een geschikt communicatiemiddel voor uiteenlopende boodschappen en doelen. Het verbaast dus niet dat ook culturele instellingen zich aan het medium wagen. Als inleiding op een voorstelling, bij wijze van audiotour bij een tentoonstelling of als verdiepend achtergrond verhaal; podcasts kunnen op verschillende manieren worden ingezet. Er worden podcasts van verschillenden instellingen op een rij gezet, van TivoliVredenburg tot Museum Boijmans van Beuningen.
Maandelijks luistert 18% van de Nederlands naar podcasts, zo blijkt uit onderzoek van Reuters. Ondanks dat dit relatief laag is ten op zichte van bijvoorbeeld Aziatische landen (Zuid-Korea spant de kroon met 58%) of de VS (33%), groeit de podcast ook in Nederland in populariteit. Te beluisteren waar en wanneer je maar wilt, zijn ze een geliefd medium voor verschillende doelgroepen geworden.
In een artikel zet Cultuurmarketing 8 podcasts van culturele instellingen op een rij, met o.a. podcasts van TivoliVredenburg, het Stedelijk Museum en Vereniging Rembrandt. Beluister de podcasts hier.