Hoe pitchen creatieven, ondernemers en beleidsmakers goed hun idee?
12 november 2019
Trainer Marlies Leupen ontwikkelde een methodiek die creatieven, ondernemers en beleidsmakers moet helpen hun projectidee of ontwikkelingsvraag voor publiek te pitchen. Met B hungry & get fed geeft ze een vijfstappenplan voor de opbouw van een goed verhaal:
1. Begin je verhaal met een waarneming
Als jij met je verhaal begint, zijn je toehoorders nog ergens anders met hun gedachten. Of tenminste, die kans bestaat. Bij die drukke vergadering van net, bij hun boodschappenlijst of bij een lastig telefoontje… Houd daar rekening mee door ze eerst rustig aan te laten komen. Geef ze een opstapje, help ze hun aandacht op je verhaal te richten. Hoe je dat doet? Neem je publiek mee in je belevingswereld – leg uit wat jou triggerde om dit idee uit te werken. Of neem luisteraars mee in de actualiteit, je werkgebied, frustraties of juist goede voorbeelden. Schets in je verhaal duidelijk wat er aan de hand is, zodat ze het voor zich zien. Als je het goed doet, zit je publiek in je verhaal en zijn ze gemotiveerd om naar je idee te luisteren.
2. Noem dan een ontdekking
Deel een persoonlijk inzicht met je publiek: wat heb je ontdekt over deze trend of ontwikkeling? En waarom fascineert dit jou? Zo laat je aan je publiek merken dat je een visie hebt en dat werkt je eigen betrouwbaarheid in de hand.
Wil je het hele artikel lezen? Klik hier