De meest gestelde vragen uit de culturele sector over de AVG (plus antwoorden!)

5 april 2018

Op 25 mei treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Deze Europese privacywet stelt strengere eisen aan de manier waarop culturele organisaties persoonsgegevens mogen verwerken. De voorbereiding op deze nieuwe regels is een complexe aangelegenheid en zorgt voor veel vragen in de sector. Cultuurmarketing geeft antwoord op een drietal prangende vragen. 

De groeiende inzet van data is ook de culturele sector niet voorbijgegaan. Persoonsgegevens worden verzameld bij de verkoop van tickets, gebruikt om bezoekers te benaderen met een nieuwsbrief en vormen de basis van gerichte online advertenties om een voorstelling of tentoonstelling onder de aandacht te brengen. Bovendien heeft elke culturele organisatie wel een databestand of klantrelatiesysteem waarin de gegevens van donateurs, bezoekers of leden in zijn opgeslagen.

Lees hier verder voor de antwoorden op vragen als "In hoeverre mag je mensen verplichten om informatie in te vullen bij het kopen van een ticket?"